selleri.de
https://www.selleri.de/

Aktiv drift
https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=46
Page 8 of 10

Author:  M4gnetic [ Sun Feb 05, 2006 14:49 ]
Post subject: 

Kan du ta reda på fr o m vilket s-no? Kan vara bra komplement till infon ang de balanserade 100/200-stegen...


/M

Author:  Lejonklou [ Sun Feb 05, 2006 20:23 ]
Post subject: 

Man kanske kan fråga Linn om ett tag. Just nu verkar de inte känna till det här själva... :?

Author:  Mendelevium [ Fri Feb 24, 2006 15:34 ]
Post subject:  Aktivering av av5125 med tukan stereomoduler

Är det någon som har installtions manual för aktivering av av5125 med tukan stereomoduler. Jag har tillgång till nödvändig el-säkerhetsutrustning på jobbet men vet inte hur det går till. Det finns inte någon bra handlare på orten som jag kan konsultera.

Peter

Author:  Roland [ Fri Feb 24, 2006 17:32 ]
Post subject: 

Du har PM.

Author:  M4gnetic [ Sat Aug 16, 2008 11:11 ]
Post subject: 

Hittade denna fina tekniska förklaring gällande aktiv drift (från component.se):
Quote:
1) När talspolen hos en högtalare blir varm (vilket den alltid blir mer eller mindre beroende på hur högt man spelar) ökar resistansen hos talspolen. Eftersom ett passivt filter ändrar frekvensgång beroende på vilken impedans det matar så kommer frekvensgången hos högtalaren också att ändra frekvensgång ju högre man spelar.

Hos en aktiv lösning är ju filtrets frekvensgång definierad innan slutsteget vilket gör att frekvensgången är opåverkad av talspolens resistans. Däremot kommer ju dynamisk kompression att uppstå i båda lösningarna.

2) Beroende på hur väl induktansen hos elementet är kontrollerad (hur låg den är samt hur mycket den ändras med konens position) så kommer impedansen hos elementet att moduleras (ändras) med musiksignalen. Då får vi samma problem som i punkt 1, att delningsfiltret matar olika impedanser beroende på konens position. Det resulterar i intermodulationsdistorsion och uppstår främst när ett konelement spelar låga frekvenser samtidigt som höga. Ju bättre element destå mindre blir detta problem, men det är verkligen väldigt få element som är riktig bra på detta.

Även detta fenomen undviks med en aktiv lösning.

3) En passiv lösning kan aldrig få högtalaren att få högre känslighet än det frekvensområde som har svagast känslighet. Om ett element har 90 dB vid 1 kHz men bara 86 dB vid 100 Hz (vilket nästan alltid är fallet om högtalaren placeras fritt i rummet) så måste delningsfiltret byggas så att hela frekvensområdet får känsligheten 86 dB. I de delar högtalaren egentligen har högre känslighet måste delningsfiltret bränna bort effekt. I en aktiv lösning går all effekt, oavsett frekvensområde, till att driva elementet. Man får då en lösning som drar mindre effekt vid samma ljudvolym och som kan spela betydligt högre med samma effekt som en passiv lösning.

Nackdelar med aktiv lösning är förstås priset då det går åt fler slutsteg samt att brusnivån höjs då det ligger mer elektronik i signalkedjan.

Author:  M4gnetic [ Sat Aug 16, 2008 11:12 ]
Post subject: 

Hittade denna fina tekniska förklaring gällande aktiv drift (från component.se):
Quote:
1) När talspolen hos en högtalare blir varm (vilket den alltid blir mer eller mindre beroende på hur högt man spelar) ökar resistansen hos talspolen. Eftersom ett passivt filter ändrar frekvensgång beroende på vilken impedans det matar så kommer frekvensgången hos högtalaren också att ändra frekvensgång ju högre man spelar.

Hos en aktiv lösning är ju filtrets frekvensgång definierad innan slutsteget vilket gör att frekvensgången är opåverkad av talspolens resistans. Däremot kommer ju dynamisk kompression att uppstå i båda lösningarna.

2) Beroende på hur väl induktansen hos elementet är kontrollerad (hur låg den är samt hur mycket den ändras med konens position) så kommer impedansen hos elementet att moduleras (ändras) med musiksignalen. Då får vi samma problem som i punkt 1, att delningsfiltret matar olika impedanser beroende på konens position. Det resulterar i intermodulationsdistorsion och uppstår främst när ett konelement spelar låga frekvenser samtidigt som höga. Ju bättre element destå mindre blir detta problem, men det är verkligen väldigt få element som är riktig bra på detta.

Även detta fenomen undviks med en aktiv lösning.

3) En passiv lösning kan aldrig få högtalaren att få högre känslighet än det frekvensområde som har svagast känslighet. Om ett element har 90 dB vid 1 kHz men bara 86 dB vid 100 Hz (vilket nästan alltid är fallet om högtalaren placeras fritt i rummet) så måste delningsfiltret byggas så att hela frekvensområdet får känsligheten 86 dB. I de delar högtalaren egentligen har högre känslighet måste delningsfiltret bränna bort effekt. I en aktiv lösning går all effekt, oavsett frekvensområde, till att driva elementet. Man får då en lösning som drar mindre effekt vid samma ljudvolym och som kan spela betydligt högre med samma effekt som en passiv lösning.

Nackdelar med aktiv lösning är förstås priset då det går åt fler slutsteg samt att brusnivån höjs då det ligger mer elektronik i signalkedjan.

Author:  M4gnetic [ Sat Aug 16, 2008 11:13 ]
Post subject: 

Hittade denna fina tekniska förklaring gällande aktiv drift (från component.se):
Quote:
1) När talspolen hos en högtalare blir varm (vilket den alltid blir mer eller mindre beroende på hur högt man spelar) ökar resistansen hos talspolen. Eftersom ett passivt filter ändrar frekvensgång beroende på vilken impedans det matar så kommer frekvensgången hos högtalaren också att ändra frekvensgång ju högre man spelar.

Hos en aktiv lösning är ju filtrets frekvensgång definierad innan slutsteget vilket gör att frekvensgången är opåverkad av talspolens resistans. Däremot kommer ju dynamisk kompression att uppstå i båda lösningarna.

2) Beroende på hur väl induktansen hos elementet är kontrollerad (hur låg den är samt hur mycket den ändras med konens position) så kommer impedansen hos elementet att moduleras (ändras) med musiksignalen. Då får vi samma problem som i punkt 1, att delningsfiltret matar olika impedanser beroende på konens position. Det resulterar i intermodulationsdistorsion och uppstår främst när ett konelement spelar låga frekvenser samtidigt som höga. Ju bättre element destå mindre blir detta problem, men det är verkligen väldigt få element som är riktig bra på detta.

Även detta fenomen undviks med en aktiv lösning.

3) En passiv lösning kan aldrig få högtalaren att få högre känslighet än det frekvensområde som har svagast känslighet. Om ett element har 90 dB vid 1 kHz men bara 86 dB vid 100 Hz (vilket nästan alltid är fallet om högtalaren placeras fritt i rummet) så måste delningsfiltret byggas så att hela frekvensområdet får känsligheten 86 dB. I de delar högtalaren egentligen har högre känslighet måste delningsfiltret bränna bort effekt. I en aktiv lösning går all effekt, oavsett frekvensområde, till att driva elementet. Man får då en lösning som drar mindre effekt vid samma ljudvolym och som kan spela betydligt högre med samma effekt som en passiv lösning.

Nackdelar med aktiv lösning är förstås priset då det går åt fler slutsteg samt att brusnivån höjs då det ligger mer elektronik i signalkedjan.

Author:  M4gnetic [ Sat Aug 16, 2008 11:13 ]
Post subject: 

Hittade denna fina tekniska förklaring gällande aktiv drift (från component.se):
Quote:
1) När talspolen hos en högtalare blir varm (vilket den alltid blir mer eller mindre beroende på hur högt man spelar) ökar resistansen hos talspolen. Eftersom ett passivt filter ändrar frekvensgång beroende på vilken impedans det matar så kommer frekvensgången hos högtalaren också att ändra frekvensgång ju högre man spelar.

Hos en aktiv lösning är ju filtrets frekvensgång definierad innan slutsteget vilket gör att frekvensgången är opåverkad av talspolens resistans. Däremot kommer ju dynamisk kompression att uppstå i båda lösningarna.

2) Beroende på hur väl induktansen hos elementet är kontrollerad (hur låg den är samt hur mycket den ändras med konens position) så kommer impedansen hos elementet att moduleras (ändras) med musiksignalen. Då får vi samma problem som i punkt 1, att delningsfiltret matar olika impedanser beroende på konens position. Det resulterar i intermodulationsdistorsion och uppstår främst när ett konelement spelar låga frekvenser samtidigt som höga. Ju bättre element destå mindre blir detta problem, men det är verkligen väldigt få element som är riktig bra på detta.

