selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: "klistrig" filtmatta
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Vad göra åt att filtmattan på LP12an följer med vissa skivor upp på grund av statisk elektrisitet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Några små, små bitar häftmassa mellan skivtallrik och matta kanske?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 16:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jun 28, 2004 19:01
Posts: 23
Spreja baksidan med tex 3M ReMount Creative adhesive. Då blir den klibbig, ungefär som en post-it lapp och fastnar på skivtallriken.

Karl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Visst, limma på ni pojkar :wink:
Glöm inte bort att meddela vad dom säger vid nästa service, haha

Jag hade samma problem o man kan anta på goda skäl att detn statiska elektriciteten är av ondo när man spelar skivan.
Pröva att "jorda skivan" (=avled laddningen) innan du lägger på den!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 16:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag har inte haft några problem med mattan sedan jag slutade med skivborste. Använder du borste, Hepcat?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mumerik wrote:
Jag har inte haft några problem med mattan sedan jag slutade med skivborste. Använder du borste, Hepcat?
Nej jag använder inte borste.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Visst, limma på ni pojkar :wink:
Glöm inte bort att meddela vad dom säger vid nästa service, haha

Jag hade samma problem o man kan anta på goda skäl att detn statiska elektriciteten är av ondo när man spelar skivan.
Pröva att "jorda skivan" (=avled laddningen) innan du lägger på den!
Det är ingen idé att "jorda skivan". Den består ju av ett isolerande material och sådant material leder inte ström som vi alla vet, om vi bara tänker efter.

Det finns några sätt att få bort laddning i en vinyl, ett av dem är att behandla den med antistatspray. Men hur skivan låter efter det vill jag inte ens tänka på :-)
Jonisering är ett annat sätt och det kan ske på två olika sätt; antingen har man en joniseringsfläkt som sprutar joniserad luft över skivan. Joniserad luft innehåller såväl negativt som positivt laddade joner och skivan tar till sig det som fattas för att komma i balans (=bli neutraliserad). Eller så har man ett jordat "snöre" som innehåller minimala metalltrådar/spetsar som laddar ur skivan ner till ca 3-400 volt genom en sk Corona-effekt. Den här tråden ska ligga max en-två millimeter över skivan alternativ släpa mot den. Tråden väger i stort sett ingenting men kan nog ändå påverka negativt om den berör skivan. Enklast är väl att rigga upp den i locket så när detta fälls ner hålls tråden precis ovanför skivan. Den här tråden måste förstås vara kopplad till jord för att fungera.

Och så kan man använda den gamla hederliga "Zerostaten" (Svalander säljer sådana) - den är faktiskt väldigt effektiv. Har provat på relativt stora plastlådor och det fungerar klockrent.

Jag har själv tänkt att testa lite, bland annat ersätta filtmattan med ledande gummi för att se om detta ger mindre uppladdning av skivan. Men den mattan är tyngre än filten och också hårdare, så den kan ge negativa effekter på ljudet. Tänkte också prova att antistatbehandla filten (tål den vatten, någon som vet?) genom att skölja den i sköljmedel för kläder.

Oavsett vilken metod man än använder (förutom luftjonisering som är dyrt och krångligt) har man ändå problemet med att när man lyfter skivan från tallriken så laddas den upp och drar till sig damm på vägen till skivfodralet....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Visst, limma på ni pojkar :wink:
Glöm inte bort att meddela vad dom säger vid nästa service, haha

Jag hade samma problem o man kan anta på goda skäl att detn statiska elektriciteten är av ondo när man spelar skivan.
Pröva att "jorda skivan" (=avled laddningen) innan du lägger på den!
Det är ingen idé att "jorda skivan". Den består ju av ett isolerande material och sådant material leder inte ström som vi alla vet, om vi bara tänker efter.

Det finns några sätt att få bort laddning i en vinyl, ett av dem är att behandla den med antistatspray. Men hur skivan låter efter det vill jag inte ens tänka på :-)
Jonisering är ett annat sätt och det kan ske på två olika sätt; antingen har man en joniseringsfläkt som sprutar joniserad luft över skivan. Joniserad luft innehåller såväl negativt som positivt laddade joner och skivan tar till sig det som fattas för att komma i balans (=bli neutraliserad). Eller så har man ett jordat "snöre" som innehåller minimala metalltrådar/spetsar som laddar ur skivan ner till ca 3-400 volt genom en sk Corona-effekt. Den här tråden ska ligga max en-två millimeter över skivan alternativ släpa mot den. Tråden väger i stort sett ingenting men kan nog ändå påverka negativt om den berör skivan. Enklast är väl att rigga upp den i locket så när detta fälls ner hålls tråden precis ovanför skivan. Den här tråden måste förstås vara kopplad till jord för att fungera.

Och så kan man använda den gamla hederliga "Zerostaten" (Svalander säljer sådana) - den är faktiskt väldigt effektiv. Har provat på relativt stora plastlådor och det fungerar klockrent.

Jag har själv tänkt att testa lite, bland annat ersätta filtmattan med ledande gummi för att se om detta ger mindre uppladdning av skivan. Men den mattan är tyngre än filten och också hårdare, så den kan ge negativa effekter på ljudet. Tänkte också prova att antistatbehandla filten (tål den vatten, någon som vet?) genom att skölja den i sköljmedel för kläder.

Oavsett vilken metod man än använder (förutom luftjonisering som är dyrt och krångligt) har man ändå problemet med att när man lyfter skivan från tallriken så laddas den upp och drar till sig damm på vägen till skivfodralet....

/ B


Filt mattan tål inte vatten tyvärr den krymper av det har råkat sabba en filtmatta pga att den blev lite blöt av en olyckshändelse.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Det är ingen idé att "jorda skivan". Den består ju av ett isolerande material och sådant material leder inte ström som vi alla vet, om vi bara tänker efter.
Tur att någon tänker Bill :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Det är ingen idé att "jorda skivan". Den består ju av ett isolerande material och sådant material leder inte ström som vi alla vet, om vi bara tänker efter.
Tur att någon tänker Bill :oops:
Jo iofs :-)

Men det finns fler aspekter som jag kom å tänka på idag. En skiva som dras ur sitt omslag laddas upp pga friktionen/separationen. Och nu är skivan redo att dra till sig dammpartiklarna!

Men när skivan läggs ner på skivtallriken sjunker spänningen på grund av den ökande kapacitansen. Laddningen finns däremot kvar. Men så länge spänningen är låg sker ingen dammattraktion och risken för urladdningar mot pickuphuset/nålarmen är minimala - om nu inte "arbetsmiljön" är extremt dålig. Eller att skivan laddats upp mycket högre med en felaktig borste.

Men när man lyfter på skivan efter spelning minskar kapacitansen och spänningen ökar igen, kanske rentav till sin tidigare spänning. Och så är det dags för dammattraktion igen.... OM man inte på något sätt laddat ur skivan under spelning OCH att underlaget (filtmattan eller motsvarande) är ledande.

Kanske det ändå är en jonisator man ska ha, som är igång medan man tar ut skivan ur fodralet och lägger den på tallriken. Sedan kan man stänga av fläkten. Och så dra igång det hela när skivan ska vändas eller spelningen är klar. Den late sätter då en switch i locket till skivspelaren :-)

Jag tror jag ska ta och testa detta vid något tillfälle, men ikväll ska jag kolla vilka nivåer vinyler laddas upp till och hur fort jag får bort laddningarna med andra metoder. Och vilka skillnader olika innerpåsar till skivor ger.

Om det här har någon ljudlig påverkan låter jag vara osagt, men det är ju alltid kul att leka lite :-D

Och det kan ju aldrig vara fel med en neutraliserad skiva!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Trodde jag aldrig skulle skriva detta; men CD mediet har vissa fördelar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Trodde jag aldrig skulle skriva detta; men CD mediet har vissa fördelar...
Du kommer inte undan, det finns dom som menar att statisk elektricitet stör även cd-avspelning :D Jag jobbar på det också - hahaha!

Och det är inte från mig dom idéerna kommer, så skyll inte på mig :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Trodde jag aldrig skulle skriva detta; men CD mediet har vissa fördelar...
Du kommer inte undan, det finns dom som menar att statisk elektricitet stör även cd-avspelning :D Jag jobbar på det också - hahaha!

Och det är inte från mig dom idéerna kommer, så skyll inte på mig :-)

/ B
Du kanske kan svara lite grand på varför luftfuktigheten på verkar det med den statiska elektrisiteten på skivor så mycket som det gör med bara skillnad på några få % i luftfuktighet?

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 03, 2004 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Trodde jag aldrig skulle skriva detta; men CD mediet har vissa fördelar...
Du kommer inte undan, det finns dom som menar att statisk elektricitet stör även cd-avspelning :D Jag jobbar på det också - hahaha!

Och det är inte från mig dom idéerna kommer, så skyll inte på mig :-)

/ B
Jag tänkte mer på att filtmattan o att DRA ut skivan ut ett fodral elemineras = mindre problem


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 03, 2004 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag sa ju att du inte kommer undan.... Det är inte bara friktion utan även separation som skapar uppladdning. Att lyfta en cd ur sitt fodral skapar laddning, ju torrare luft ju högre sådan.

Så vill du sitta där och lyssna på din uppladdade cd med sin smetiga orytmiska musik, visst :-)

Hahaha! Nä, det finns inga säkra indikationer på att en uppladdad cd skulle innebära några ljudmässiga skillnader. Och absolut inte att det skulle kunna påverka alla apparater. Även om man skulle kunna mäta fram skillnader är det inte givet att det går att höra dem.

Så du kan sova gott i natt - åxå :-D

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited