selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sizmik-inställningar
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 08:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Hej!
Jag är en (relativt) nyfrälst Linn-ägare med en undring om Sizmik-inställningar. Sitter med en Classik MDI, Katan bi-wired med K400 samt en Sizmik 10.25.
Detta låter alldeles utmärkt men som alltid finns det utrymme för finlir.
Är det nån som har teorier om alla dessa inställningar på sub´en?

MVH Uffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 09:35 
Förhoppningsvis finns här någon Sizmikägare som kan ge dig lite tips och
råd, men om du vill finns ju alltid möjligheten att be din handlare om en liten
"kurs" och "intrimning". Handlarna brukar vara duktiga på att integrera
Sizmik med system och rum.

Just Sizmik är en mycket besvärlig subb att få till "perfekt", men den låter ju
kalasbra även när den inte är perfekt inställd.

Mitt råd är alltså att bjuda hem din handlare på besök - om det nu är möjligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 12:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
I väntan på att sizmik-ägare (några ska det väl finnas här..?)ska dela med sig av sina tips ska jag be att få hålla med föregående talare, har du köpt den av en handlare tror jag defenetivt det är värt att låta dem ställa upp den hos dig. Sedan kan man givetvis prova själv, men det kan vara bra som utgångspunkt. Har själv inte en Linn-sub men när handlaren jag köpte subben av var hem och donade med den så skruvade han då på vissa sätt som jag nog inte själv försökt i första taget.

Ja just det, välkommen till forumet också för den delen! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
jag mistänker att det skulle gå bra att få hem handlaren även om man inte handlat grejorna på i det här fallet high fidelity (misstänker jag) så att han kan trimma in det även om det kostar en liten slant så tror jag det är värt det.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 13:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
hepcat wrote:
jag mistänker att det skulle gå bra att få hem handlaren även om man inte handlat grejorna på i det här fallet high fidelity (misstänker jag) så att han kan trimma in det även om det kostar en liten slant så tror jag det är värt det.
Absolut, de har säkerligen en fast timlön får sådana saker. Men det skulle vara kul att höra hur folk ställt in den och var, även om jag har en sub av annat märke kan det vara kul att veta...tycker jag med. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Sony wrote:
hepcat wrote:
jag mistänker att det skulle gå bra att få hem handlaren även om man inte handlat grejorna på i det här fallet high fidelity (misstänker jag) så att han kan trimma in det även om det kostar en liten slant så tror jag det är värt det.
Absolut, de har säkerligen en fast timlön får sådana saker. Men det skulle vara kul att höra hur folk ställt in den och var, även om jag har en sub av annat märke kan det vara kul att veta...tycker jag med. :wink:
Absolut tet håller jag allt med om även jag är ju nyfiken trots att jag inte ens har någon sub alls

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 14:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Jepp, det går säkert att få ut highfidelity-pojkarna mot en summa. Jag handlade den som demoex från Takt&Ton och bor i Sthlm, så därav ingen installation på plats av handlaren.

Säkert finns det väl ngn med teorier om frekvensinställningar (helst i samband med Katan), bland alla erfarna här?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 18:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har Katan själv, så här gör iallafall jag med min Rel Quake:

När jag har min sub ikopplad är den inställd på 30-40Hz, det har jag alltid vid musiklyssnande. Sedan kan du ju dels testa att ha den mellan högtalarna, alldeles bredvid den ena om du som jag har ett stereorack/tv mellan högtalarna eller i något hörn i rummet. Volymen får man prova sig fram att skruva upp och ner med lite olika musik, efter ett tag känner man vad som låter lagom mkt. En skiva säger inte så mkt men efter tio olika skivor så tycker jag att jag fått till volymen bra iallafall.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited