selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 05:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jul 05, 2008 11:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej alla gladda Linnister :)
har än så länge inte haft råda att invester i mer är k20 kablar:) men i framtiden så ska det in en sneaky ds och ett par katan elelr liknande beroende på när :)

men min fundering nu är ju vad jag bäst använder för prog för att streama FLAC från datorn.

skickas via coax kabel till en H&K 5550.
idag så pendlar jag mellan winamp och media playern.. men känsn som det borde finnas annat som ska ge bättre orört ljud å så..

kanske någon som har t6ankar eller funderingar om detta.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 05, 2008 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du använder line-out på ljudkortet och drar en kabel till "stereon" så spelar det nog mindre roll vilket program du använder för uppspelningen. Ljudkortet är med all säkerhet flaskhalsen.

Jag använder själv foobar2000 för uppspelning och tom skaparna av detta program menar att det INTE låter bättre än något annat eftersom man i grunden använder samma ljud-codecs. Däremot kan vissa inställningar i datorns hantering av ljudfiler påverka ljudet men det finns andra här på forumet som kan beskriva detta bättre än undertecknad.

Däremot så kan det vara lämpligt att använda en spelare som drar så lite resurser som möjligt så man slipper avbrott och hack i musiken.

Däremot kan rippningsprogrammet, dvs det som gör flac-filer av dina cd´s, skapa ljudskillnader. Men återigen, jag har själv inte grottat så mycket i detta som vissa andra här. Själv använder jag dBpowerAMP för konverteringen och är nöjd med detta.

/ B

Post subject: Re:
PostPosted: Mon Oct 06, 2008 13:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bill50x wrote:
Däremot kan rippningsprogrammet, dvs det som gör flac-filer av dina cd´s, skapa ljudskillnader. Men återigen, jag har själv inte grottat så mycket i detta som vissa andra här. Själv använder jag dBpowerAMP för konverteringen och är nöjd med detta.
/ B
När det gäller rippningen till FLAC så är det ingen skillnad mellan olika program. FLAC är ett "lossless" -format vilket betyder att man från en FLAC-fil alltis ska kunna återskapa en exakt kopia av orginalet. Jämför man med ZIP, så blir inte innehållet i en word-fil olika beroende på om man använder WinZip eller 7Zip för att packa ner och sen packa upp det.

Sen kanske det finns olika sätt för programmen att hantera felaktiga skivor, men det det bör inte vara så vanligt med trasiga skivor.

Post subject: Re: Re:
PostPosted: Tue Oct 07, 2008 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Om du använder line-out på ljudkortet och drar en kabel till "stereon" så spelar det nog mindre roll vilket program du använder för uppspelningen.
Jag vill hävda att oavsett ljudkort och annat så kan det uppspelande programmet spela en tydlig roll. Testa och jämför!
iasion wrote:
När det gäller rippningen till FLAC så är det ingen skillnad mellan olika program.
Jag tror att alla här känner till att FLAC är förlustfri, men tydliga skillnader uppstår i praktiken i alla fall. Detta gäller när du använder en högkvalitativ källa - till exempel en Linn DS - för omvandlingen till musiksignal. Troligen beror detta på hur DS-spelarna packar upp informationen, då vissa grader av komprimering etc i filerna ger optimalt ljud. Med enbart en dator som källa kan jag inte uttala mig, då jag inte har testat det.

Mitt råd är att testa i praktiken, oavsett vad teorierna säger. Sedan kan man söka efter förklaringar till vad man har upptäckt.

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 12:38 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag debuterar här på forumet då jag under en längre tid försökt få ut riktigt bra ljud ur min htpc. Jag har testat lite olika konfigurationer och har precis som Lejonklou antyder kommit fram till att mjukvaran har oerhört stor betydelse. Det längsta som som jag kommit i fråga om ljudkvalitet(enl tunedem också) är genom ett program som finns här http://www.xxhighend.nl/. på denna hemsida finns massor med kunskap om vad som påverkar ljudet i datormiljö. skaparen av programmet förespråkar spdif transport av ljudet från firewireljudkort till en bra dac.

idag har jag en sneaky ds och lyftet från ett creative elite pro ljudkort in i mina högtalare är enormt. både ljudkvalitetsmässigt och svängmässigt är enormt.(nu kör jag dessutom bara sneaky ds direkt in i mina majik 140 med den inbyggda förstärkaren.)

Linn ligger långt fram kan man lungt säga .. i alla fall när det gäller ljudkvalitet..

Post subject: Re: Re:
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 23:58 
Ny Medlem
Ny Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Om du använder line-out på ljudkortet och drar en kabel till "stereon" så spelar det nog mindre roll vilket program du använder för uppspelningen.
Jag vill hävda att oavsett ljudkort och annat så kan det uppspelande programmet spela en tydlig roll. Testa och jämför!
iasion wrote:
När det gäller rippningen till FLAC så är det ingen skillnad mellan olika program.
Jag tror att alla här känner till att FLAC är förlustfri, men tydliga skillnader uppstår i praktiken i alla fall. Detta gäller när du använder en högkvalitativ källa - till exempel en Linn DS - för omvandlingen till musiksignal. Troligen beror detta på hur DS-spelarna packar upp informationen, då vissa grader av komprimering etc i filerna ger optimalt ljud. Med enbart en dator som källa kan jag inte uttala mig, då jag inte har testat det.

Mitt råd är att testa i praktiken, oavsett vad teorierna säger. Sedan kan man söka efter förklaringar till vad man har upptäckt.
Eftersom flac är förlustfri så betyder det att det inte spelar någon roll hur filerna är komprimerade, man kan alltid komma tillbaka till en exakt kopia av orginalet. Det betyder då att Linns programvara är olika bra på att hantera olika typer av flac-filer, inte att olika filer är olika bra. Eftersom en hel låt tar ganska mycket plats helt okomprimerad så jobbar säkert linns avkodare på en liten snutt i taget medans den spelas upp, och där någonstans går det olika bra beroende på hur den är komprimerad i första läget.

Lite underligt att mjukvaran inte klarar av alla typer av flac lika bra, men samtidigt betyder det att om Linn jobbar på avkodningen så kanske alla typer av flac kommer att låta bättre. Vad är det som säger att de kommit fram till den optimala avkodningen ens av vissa filer?

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00