selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 13:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hur bra är Klimax?
PostPosted: Thu Jul 31, 2008 01:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Funderar på att konvertera till tvåkanal, singleamp. (Jag kör idag x100 aktivt.)

Har någon lyssnat på hur stor skillnad det är på Klimax twin och Akurate 2200?

Klimax börjar ju bli till åren nu (tror konstruktionen är från 2001), kommer någon ny version snart? Solo är ju en annan konstruktion men den fyller 10 år nästa år. Solo är tyvärr utanför min budget även om det finns beggade för under 100kkr/par.

Post subject: Re: Hur bra är Klimax?
PostPosted: Thu Jul 31, 2008 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
Har någon lyssnat på hur stor skillnad det är på Klimax twin och Akurate 2200? .
Den är stor men allt är ju relativt.
Tycker dock att Klimaxprodukterna överlag ÄR i en klass för sig.
MEN...för att verkligen tillgodogöra sig Twin behöver den bra insignal.
En Kolektor räcker ju inte.

En Twin tar ju heller inte aktiva kort, så det blir att köra passivt eller ha extern tunebox.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 31, 2008 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sist jag jämförde så tyckte jag att det var betydligt större skillnad mellan Exotic och Klimax Kontrol än mellan 2200 och Klimax Twin. Jag tycker det är tveksamt om det är någon poäng över huvud taget att ha Klimax slutsteg om man inte har Klimax Kontrol eller Kisto och med de förstegen är det ju poänglöst med något annat än en toppkälla...

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 31, 2008 12:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hmm... i praktiken står valet mellan:

1) Nya Akurate Kontrol + 2200
2) Beggade Klimax kontrol + Twin

Så jag borde nog omformulera frågan lite, vilken kombo låter bäst i ren passiv tvåkanal?

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 31, 2008 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:

Så jag borde nog omformulera frågan lite, vilken kombo låter bäst i ren passiv tvåkanal?
Jag skulle nog säga att en ny Akurate kontrol är bland den minst prisvärda just nu. Beggad KK är ju mycket billigare! Och Exotik är nästan lika bra som AK för en femtedel av pengarna.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 31, 2008 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:

Hmm... Blev det verkligen rätt!? Självklart är Klimax Kontroll och Twin mycke bättre.

Får man fråga hur din anläggning ser ut i dagens läge? För mig att du hade Majik CD/Exotic/aktiva Ninka med Cx100 förut.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 31, 2008 18:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visst minns du rätt Clas! Har dock Exotik +DA som jag tycker låter bättre än Gamla exotik. (Tror det är identiskt med akurate Kontrol)

Är inte riktigt redo att outa planerna i sin helhet 8)

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 04, 2008 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har jämfört dels Klout mot C2200 (numera Akurate 2200) i affär, dels Klout (2 st biampade) mot ensam Klimax Twin Chakra. Det senare gjordes i min hemmiljö. I affären var högtalarna Akurate 242 och hemma har jag Espek. Skillnaden mellan Klout och C2200 var stor, men inte så stor som jag trodde det skulle vara.

Men jämförelsen mellan mina biampade Klout och det ensamma Twin Chakra-steget, var MYCKET STOR. Allt blev bättre och särskilt den bumliga basen, som ibland Espek kan få, försvann. Vid det tillfället hade jag som källa/försteg, en Unidisk SC. Källan var därmed inte i toppklass, men skillnaden blev "trots det" mycket stor.

Jag har läst vid flera tillfällen att Klimax "kräver" bra källa. Håller helt med, men håller däremot inte med när man antyder "att det inte är lönt" att skaffa en Klimax (för- eller slutsteg) om man inte har tillräckligt bra apparater före.

Med det resonemanget så skulle man ju inte skaffa Artikulat eller Komri, om man inte först hade Klimax-serien. Jag anser att har man råd och kommer över ett bra begagnat, så ska man definitivt inte vänta med att köpa ett Klimax Twin Ckakra eller Solo (he, he). För mig var mitt köp av Klimax Twin ett av mina mest "välinvesterade" i min musikanläggning.

/mvh

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 04, 2008 12:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Härligt torig, och tack för dina erfarenheter!!

Det kan mycket väl bli en Twin som nästa köp, kanske i kombination med en Klimax Kontrol om jag hittar någon till bra pris.

Jag tror att min primärkälla på lite sikt kommer att bli en ackurate CD. (På längre sikt kanske kompletterad med någon DS.)

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00