selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 13, 2024 00:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nästa Yes skiva?
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 21:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jun 12, 2004 19:30
Posts: 91
Har sedan 15 år lyssnat på Yes skiva 90125 lite då och då ! På senare tid varje dag...Hur ska jag köpa vidare? Det finns 30 plattor att välja bland...?Vill få en bra start!


Top
   
 Post subject: Re: Nästa Yes skiva?
PostPosted: Sun Jul 11, 2004 14:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jul 06, 2004 16:56
Posts: 9
Location: Robertsfors
snord wrote:
Har sedan 15 år lyssnat på Yes skiva 90125 lite då och då ! På senare tid varje dag...Hur ska jag köpa vidare? Det finns 30 plattor att välja bland...?Vill få en bra start!
Börja med Fragile -72 och Close to the edge -72. Sen till Yes album -71 och Time and a word -70. Sen är det bara att fortsätta, Relayer, Going for the one... Fast jag tycker att skivorna blev sämre och sämre och mer lika varann tills The Ladder -99 och framåt. Förbered dig på att de äldre skivorna låter annorlunda mot 90125 (som räknas som en av de sämsta och mest kommersiella av alla Yesskivor.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 12, 2004 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Håller med Ispider. Bra tips om man gillar symfonisk/progressive-rock. Time and a word är väll så där men The yes album, Fragile och Close to the edge är kanon. Jag gillar även tex Tormato -78 som är allmänt ansed som ett lågvattenmärke. Jag tycker att man kan vänta med att innhandla Tales from a topografic ocean -74 till sist av 70-tals albumen.

Men om det nu är så att det är soundet på 90125 du gillar så är Big generator -86 och Talk -94 att rekomendera. Dessa båda album är producerade av samma gäng som låg bakom 90125. Det lite poppigare 80-tals soundet. Även Union -91, kan vara av intresse. Denna skiva brukar dock anses vara deras sämsta verk. Wakeman gillar inte plattan i alla fall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Hur gick det med Yesandet?
Några proggresiva framsteg?
Kan ett proggresivt steg vara annat än framåt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 20:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jun 12, 2004 19:30
Posts: 91
Yes!

Köpte upp mig på "Fragile" och "Close to the edge". Båda två var superplattor och jag planerar att fortsätta utforska. Tills vidare vidhåller jag att Rush är världens bästa band och att deras "Moving Pictures" är världens genom tiderna bästa platta.

Tack för tipsen! :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Du är inne på helt rätt bana. Om man föredrar Yes före Rush eller det omvända, spelar lika stor roll som om man föredrar Lagavulin före Glenfarclas. Båda är mycket bra fast lite olika.

Som sagt så tycker jag du kan vänta med Tales from.....ett tag, den är lite seg bitvis tycker jag. Relayer däremot och Going for the one är säkra kort. Deras senaste två album är också ganska intressanta, The ladder och Magnification, inte som deras klassiker men dock bra. Först av allt skall du dock lyssna på The yes album, plattan före Fragile. Skulle mycket väl kunna vara deras bästa album. Det var låtarna från detta album som var klart bäst på Globen i våras, tillsammans med And you and I som du redan verkar ha köpt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited