selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Placering och akustik
PostPosted: Mon Oct 20, 2003 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Eftersom akustiken i rummet och placeringen av högtalarna påverkar återgivningen väldigt mycket tänkte jag göra en tråd av det. Här kan man ge tips och fråga angående detta.

Jag tänkte börja med hur jag går till väga för att placera ut ett par högtalare.

För det första ser jag till att vara på humör för att göra detta. Eftersom man repeterar samma låtar om och om igen så gäller det att humöret är på topp både för en själv och ens omgivning.

Det första jag gör är att jag ställer högtalarna på ett avstånd från varandra som jag tycker verkar hyffsat bra, sedan börjar jag prova ut avståndet från bakväggen. Först tar jag stora intervaller, 10 cm åt gången och lyssnar mellan varje gång. Väldigt snart börjar man höra hur högtalarnas karaktär ändras och man hittar snart ett läge där de börjar låta hyfsat bra. Minskar eftersom intervallet till 4-5 cm och testar mig fram eftersom. Är man koncentrerad och akustiken är bra ska man ganska lätt höra skillnad på 2 cm. Jag provar mig fram tills dess att jag tycker att det låter bra på så många skivor som möjligt. oftast spelar jag lite svängigare musik, repeterar samma stycke ett antal gånger för olika positioner och byter sedan låt.

Viktigt är att högtalarna inte står och vickar vid varje position eller lutar åt något håll. Högtalarna skall inte heller vara vinklade.

Nästa steg är att justera avståndet mellan högtalarna. Här gör jag på samma sätt som tidigare. Provar först stora intervaller och minskar eftersom.

Sist av allt provar jag vinkla högtalarna. 5 mm upp till 1 cm har jag haft tidigare. Numer har jag dock ingen vinkling alls eftersom jag tycker att det låter bäst.

Eftersom man fort blir trött i huvudet är det viktigt att man ger detta tid. Efter att jag gjort grundinställningarna så att det låter bra brukar jag sedan småjustera allt eftersom jag hör att det behövs. Tillslut uppnår man ett riktigt bra resultat.

Om man kör fast kan det vara bra om man låter någon annan lyssna. Det har jag behövt göra ett par gånger då jag helt fastnat i ett felaktigt tänkande.

Mitt mål är att få så stor del av skivsamlingen att låta från jättebra till acceptabelt beroende på inspelningskvalitén. Ingen inspelning skall låta direkt illa, eller vass.


Last edited by fredde on Wed Feb 25, 2004 21:45, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 20, 2003 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
När det gäller akustiken så har jag inte behövt göra så mycket där jag nu bor. Ett par tjocka mattor mellan högtalarna och lyssningsplatsen är det enda. Samt ett par välfyllda bokhyllor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 11:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Mycket bra fredde!
Jag skulle vilja tipsa om ett ganska enkelt knep som man kan använda precis när man ska börja med placeringen av högtalarna.
För detta behöver man vara två kan tilläggas.

Ta ett snöre som inte går att töja.
Jag gjorde så att jag fäste snöret mitt bak på soffan där jag sitter och lyssnar. Sedan tar person1 och drar ut snöret till högtalaren. Jag drog ut det till toppen/mitten på högtalaren.

Märk sedan snöret med en tejpbit eller liknande så att du vet hur långt det var till den första högtalaren.
Låt sedan person1 dra ut samma snöre till den andra högtalaren.
Avståndet ska då vara lika långt som till den första.
Då vet du att du sitter i sweetspot.

Man kan även göra så att person2 håller i snöret typ framför näsan.
Men eftersom att jag har en soffa så kan det vara bra att fästa snöret i mitten då jag inte alltid sitter på samma plats/sida.
Du har nu en bra grundinställning att fortsätta med.

Följ sedan freddes instruktioner och använd sedan snöret igen det sista du gör för att finslipa ytterligare.

Lycka till!

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2003 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Frågan är också hur man skall lyssna då man placerar ut ett par högtalare. "Lyssna efter melodin" har man ofta hört. Jag försöker slappna av och lyssna efter helheten och inte lyssna efter detaljer. Sitta och lyssna efter melodislingor är ingen idé för mig, det fungerar helt enkelt inte.

Eftersom detta är tänkt att vara en informativ tråd angående högtalarplacering och akustik är tanken att det skall bli en diskussion runt detta. Jag har nu skrivit hur jag lyssnar, hur lyssnar ni?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2003 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag lyssnar först efter melodin väldigt ofta efter en svår basslinga efter det så lyssnar jag på helheten stämmer inte helheten så har jag missat någonting när jag lyssnat på melodin. Samspeltheten är en väldigt vanlig grej jag lyssnar efter ungefär som när man är i replokalen och repar det är nog föresten den vanligaste metoden för mig att använda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2003 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tror nog att man skall undvika att vara alt för låst till att analysera en aspekt av musiken som t ex. att följa en basslinga eller hitta vissa detaljer o.s.v.

Då funkar det helt enkelt inte!
En teori skulle då kunna vara att man i allt för hög grad kopplar in den matematiska hjärnhalvan :? som försöker analysera logiska skillnader och den konstnärliga hjärnhalvan som är tänkt för konstnärliga upplevelser kommer i skymundan..... Inte för att jag är någon hjärnskrynklare men kanske ligger det något i detta?

Det man ska göra är i stället att lyssna på musiken och inte tänka hifi tankar över huvudtaget. Om man jämför exempelvis mellan två st cd spelare så ska man helt enkelt bara lyssna på låten och fundera om det var en bra låt! När man sedan spelat den på andra cd spelaren kan man fundera över om det var ännu roligare andra gången? Om man tycker det skiftar man åter till första cd spelaren och ser om man får det bekräftat. Så får man då hålla på tills man är övertygad om att det ena var bättre än det andra eller att det inte var någon större skilnad.
Samma sak bör gälla vid intrimning av akustiken.

Tänk bara så här -> när var det roligast att lyssna? När blev du mest berörd? För är det inte av denna anledning man investerar i en bättre anläggning?

Man vill ju inte mäta och analysera i hjäl sig när man skulle kunna ägna den tiden åt att njuta av musik :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2003 21:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jag håller med Sondek i detta fall.
Att analysera och mäta i evighet tror jag resulterar i evig kritik mot sitt egna system.
Man ska självklart kunna inse och köpa tydliga och relevanta resonemang i ämnet, men jag själv vill inte hamna i det läget då jag går omkring och vet att någonting är (fysikaliskt, ljudtekniskt) fel. Detta skulle bara göra att jag njöt mindre av musiken.

Hur lyssnar jag då?
Svaret är lika självklart som enkelt.
För det första så lyssnar jag jämt! Jag menar hela tiden. Min anläggning är i princip igång dygnet runt.
När jag sitter och jobbar med någonting framför datorn så föredrar jag att spela musik ifrån datorn. Detta av den enkla anledningen att det är bekvämt och enkelt. Det låter mycket bättre än datorhögtalarna, men självklart betydligt sämre än en cd-skiva.
Det är bara skönt att ha lite musik i bakgrunden.

På min fritid så läser jag en hel del och då är det skönt att stänga av datorer och tv-apparater och telefoner osv. och bara sjunka ner i soffan och njuta av en god bok och en bra skiva.

Enligt mig så är de det bästa sättet att upptäcka akustikfel. Alltså när man inte lyssnar enbart på musiken utan använder sina sinnen till annat samtidigt.
Som tex. att läsa.
Då kan jag helt plötsligt stanna upp, lägga ner boken och börja fundera på vad de var som inte stämde. Jag bearbetar det jag hörde och då brukar det oftast bli självklart vad de var som lät konstigt.

Jag lyssnar inte på någon speciell slinga och inte heller på någon speciell artist.
Jag har bara musiken igång hela tiden. På så sätt upptäcker man "felen" på ett naturligt sätt.

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 21, 2004 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ett ytterligare tips som jag blev uppmärksam på idag är materialet i väggen bakom högtalarna. Eftersom jag aldrig riktigt blev nöjd med ljudet hur jag än flyttade runt högtalarna kände jag i morse på väggen bakom högtalarna. Den var inte särskilt stum i sin konstruktion, jag kunde ganska lätt trycka in gipsskivan ett par mm.

Väggen på andra sidan rummet, bakom där jag satt och lyssnade var däremot stum. Efter att ha ägnat ett par timmar åt att vända på alltihopa så att högtalarna nu står framför den stumma väggen istället kan jag konstatera att väggens konstruktion spelar stor roll. Uppgraderingen blev mycket stor faktiskt. Rummet känns inte "basätande" på samma sätt som tidigare och det blev betydligt mindre påträngande ljud vid höga volymer.

Ett tips alltså, kolla så att det är en stum vägg bakom högtalarna! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 22, 2004 18:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Eftersom jag varit hemma hos dig Fredde så vet jag att rummet inte är helt hopplöst. :D Det är bla bättre än mitt. Det som kan dra ner betyget en smula är den öppning som är till höger om högtalarna och en frikostig fönsteryta. :(
Men jag har kommit fram till att det man oftast behöver göra är att minska efterklangstiden i rummet. Det kan man bara göra genom att tillföra absorberande material i rummet. Så mitt råd är att fundera över några basabsorbenter. Jag tror inte att man behöver lyssna på något särskilt Linn-sätt för att uppskatta kortare klang i rummet. :P

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 22, 2004 22:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Apropå minksa efterklangstiden så var det en kille på hififorum som photoshoppade fram en ide om tavlor att placera ovanför soffan. Tycker det ser jäkligt snyggt ut, kan man ju nästan ha oavsett akustik-funktionen..

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 22, 2004 23:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag har ett i stort sett hopplöst rum men funderar på om det skulle gå att göra aningen bättre med nåt slags absorbent i form av en tavla precis som du visar på bilden, Sony. Har funderat på Ikeas ramlösa tavlor - borde det inte gå att få in en del stenull i dem på något sätt? Fast i så fall, undrar om det har nån egentlig effekt? Mitt rum är 16m^2 med ungefärliga mått 4x4 meter, dvs i det närmaste kvadratiskt. Nånting säger mig att det är svårt att få till något riktigt bra ;)

När jag flyttat runt mina högtalare (Ninka) har jag visserligen märkt skillnader mellan de olika positionerna, men tycker ändå att de är hyfsat lättplacerade. Ett par högtalare med basreflexport får större problem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 23, 2004 02:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Sitter man fast i en betongbunker så är ALLT som inte är betong bra. :shock:
Så frigolitplattor gömda i hörn eller fyllda ikeatavlor blir finfint. Vill man göra en seriös förbättring i basområdet gäller dock att man måste beräkna en helmholtzresonator alt skaffa eq.
Membranresonatorn kan med fördel täcka hela betongväggen (den måste vara stor för att dämpa längre ner i basen). Den kan byggas av plywood och består av en tjock "tavla" med ett antal hål i. Tavlan är fylld med mineralull och hålrummet är förutom hålen, tätt mot väggen. Den kan också avstämmas så den täcker ett större spektrum. Den fungerar likformigt i hela rummet. Alla frekvenser som når fram till den dämpas på samma sätt men den har en peak då den verkar mest.

_________________
brumeli brum


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited