selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 20:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Någon som känner till denna:
Quote:
LastFm som är gratis och går att spara i hårddisken och där kan man hitta över 6 miljoner låtar?

http://www.lastfm.se

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 12:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Sist jag kollade last.fm:s kommersiella tjänst hade de iofs en hel del låtar, men det var lite ojämnt med vad som fanns och inte fanns, typ att vissa låtar på album saknades. Det var å andra sidan ett par år sen så det kan ha hänt en del sen dess. Jag har länge kört deras gratistjänst, kul att få lite koll på sina musikvanor :)
http://www.lastfm.se/user/patriki/


Top
   
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Sist jag kollade last.fm:s kommersiella tjänst hade de iofs en hel del låtar, men det var lite ojämnt med vad som fanns och inte fanns, typ att vissa låtar på album saknades. Det var å andra sidan ett par år sen så det kan ha hänt en del sen dess. Jag har länge kört deras gratistjänst, kul att få lite koll på sina musikvanor :)
http://www.lastfm.se/user/patriki/
Ser i din profil på lastfm att du "Lyssnar nu med SqueezeBox". Hmm, intressant... du kör alltså lastfm via SB in i linnriggen? Hur blir det kvalitetsmässigt?? Funkar för att bli hyfsat kul att lyssna på?

Edit: läste ditt inlägg en gång till - ser nu att du troligen mest använder lastfm för att få statistiken, så min fråga bortfaller lite.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 00:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Yes, spelar lokala musikbiblioteket i SB:n. last.fm använder jag bara för att skicka info om vad jag lyssnar på, tar inte själva musiken därifrån.

Edit: fast jag testade lite nu, lyssnade på lite Avishai Cohen via last.fm-radion - lät förvånansvärt bra faktiskt!


Top
   
PostPosted: Mon Oct 20, 2008 01:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Köpte mig en månad Spotify och jag blev direkt imponerad.
Gjorde några sökningar och allt kom fram med albumkonvolut, det var bara att klicka och spela.

Varför ser inte LinnGUI ut så här? :(

Image

Image


Top
   
PostPosted: Mon Oct 20, 2008 08:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, fick en invite igår så nu har jag också testat! Ljudkvalitén varierar en del mellan låtarna, men det är en hög lägstanivå. De har ju såklart inte allt men även för lite mer obskyra artister verkar de väldigt ofta ha åtminstone några låtar. Allt material som jag kollat hittills med mer kända artister har funnits. Det här kan bli spännande!


Top
   
PostPosted: Mon Oct 20, 2008 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Grymt GUI !
Grabbar, ta o rapportera era erfarenheter kontinuerligt. Högintressant detta. :D


Top
   
PostPosted: Thu Oct 30, 2008 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Magnus wrote:
Kennedy gjorde som så utan att ha förankrat detta hos någon sa han att USA
SKA vara på månen inom 10 år, sen var det upp till NASA och kompani att se
till att det uppfylldes.
Men gjorde dom verkligen det? ;)

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Fri Oct 31, 2008 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Ayn wrote:
Ja, fick en invite igår så nu har jag också testat! Ljudkvalitén varierar en del mellan låtarna, men det är en hög lägstanivå.
Läste detta ang komprimeringen:
Quote:
Quality Nominal Bitrate
-q1 80 kb/s -q2 96 kb/s -q3 112 kb/s -q4 128 kb/s -q5 160 kb/s -q6 192 kb/s -q7 224 kb/s -q8 256 kb/s -q9 320 kb/s -q10 500 kb/s

Det crion beskriver är de format Ogg Vorbis-kodaren jobbar efter. När du kodar om till Ogg Vorbis så väljer du inställning och det verkar då alltså som Spotify valt "Quality 5" vilket ska motsvara 160kb/s.

Saxat från Ogg Vorbis hemsida:
"This new scale of measurement is not tied to a quantifiable characteristic of the stream, like bitrate, so it's a fairly subjective metric, but provides a more stable basis of comparison to other codecs and is relatively future-proof. As Segher Boessenkool explained, “if you upgrade to a new vorbis encoder, and you keep the same quality setting, you will get smaller files which sound the same. If you keep the same nominal bitrate, you get about the same size files, which sound somewhat better.” The former behavior is the aim of the quality metric, so encoding to a target bitrate is now officially deprecated for all uses except streaming over bandwidth-critical connections.

For now, quality 0 is roughly equivalent to 64kbps average, 5 is roughly 160kbps, and 10 gives about 400kbps. Most people seeking very-near-CD-quality audio encode at a quality of 5 or, for lossless stereo coupling, 6. The default setting is quality 3, which at approximately 110kbps gives a smaller filesize and significantly better fidelity than .mp3 compression at 128kbps."

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Dec 09, 2008 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Helvejt. Spotify har tagit glädjen ur CD-skivor för mig, efter bara ett dygn av användning funderar jag på återinföra PC i vardagsrummet, sälja skivsamlingen, strunta i att det är komprimerat och bara köra från Spotify. Utbudet är redan nu såpass bra att glädjen i interfacet och tillgången till så stort arkiv såpass lättjobbat nog börjar närma sig att kunna kompensera för ljudkvalitetsförlusten jämfört med köpes-CD. Skulle man få streama lossless så .. ojoj. Jag är helt såld. Åsså det här att kunna länka direkt till dom flesta låter i hela världen, så fort man pratar med någon och nämner en låt kan man skicka en länk till precis den låten. Helt såld.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Tue Dec 09, 2008 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Hmm. Vad kan DS streama för något, endast uPnP? Inge shoutcast eller annat dylikt?

Verkar finnas ett program som heter Edcast som kan skapa stream av ljudet i din PC, ta från DSP'n. Isf borde det räcka med att köra Spotify som vanligt för att Edcast ska kunna bygga stream av ljudet. Sen kan man köra ex.vis Icecast för att plocka upp strömmen och presentera den för klienter.

Frågor är nu ..
1) kan man med Twonky plocka upp strömmen månntro? Eller..
2) kan man plocka den med shoutcast/icecast och till den ansluta sin DS?
3) även om man kan, hackar det månntro och låter skit? :)
4) undrar hur en Squeezebox presterar med det här upplägget?
5) undrar om man måste köra tvåstegsraket, dvs exvis spotify->edcast->icecast->squeezebox, eller om man kan koppla upp sig direkt spotify->edcast->squeezebox?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Tue Dec 09, 2008 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Heh, givetvis är det ganska många som funderat i dessa banor och tänkt dom klart också.. Bra länkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Edcast | http://www.oddsock.org/tools/edcast/ (standalone-versionen)
http://en.wikipedia.org/wiki/Icecast
http://dempah.com/innehall/18-teknik/34 ... x-360.html
http://www.networkedmediatank.com/showt ... pid=100883
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=214237

/D - som någon vacker dag borde testa detta.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Tue Dec 09, 2008 16:35 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Undra om det skulle vara möjligt att skriva en driver till windows som presenterade sig som ett ljudkort för operativsystemet, men som strömmar ljuddata till en DS? Hade funnits massor av användningsområden.


Top
   
PostPosted: Tue Dec 09, 2008 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Det är väl det som Edcast gör delvis, highjackar ljudet på PC'n. Airfoil är annat alternativ. Sen ska man ju få det till nåt som en DS förstår, detta bör väl kunna funka? :

Spotify (och allt annat du lyssnar på, typ last.fm och köra winamp/itunes, etc.) -> Edcast standalone -> Icecast -> TVersity -> DS

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Tue Dec 16, 2008 14:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jun 16, 2006 12:55
Posts: 45
Location: Borås
Hör av er om ni vill ha inbjudningar till Spotify. Jag abbonerar och har 10 inbjudningar över för närvarande. Det enda som behövs är era mailadresser

_________________
I'm not worthless. I can be used as a bad example.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited