selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mac och rippa?
PostPosted: Fri Oct 03, 2008 14:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej!

Jag skulle gärna ta lite tips och hjälp hur man rippar när man har mac.
Än så länge har jag inte en DS spelare men planerar att skaffa en och vill börja få in skivsamligen på hårddiskarna. Så kort och gott: hjälp?

Post subject: Re: Mac och rippa?
PostPosted: Fri Oct 03, 2008 16:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag använde max för att rippa skivor till flac.
http://sbooth.org/Max/

För taggning använde jag (surprise) tag
http://sbooth.org/Tag/

Det mesta funkar ok, men max använder musicbrainz för metadata vilket innebär att vissa skivor kan du få mata in uppgifterna förhand och även leta på omslag på andra ställen.
Antingen är man en hysterisk liten människa (som jag) och ojjar sig över det men gör det ändå, eller så kan man vara lite kool och samlad och se det som ett bra tillfälle att gosa med sina skivor.
Det tredje alternativet är att man reggar sig på musicbrainz och matar in sina superunika releaser och delar med sig till det övriga communityt. Jag provade men är inte tillräckligt smart och tålmodig att göra det (mecka med releaser på på musicbrainz alltså).

Om nån har provat nåt bättre och enklare än max/tag som funkar nativt i osx så tala gärna om det.

/Mattias

PostPosted: Fri Oct 03, 2008 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Max för Mac:

http://sbooth.org/Max/

Lite tips och tricks:

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 482&page=1

Ett annat alternativ är att köra EAC på en virtuell Windowsplattform via Parallels alt VMWare Fusion.

EDIT: Mattias var snabbare!

PostPosted: Sun Oct 05, 2008 18:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det finns nog bara två seriösa alternativ till Mac - Max och xAct. Visst kan man drömma om EAC - som bara finns till Windows - men frågan är om skillnaden verkligen är hörbar. I alla fall tvivlar jag på att det är värt besväret att köra i EAC i emulerat läge ens på en ny intelMac.

För egen del använder jag både xAct och Max lite beroende på vad jag vill göra med filerna - men för att rippa samlingen tycker det är enklast att köra Max med CDparanoia.

Musicbrainz saknar mycket av den musik jag lyssnar på och det verkar knöligt att lägga in nytt på sajten. Därför tar jag ofta metadata från iTunes. Förmodligen hade jag även kunnat få omslag den vägen om jag registrerat mig.

Med Max följer skriptet "Get iTunes Metadata!" vilket gör det enkelt. När jag stoppar in en skiva startar iTunes automagiskt och läser in låtar m.m. från CDDB. Skivan kommer samtidigt upp i Max som jag startat manuellt. Hittar inte Max skivan på MBZ är det bara att klicka på skriptet.

Det ända jag tycker är ett problem är att skivorna och den optiska spelaren blir väldigt varma. Rippningen verkar innebära en intensiv avläsning. Någon skiva har dessutom krånglat och låtit som om den exploderade i läsaren. Så för att spara iMacens interna optiska enhet har jag beställt en extern. Men det är ända problemet - ja, och att det tar tid att rippa 1000+ skivor förståss :-)

/per

PostPosted: Mon Oct 06, 2008 13:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

macspider wrote:
Det finns nog bara två seriösa alternativ till Mac - Max och xAct. Visst kan man drömma om EAC - som bara finns till Windows - men frågan är om skillnaden verkligen är hörbar. I alla fall tvivlar jag på att det är värt besväret att köra i EAC i emulerat läge ens på en ny intelMac.
När det gäller ljudkvaliten så ska det inte spela någon roll vad man rippar med. Rippar man till FLAC som är lossless, så kan man till 100% exakt återskapa orginalet. Sen kanske vissa program är enklare att hantera osv, det säger jag inte så mycket om.

PostPosted: Mon Oct 06, 2008 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

iasion wrote:
macspider wrote:
När det gäller ljudkvaliten så ska det inte spela någon roll vad man rippar med. Rippar man till FLAC som är lossless, så kan man till 100% exakt återskapa orginalet. Sen kanske vissa program är enklare att hantera osv, det säger jag inte så mycket om.
Där finns det olika åsikter om olika programvaror skapar olika bra filer. En diskussion som har förts tidigare där vissa hörde skillnader. Hittar inte tråden just nu.

PostPosted: Sat Oct 11, 2008 23:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

ed wrote:
iasion wrote:
macspider wrote:
Där finns det olika åsikter om olika programvaror skapar olika bra filer. En diskussion som har förts tidigare där vissa hörde skillnader. Hittar inte tråden just nu.
Minns också den tråden, och olika program gör säkert olika filer (finns flera sätt att komprimera en zip-fil också). Grejen är bara den att eftersom man exakt kan återskapa orginalet så är det Linns programvara som klarar av filer olika bra. Det är både bra och dåligt. Dåligt eftersom det betyder att Linn inte är klar med sin mjukvara men bra eftersom det betyder att det finns utrymme för förbättringar, kanske för alla typer av filer också.

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00