Även detta fenomen undviks med en aktiv lösning.

3) En passiv lösning kan aldrig få högtalaren att få högre känslighet än det frekvensområde som har svagast känslighet. Om ett element har 90 dB vid 1 kHz men bara 86 dB vid 100 Hz (vilket nästan alltid är fallet om högtalaren placeras fritt i rummet) så måste delningsfiltret byggas så att hela frekvensområdet får känsligheten 86 dB. I de delar högtalaren egentligen har högre känslighet måste delningsfiltret bränna bort effekt. I en aktiv lösning går all effekt, oavsett frekvensområde, till att driva elementet. Man får då en lösning som drar mindre effekt vid samma ljudvolym och som kan spela betydligt högre med samma effekt som en passiv lösning.

Nackdelar med aktiv lösning är förstås priset då det går åt fler slutsteg samt att brusnivån höjs då det ligger mer elektronik i signalkedjan.

Author:  Dennis [ Tue Aug 19, 2008 16:41 ]
Post subject: 

Som ny medlem på denna sida så tänkte jag börja med en fråga, eller rättare sagt så skulle jag vilja ha lite tips.
Går i tankarna på att uppgradera mitt system till Aktiv drift och frågan är då vad jag ska satsa på för slutsteg.
Övrig utrustning som det ser ut idag är en Classik music, samt ett par Ninka.
Har funderat på Lk100...

Author:  pekka71 [ Tue Aug 19, 2008 21:35 ]
Post subject: 

5125 eller 2x 2250 skulle ta det senare om du har ekonomi

Author:  Lejonklou [ Tue Aug 19, 2008 21:36 ]
Post subject: 

Magnus wrote:
Hittade denna fina tekniska förklaring gällande aktiv drift (från component.se):
En bra sammanfattning (bortsett från lite ordförväxlingar).

Man kan tillägga att brusnivån i den aktiva lösningen höjs även på grund av att det inte finns något passivt filter mellan slutsteg och element. Alltså kommer allt brus i slutsteget att nå elementet.

Dennis: Jag tror att du får fler svar om du istället lägger ut frågan i en egen tråd under "Diskutera Linn".

Author:  Wilson [ Tue Sep 09, 2008 00:17 ]
Post subject:  Re: Aktiv drift

Funderar på att aktivera mina Majik 140.
Kör nu med 5103 och 5125. Om jag dessutom vill köra 5.1
så kommer jag väl antagligen behöva två till 5125?

Någon som hört aktiva Majik 140?
(De ska ju tydligen vara bättre än aktiva Ninka redan från början har jag läst.)

Kanske borde lägga pengar på en Majik DS istället...

Author:  Comstedt [ Fri Sep 19, 2008 09:36 ]
Post subject:  Re: Aktiv drift

Går åt 8kanaler, bara till Majikarna om dom ska vara aktiva, sen 3kanaler till för resten av systemet om du vill kunna köra 5.1 med frontarna aktiva.

Om du inte tvunget måste ha samma slutsteg till allt kan du använda nåt annat till bakkanalerna. Jag funderar på o bi-ampa mina Majik140 o skaffa ett annat ste för bak kanalerna.

Isf kan du köpa 2*5125 + tex lk140 då har du plötsligt 8kanaler i 5125orna till Majik140 och 2kanaler över du kan bi ampa centern till om du vill och sen 2kanaler t lk140 till bakkanalerna... I teorin tycker jag det låter bra iaf? Om du inte har lust att bi-ampa centern kan du ta den extra kanalen och koppla in en kökshögtalare till eller nåt :D

Author:  M4gnetic [ Fri Sep 19, 2008 10:05 ]
Post subject:  Re: Aktiv drift

Med tre stycken 5125 räcker det till att aktivera alla tre framhögtalare ( L C R ).

Dessutom blir det två kanaler över som räcker till bakhögtalarna och den sista
kanalen kan användas till kökshögtalare eller extra bakhögtalare vid en 6.1-rigg.

Centern ska I M O ha samma förutsättningar som höger och vänster högtalare,
därför ska den vara aktiv också i detta fall (och drivas med likadant slutsteg).

/M

Author:  Comstedt [ Fri Sep 19, 2008 12:28 ]
Post subject:  Re: Aktiv drift

Iof då garderar du dig om det kommer en center till Majikarna du vill driva aktivt.

Page 8 of 10 All times are UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/