selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 11:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Tråkmånsar?
PostPosted: Sun Sep 28, 2008 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Tycker man att Linn Records säljer tråkig musik har man för dåligt system för att uppskatta skivorna. Eller så har man inte hört så många.
Musiksmak ska man egentligen inte diskutera. Jag har själv köpt ett femtontal fonogram från Linn (såväl LP, CD som 24/96 flac) och det är väl ömsom vin ömsom vatten, om man så säger. Men generellt är det inga höjdare. Ett undantag är Carol Kidd som är helt underbar och vars skivor jag gärna spelar enbart för musikens skull. Claire Martin och Barb Jungr tex, är två rejäla tråkmånsar även om dom utan tvivel är duktiga och musikaliska.

Eftersom jag uppskattar några tusen andra skivor mer tror jag mig ha tillräckligt bra system för att kunna avgöra om jag gillar Linn Records musik eller inte :-)

/ B
Det är klart att musiksmak är en sak, men jag vill ändå hålla med sportis att det ofta (för mig i alla fall) kan bero på att en anläggning inte förmår förmedla musiken så att man fattar den som gör att man också tycker att musiken är dålig/tråkig/ointressant. Det måste kanske inte vara så, men vill ändå lyfta argumentet. Har själv haft svårt med t.ex. R&B, men allteftersom anläggningen utvecklats så har även min uppskattning för (mig) nya musikstilar utvecklats.

Barb Jungrs platta med Elvistolkningar är ett bra exempel (som jag mindes att du Bill nämnt några ggr, bl.a. i ovanst. citat) där jag tidigare tyckte att för många av låtarna var väl såsiga, men nu när anläggningen börjar komma på plats hemma så är det en annan visa... även flera OPUS3-inspelningar har seglat upp som oväntat bra. Synd att de inte har för avsikt att släppa högupplösta spåren på FLAC el. liknande. Har faktiskt ställt frågan, men de tyckte att SACD passade dom bra. Tydliga bakåtsträvare! :(


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited