selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 07:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu May 13, 2004 09:02
Posts: 128
håller med till viss del. Men lite mer "billiga" produkter skulle vara kul. Jag har nu hört pioneer:en och den lät bra inte linn-bra men mkt bra för pengarna den blommade f f a ut med dvd-audio. Har beställt en från technikdirekt.de för 1700 med frakt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Om du siktar på en Ikemi så småningom så är det inte mycket att snacka om tycker jag. Och att Keilidh inte skulle "räcka till" kan jag bara låta bli att hålla med om. Ikemi-5103-LK100-Aktiva Keilidh kommer att låta super. Däremot så misstänker jag att du kommer att börja lyssna på musik mer än du tittar på film... Men du kan säkert hitta nån begad Arcam DVD (eller nåt) för rimliga pengar vad det lider.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 21:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ayn wrote:
Ja, det gör de. Men det går inte att komma ifrån att det måste få kosta om det ska smaka. Enligt min erfarenhet kan man visserligen hitta en hel del trevliga kompromisser i billiga spelare, men riktigt nöjd lär man inte bli.

Därför tycker jag egentligen att det är BRA att Linn inte prånglar ut något som är billigt men inte särskilt bra. I en ideal värld skulle de ju naturligtvis göra en spelare för en tusenlapp som spöar allt på marknaden, men det funkar liksom inte så...
Men om det måste kosta om det ska smaka så borde de ju inte ha gett ut någon classik då, för den kan väl ändå de flesta som är fast i hifiträsket anse har vissa brister även om jag tycker den är det näst mest prisvärda som Linn har gjort...

Om man utgår från första movie di:n, skalar av förstärkaren och struntar helt i cd-ljud (ok den måste ha hyfsat ljud för att vara bra dvd-spelare men hypotetiskt...) fem-kanaligt slutsteg och förförstärkare. Då borde man väl kunna hamna kring 10', eller :?: Visst har det gjorts kompromisser men den är ju prissatt så att den åtminstone kan hitta köpare som prioriterar stereoljud men vill ha dvd-spelare och resonerar som så att när man ändå har Linn rakt igenom så ser det ju bra ut med Linn-dvd i hyllan också...

För folk med stereofokus så kan vi ju nästan anta att movie di inte riktigt räcker till och då ligger alltså instegsmodellen på 45', det tycker jag är näst intill bedrövligt oavsett om det är med förförstärkare eller ej..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 21:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
henriklh wrote:
Om du siktar på en Ikemi så småningom så är det inte mycket att snacka om tycker jag. Och att Keilidh inte skulle "räcka till" kan jag bara låta bli att hålla med om. Ikemi-5103-LK100-Aktiva Keilidh kommer att låta super. Däremot så misstänker jag att du kommer att börja lyssna på musik mer än du tittar på film... Men du kan säkert hitta nån begad Arcam DVD (eller nåt) för rimliga pengar vad det lider.

/Henrik
Jag menade inte att Keilidh 'inte räcker till' utan mer att det blir stor investering för att få se på lite filmer utifrån hur resten av stereon ser ut...har inte själv hört keilidh mer än som hastigast så jag kan absolut inte bedöma hur den uppgraderingen förändrar ljudet, så om det tolkades så var det fel/klumpigt formulerat av mig.

Ikemi-5103-Lk100-Aktiva Keilidh tror jag absolut låter riktigt bra men nu var det dvd-spelare som var högst på prioriteringslistan just nu som jag förstod det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 21:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jo, jag håller med dig om att det inte är några vettiga instegsmodeller man har. Jag tycker också det vore trevligt om Linn tog fram någon instegsmodell som kostar åtminstone en del mindre - kanske nån multimaskin för runt 20k max?

Däremot tycker jag det vore en dålig idé att göra något som är så billigt att det är mer kompromiss än bra (lite som jag anser att Kan IV är). Vi har inte sett några DVD-spelare för 2000 från Linn, Arcam, Meridian eller andra dylika tillverkare, och det är bra. Det är inte deras segment. Man köper inte från dessa märken främst för att de är billiga...därmed inte sagt att man ska behöva lägga ut enorma summor för att åtminstone kunna börja på sin Linn-bana, men någonstans måste de ändå nischa sig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 22:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu May 13, 2004 09:02
Posts: 128
Ok jag bestämmt mig nu tror jag :-)

Karik + Numerik (Köper Numeriken)
Av 5103
4*LK100
Pioneer 575A

Keilidh Aktiv
Centrik
Sekrit

Jag tror jag kommer vara nöjd :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 23:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det låter som en bra plan! Glöm inte att återkomma med dina intryck! Och släng gärna upp ett par bilder sedan! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 14, 2004 00:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det låter som ett finfint system!

Var köper du Numeriken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 14, 2004 00:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu May 13, 2004 09:02
Posts: 128
Självklart. Förreste finns det några bra hyllor man kansätt på väggen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 14, 2004 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag är som vanligt motvalls kärring och röstar på Ikemi-Kairn istället. Hemmabion kommer ändå inte att bli särskillt bra med den spelaren. Men Numerik är verkligen ett stort lyft för Karik.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 14, 2004 16:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
homer966 wrote:
Jo det är iofs sant.. men det är hemmabio jag vill ha :-) Ser mer film än vad jag lyssnar på musik trots allt. Överväger att gå lös på en classik movie di..
Bor du i Luleåtrakten och funderar på att skaffa Di kan du få komma och provlyssna den här hos mig.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 14, 2004 16:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu May 13, 2004 09:02
Posts: 128
Ayn wrote:
Det låter som ett finfint system!

Var köper du Numeriken?
Köper den beggad av en avhoppad linn:are :-)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 14, 2004 16:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu May 13, 2004 09:02
Posts: 128
henriklh wrote:
Jag är som vanligt motvalls kärring och röstar på Ikemi-Kairn istället. Hemmabion kommer ändå inte att bli särskillt bra med den spelaren. Men Numerik är verkligen ett stort lyft för Karik.

/Henrik
Det är väl kanske så att du har rätt. Men jag chansar och får väl spisa musik med karik / numerik i väntan på att en lottovinst trillar över en så man kan köpa unidisken :-))


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 19, 2004 00:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu May 13, 2004 09:02
Posts: 128
Senaste nytt!

Byter Kairn + Karik mot 5103 och Ikemi. Funderade ett tag på en dv79 som dvd / cd spelare men jag vet i tusan...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 19, 2004 09:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
homer966 wrote:
Senaste nytt!

Byter Kairn + Karik mot 5103 och Ikemi. Funderade ett tag på en dv79 som dvd / cd spelare men jag vet i tusan...
Oj, det var snabba ryck! :shock:

Vad hände med numeriken då? Du hann ändra dig eller :?:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited