selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 22:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 04, 2008 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Gillar jazz och du vokal sådan och är lite nyfiken på EST. Dom har ju gett ut en del CD men vilken/vilka skall man börja med om man vill lyssna på dom ? Det kanske är så att dom inte sjunger alls på sina CD men det kan jag leva med men jag är allmänt nyfiken på gruppen och deras musik framför allt.

Mao tips mottages tacksamt :!: :!:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sat Oct 04, 2008 15:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Det beror lite på vad du gillar. Den mest "lättlyssnade" i min mening är "Good morning Susie Soho", vilket är en mittemellan-gammal skiva. De senare är mer experimentella, med rätt mycket elektroniska inslag (i stort sett mer och mer ju senare de blir), medan de tidigare är lite mindre utvecklade.

Den senaste skiva skaffade jag så sent som nu i veckan och är väl inte jätteimponerad. Talet om att den är mer improviserad stämmer helt klart, men ibland saknar jag de förr så omsorgsfulla kompositionerna.

Och nej, de sjunger (i stort sett) inte. Vissa inslag av sångliknande karaktär finns, mest på de gamla skivorna. Däremot har de gett ut skivor tillsammans med andra artister och då även sångare.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat Oct 04, 2008 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Tack för snabbt svar. Och ja visst musik är personlig och tycke och smak kan variera men har fått tipps via Selleri förr och en del har varit bra annat mindre bra. Men jag skall testa den du föreslog. Det kan vara skoj att pröva lite nytt ...

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sun Oct 05, 2008 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej

Som tidigare talare sade så beror det lite på vilken typ av Jazz man gillar.Jag är mera intresserad av, ska vi säga traditionell Jazz och gillar nog därför deras tidigare alster mera. Inte så att jag ogillar de senare men ändå. Jag hade börjat med Winter in Venice från 1997. Jag tror att denna skiva var något av en genombrottsplatta för gruppen. Jag tycker också mycket om "From Gagarin's point of view" från 1999.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 01:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Jag tycker (bland annat) mycket om deras första platta "When Everyone Has Gone".
Eftersom du säkert kommer att köpa flera så kan du ju alltid börja från början...
En otroligt bra debutplatta.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Tackar för svar och jag har beställt en EST cd från CDON som förhoppningsvis kommer i veckan och jag är spänd på hur den är. CD:n jag beställde var Goodmorning Susie ... och det skall bli skoj när den kommer.

Gillar jag den kommer jag med stor sannolikhet att beställa fler CD från trion. Då kan det ju vara ide att beställa dom i den ordning som dom gavs ut ...

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Har nu lyssnat till Good Morning Susie ... ett antal gånger och jag måste säga att den växer eller ngt liknande den blir mao bättre och bättre ju mer man lyssnar.

Första lyssningen var lite av en besvikelse. Jag tyckte inte om CD:n egentligen men som sagt efter att ha lyssnat igenom den blev den helt ok. Kommer definitivt att beställa fler CD av EST. Bla dom jag fick tips om i tråden.

Skall bli riktigt skojsigt att lyssna igen. Har suttit framför Macen ganska mkt och det har inte blivit så mkt lyssnande till Linnen men idag var det en riktig höjdare som gav mersmak. :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited