selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 09:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lars Winnerbäcks turne
PostPosted: Fri Aug 15, 2008 17:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed May 16, 2007 16:12
Posts: 108
Location: Stockholm
Jag har varit på två av hans konserter på sommarturnen och slås av hur tydligt stora kontrasterna är rolighetsmässigt beroende på när han är med, och även om ljudet går överstyr.
På Zinken tyckte jag att det inte lyfte förrän en bra bit in, det kändes som om han efter ett tag tonade ner bas o trummor som bara var en sörja. Vi ställde oss faktiskt frivilligt längre bak och det blev bättre. I slutet blev det otroligt även när vi flyttade fram.

I Strömsholm var det helt otroligt (det tog 3-4 låtar innan han slog på engagemanget, gäller även Zinken), sedan var det fantastiskt hela vägen.

Linköping på lördag :-)

Någon annan som varit på någon LW konsert?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 16, 2008 01:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Jag har varit på en massa LW-konserter och nu i sommar på Lulekalaset. Konserten var väl sådär. Det fanns ingen spelglädje + att det var så trångt framme vid scenen att man mest fick koncentrera sig på att försöka hålla sig stående. Det spelades inte så högt heller. Det kändes som en väldigt medioker konsert över lag.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 16, 2008 17:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed May 16, 2007 16:12
Posts: 108
Location: Stockholm
Oj, när jag såg hans väldigt avspända uppträdande fick jag för mig att han inte gjorde några dåliga konserter på den här turnen!

Jag var på tre av hans konserter i höstas (globens annex *2 och västerås-hallen). De var bra, men ingen av dem slog Strömsholm.

Det är mina referenser. Jag är relativt ny när det gäller lw, och hörde honom aldrig live med gamla bandet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 17, 2008 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Första gången han spelade på Zinken var jag där och stod längst fram och det var väldigt bra och roligt.
Nu i år den 9/8 när jag var där stod jag ca 35 meter från scen och det lät kass. Bytte plats men det blev inte bättre. Jag var otålig och gick därifrån redan efter två och en halv låt. 375:- bokstavligen i sjön med tanke på hur mycket det regnade. Det hade också påverkan till att jag drog.

Var på en spelning med LW i Globens Annex i november -07 och det var toppen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 17, 2008 20:18 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 27, 2007 00:29
Posts: 14
Location: Stockholm
Var på Zinken 9/8 med CJ och vi måste ha stått mycket nära dig Roland iaf de första 3 låtarna :D
Dvs ca 35 m från scenen i mitten och upplevde ett totalt distat och grötigt ljud där alla instrument flöt ihop till en enda sörja (kasst som du säger :cry: )

Synd att du gav upp helt för konserten tog sig ju efter några låtar ytterligare :wink:

CJ och jag gav också upp efter 3 låtar. Men vi gick längst bak till mattältet istället och det grötiga försvann i vissa låtar där instrumenten och ljuden trädde fram och blev klart separarade och njutningsbara. Men det grötiga fanns kvar i somliga låtar där bas och trummor var framträdande.

Tyvärr blev ju ljudvolymen lidande (och känslan/musikglädjen) så vi gjorde ett nytt försök efter ytterligare några låtar och trängde oss fram till ca 40 m från scenen. Men lite längre till höger och mitt framför ena högtalarstapeln där vi stannade för att vi märkte att musiken och ljudet plötsligt blev helt perfekt. Resten av konserten var underbar när känslan och musikglädjen stod på topp. Kanske delvis beroende på att Winnerbäck tog bort bas och trummor i flera av låtarna och blev mer engagerad (uppvärmd) efter de inledande låtarna :wink:

Men Zinken som ljudrum är ju (i mitt tycke) kasst eftersom två av sidorna består av husväggar, den tredje av en läktare och den fjärde av ett berg. Vilket ju får ljudet att studsa okontrollerat och dista skulle jag tro :?

Därför föredrar jag ju inomhusscener som Annexet och konserten där i november gillade jag bättre på alla sätt :D
Dessutom regnade den ju inte bort heller :lol:

Efterpå gick vi hem till CJ och jämförde med att spela samma låtar på hans Linnanläggning och kunde konstatera att de kassa låtarna från konserten inte kunde toppa dem som vi spelade hemma. Men de underbara låtarna från livekonserten kan aldrig mäta sig (i känsla och musikglädje) med de vi spelade hemma. Frågan är väl om någon Linnanläggning kan toppa känslan från en riktigt bra livekonsert? :wink:

LW-fan? Vem? Jag? Neeejdå så kan det ju inte vaaaa hehe :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 17, 2008 23:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Aug 17, 2008 19:56
Posts: 2
Jag var på hans konsert i Strömsholm. En fantastisk konsert med en spelglädje jag inte tidigare sett hos Winnerbäck. Jag kan omöjligt jämföra en utomhuskonsert med en inomhuskonsert.

I upplevelser, känsla och helhet rankar jag konsertkvällen i Strömsholm högt.

Önskar dig en fin kväll i Linköping CJ.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 24, 2008 15:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed May 16, 2007 16:12
Posts: 108
Location: Stockholm
Då var den sista konserten avklarad.

På Zinken var jag full. I Strömsholm hade jag skrikande ont i kroppen.
Vid Stångebro mådde jag bra, men ändå..

Strömsholm var klart bäst.

I Linköping var det en jättelik entusiastisk hemmapublik, avslutning på turnen, Hjärter dams sista sång akustiskt, ibland ljud som fick knäskålarna skaka (i dubbel bemärkelse) men han lyfte inte riktigt. Han var trött.

Lustigt hur mycket av det här jag tror handlar om mig själv.
Samma PA-anläggning på alla konserterna (ok, Zinken hade en annan akustisk miljö), förmodligen samma inlevelse hos LW på de konserter jag var på, kanske betyder det något att de två _stora_ konserterna - Linköping och Stockholm, tyckte jag var sämre än den väldigt lilla konserten i Västerås, kanske 1/5 mycket publik och i slottsmiljö (Nicodemus Tessin).

Köpte en CD (trots att jag inte har någon CD-spelare längre ;-)) på konserten med låtar från konsert-turnen i höstas. Slås hur mycket sämre den var.
"Vi var där blixten hittade ner" heter den (pretentiöst, näääääää :lol: , förmodligen inte när jag tänker en gång till)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 22:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Aug 17, 2008 19:56
Posts: 2
Efter lästa recensioner så är jag glad att rätt biljett(Strömsholm) till slut.. blev min.
Det kunde med sanning inte blivit en bättre vald plats för sommarens Winnerbäck konsert.


Ett skimmer av guld låg över Strömsholms ängar och över hela konsertkvällen.

Jag tackar varmt A för biljetten
Winnerbäck för musiken
Tessin för platsen
och alla gudar för sådana stunder när livet är som allra bäst.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited