selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 20:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
En rätt så billig uppgradering för Keilidh är att på något sätt höja upp dom. Jag tycker att man kan gott ställa dom på typ stenplattor så dom kommer upp en 6-8 cm vad nu en vanlig hederlig platta höjer. Ett riktigt lyft enligt mig, viktigt att bibehålla stabiliteten i högtalaren det är ju lite det som Linn bygger efter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Sondek wrote:
Återkallar detta uttalande...
Quote:
Å ena sidan kommer Ninka/Katan diskanten att utklassa den gamla diskanten även med en medelmåttig lödning då den är så mycket bättre.
Då en del tolkar det som att man skall eftersträva en medelmåttig lödning... så var dock inte fallet :wink:
Nja det framgick väl rätt tydligt att man inte skulle eftersträva det men att även med en medelmåttig lödning så skulle det utklassa och det ställer jag iallafall mig tveksam till åtminstånde på sikt. :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Att LINN inte rekomenderar att byta ut elementen är BRA pga garanti problem + att de kan bli stämda om det går åt pepparn...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
Att LINN inte rekomenderar att byta ut elementen är BRA pga garanti problem + att de kan bli stämda om det går åt pepparn...
Det var precis det dom inte gjorde.............svarade varken ja eller nej, och om installationen gjordes av en handlare så var det inga problem med garantin.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Otto, du har ett PM från mig


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Enda faran jag kan se är i fall man löder kablarna så slarvigt så att de kan släppa och slå ihop och orsaka kortslutning!

Diskanterna kostar ju bara ca 1100 kr vilket är småpotatis för de flesta....
Så det kan vara värt att testa.
Diskanterna behöver dock några dagars inspelning innan dom spelar ut riktigt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 02:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 20, 2003 03:37
Posts: 28
Location: Jönköping
Trådstartaren här igen :)

Hoppsan, här var det många svar och glidande tråd :wink: Har befunnit mig i garaget och svurit över skeva bromsskivor och kärvande ok på bilen, så jag har inte hunnit kolla tråden förrän ikväll.

Mina Keilidhs är av tidig modell ('93 eller '94) så diskanten är väl den äldsta typen. Tukanerna är nyare, årgång '97. och har en nyare diskant. Men inga ribbor.

Kan bara hålla med vad daniel.n säger i sitt tidiga svar; jag skulle skaffa en Sizmik eller likande till Tukanerna om jag ville spela på dem, eller så skippa Keilidhsarna och skaffa ett par Ninka. Ärligt talat... jag var helt nöjd med mina Keilidhs till dess att jag lyssnande på Ninkorna. Sen var det inte lika kul längre... men då hade hifin en lägre prioritet i livet då jag träffade en ännu större kärlek - min fru :P

Numera har hifiintresset vaknat till liv men telekom/it-branschens svacka har drabbat mig så jag ligger lågt med nöjesinvesteringar ett tag. Därför vågar jag mig inte in till T&T & Peter heller just nu :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Att LINN inte rekomenderar att byta ut elementen är BRA pga garanti problem + att de kan bli stämda om det går åt pepparn...
Det var precis det dom inte gjorde.............svarade varken ja eller nej, och om installationen gjordes av en handlare så var det inga problem med garantin.
Fasen, jag skrev fel, BARA skulle det vara.. (inte BRA)

LINN befarar att om man gör det själv o det går fel, så får LINN problem med ev garantiärenden.
Sedan kan ju inte LINN "veta" om ett problem är relaterat till ett elementbyte eller inte (anta att tidigare ägare "grejjat")

Att de svarar varken ja eller nej är ju därför att det ÄR en förbättring men de INTE kan säja JA - mao har man friskrivit sig från ev problem.
Givetvis kan en LINN affär byta element, men då får affären "ta smällen"

Detta är en negativ konsekvens av att det är superlätt att stämma någon i USA (o en del andra länder)
Mitt företag (ja, jag jobbar där - inte ägare) har samma problem. Vi tvingas ha en massa "text" där vi friskriver oss från en massa idiotsaker... helkonstigt :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Lite off-topic, men när ni snackar om olika diskanter. Vilka högtalare har samma element i sig?

Enligt revisionssidan så tycks Tukan ha fått samma diskant som Keltik och Keilidh i december 1996 (SPKR 015/3). Eller är det enbart nån beteckning för den "tredje" typen av element som används i respektive högtalare?

Känns för mig lite konstigt att högtalare med så många tusenlappar i prisskillnad skulle dela exakt samma typ av element. Så klart att konstruktionen och filter gör sitt, men det motiverarar liksom inte en sådan prisskillnad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
equi2 wrote:
Lite off-topic, men när ni snackar om olika diskanter. Vilka högtalare har samma element i sig?

