Vet inte jag .. nu blir det rally i objektiva termer, men .. jag tycker generellt att alla H/K grejor jag lyssnat på låter väldigt "rappt" och "piggt", men samtidigt "kallt", "hårt"/"skarpt"/"skrikigt". Väldigt
otrevlig ljudkaraktär alltså. Dessutom grötar dom ihop sig nåt fruktansvärt så fort det är lite mer komplicerade ljud dom skall återge.
Skulle man göra snabb A/B (första 10-20 sekunderna av en låt) utan tunedem mellan H/K och Linn skulle man vid singer-songwriter-plinkeplonk kanske kunna uttrycka sig i termer av att H/K'n känns piggare. Spelar du däremot låten igenom känns H/K'n istället rätt jobbig. Byter du sen testmaterial till något som inte låter bra även i en klockradio, som t.ex. gammalt Sepultura eller Pantera-material, ja då framstår H/K plötsligt som ren dynga - fler än två instrument samtidigt och det låter illa och hopgrötat. Gäller både deras förstärkare och CD-spelare och DVD-spelare (jag har en DVD 25 och den är fruktansvärt dålig på spela CD..).
"Hopgrötat" är ju tunedems motsats s.a.s., så där hamnar H/K lika fel som om man bedömer ren karaktär.
Men, som vissa handlare säger, "dom är ju strömstarka, man kan
svetsa med dom"

(japp, en handlare har faktiskt sagt så till mig, som att det skulle vara något bra, som att jag brydde mig mer om strömstyrka än att det lät illa). Det får vara hur tajt bas det vill, är en pryl dålig så
är den dålig, hur tajt bas det än är, och hur "kraftfull" man än kan beskriva den.
Nä .. akta dig för H/K. En klok man kläckte vid ett tillfälle ur sig det numera bevingade citatet "H/K?! Dom duger ju inte ens att gödsla en åker med!"

Jag är faktiskt böjd att hålla med.
(Parentes: Min DVD 25 var iofs OK som DVD-Video-spelare i sitt prissegment när den kom; PS-PAL för hälften av konkurrenternas pris just då. )