Enligt revisionssidan så tycks Tukan ha fått samma diskant som Keltik och Keilidh i december 1996 (SPKR 015/3). Eller är det enbart nån beteckning för den "tredje" typen av element som används i respektive högtalare?

Känns för mig lite konstigt att högtalare med så många tusenlappar i prisskillnad skulle dela exakt samma typ av element. Så klart att konstruktionen och filter gör sitt, men det motiverarar liksom inte en sådan prisskillnad.
trean står för att det är tredje revisionen på det elementet eller om man så vill tredje versionen. index II har samma basar/mellanregister som keilidh det vet jag och även om diskkanten är samma i e högtalarna som du räknar upp där så är det ju vitt skilda konstruktioner.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hepcat wrote:
equi2 wrote:
Lite off-topic, men när ni snackar om olika diskanter. Vilka högtalare har samma element i sig?

Enligt revisionssidan så tycks Tukan ha fått samma diskant som Keltik och Keilidh i december 1996 (SPKR 015/3). Eller är det enbart nån beteckning för den "tredje" typen av element som används i respektive högtalare?

Känns för mig lite konstigt att högtalare med så många tusenlappar i prisskillnad skulle dela exakt samma typ av element. Så klart att konstruktionen och filter gör sitt, men det motiverarar liksom inte en sådan prisskillnad.
trean står för att det är tredje revisionen på det elementet eller om man så vill tredje versionen. index II har samma basar/mellanregister som keilidh det vet jag och även om diskkanten är samma i e högtalarna som du räknar upp där så är det ju vitt skilda konstruktioner.
Mina Keltik uppdaterades våren 2002 med:
Keltik mid range speaker 007/6
Ninka diskanter 038/2

Visst är det märkligt att Kletik kan ha samma element som de billigare, men det är ett hantverk att bygga BRA högtalare.
Lådan gör att det ÄR dyrt att bygga riktigt bra burkar...
Räcker att lyfta en keltik så fattar man att det är ett komplext bygge (närmare 60 kg tunga/styck) :shock:

Normala högtalare brukar skaka/vibrera mm vid HÖG volym - inte kelik :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Men hörnini. Ska man inte modda delningsfiltret ochså om man ska ha dom nya diskanterna på dom "gamla" högtalarna? Jag vet att det är så på 5140 (det är nåt motstånd som ska bytas tror jag) och då borde det väl vara samma på Tulan/Keilidh?

equi2: Lyssna på KanIII och Tukan. Dom har samma element (i princip), ser lika ut men låter mycket olika.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
Men hörnini. Ska man inte modda delningsfiltret ochså om man ska ha dom nya diskanterna på dom "gamla" högtalarna? Jag vet att det är så på 5140 (det är nåt motstånd som ska bytas tror jag) och då borde det väl vara samma på Tulan/Keilidh?

equi2: Lyssna på KanIII och Tukan. Dom har samma element (i princip), ser lika ut men låter mycket olika.

/Henrik
Man köper ju elementen via LINN handlare så de vet vad som ska göras.
Keltik är aktiva så fillterstrul undviks elegant.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Med andra ord så borde en duktig hantverkare kunna DIY:a ihop en ritkigt bra högtalare. Kostnaden för elementen behöver inte bli speciellt höga, bara lådan och filter passar ihop med elementen.

Känns ju då som en "lätt" uppgift att bygga ett par Keltik (då 90.000:-) om man bara hade ritningar, lite erfarenhet och verktyg.

Hehe.. förövrigt så öppnade jag mina första högtalare för inte så länge sedan. Ett par Sony-burkar, trevägs, men ändå ändå bokhylle-modell. Dess konstruktion var helt otrolig!!! En låda, en remsa gullfiber på 10*15*3 cm bakom bas-elementet och det var allt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
equi2 wrote:
Med andra ord så borde en duktig hantverkare kunna DIY:a ihop en ritkigt bra högtalare. Kostnaden för elementen behöver inte bli speciellt höga, bara lådan och filter passar ihop med elementen.

Känns ju då som en "lätt" uppgift att bygga ett par Keltik (då 90.000:-) om man bara hade ritningar, lite erfarenhet och verktyg.

Hehe.. förövrigt så öppnade jag mina första högtalare för inte så länge sedan. Ett par Sony-burkar, trevägs, men ändå ändå bokhylle-modell. Dess konstruktion var helt otrolig!!! En låda, en remsa gullfiber på 10*15*3 cm bakom bas-elementet och det var allt!
equi2 att bygga en lika stabil låda som keltik har är väl inga problem dock så har dom säkerligen en rätt fin filterkonstruktion så om du skulle få tag i 2 filter så skulle det inte vara några som helst problem... det e ju inga ufon som linn bygger...inga konstigheter bara mdf å faner som alla andra...jag har sett jmlabs fetaste för ja va kostar dom 300papp? å det e inga alls problem att bygga...men då saknas filter å element...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited