selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page 1 2 3 4 518 Next
Author Message
 Post subject: Linn Sneaky Music DS
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 12:05 
Moderator
Moderator

http://www.stoneaudio.co.uk/browse.asp?product=3916

Detta tycks ju vara en kommande spelare? Är det någon som har ytterligare information? Vad tror ni om prestandan? Vad tycker ni om designen, och att Linn nu verkar föra in ytterligare en designlinje för sina produkter? Och hur känns de att man helt verkar skippa display och kontrollmöjligheter på denna typ av produkt?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns några synpunkter i tråden nedan:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4410

Det verkar dock som om ingen vet ngt och att den kom som en rejäl överaskning. Jag hade fått för mig att de kommande DS spelarna som Linn hade planerat skulle bli en Majik DS och en Movie Classik DS. Den här verkar ju dock vara en vanlig Classic DS. Priset ca 12 000 i UK är ju väldigt bra. Kan man hoppas på att källan kan vara ungefär som en Ikemi/Majik och resten ungefär som försteg och förstärkeri i Movie Classik/Kolektor&Lk85 så är det ju en oerhört prisvärt produkt. Men jag är kanske lite väl optimistisk rörande prestandan?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 12:23 
Moderator
Moderator

En del av oss här har väl gissat att det kommer en Majik DS och en Classik DS. Men det är väl inte supertydligt bekräftat att det är så, eller när i så fall?

Tror ni denna spelare är den nya Classk DS, eller är detta en separat produkt, mest tänkt för kunder som vill bygga helt inbyggda system?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 12:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Det verkar dock som om ingen vet ngt och att den kom som en rejäl överaskning. Jag hade fått för mig att de kommande DS spelarna som Linn hade planerat skulle bli en Majik DS och en Movie Classik DS. Den här verkar ju dock vara en vanlig Classic DS. Priset ca 12 000 i UK är ju väldigt bra. Kan man hoppas på att källan kan vara ungefär som en Ikemi/Majik och resten ungefär som försteg och förstärkeri i Movie Classik/Kolektor&Lk85 så är det ju en oerhört prisvärt produkt. Men jag är kanske lite väl optimistisk rörande prestandan?
Vad jag har förstått från de handlare jag pratat med, är att det ska komma en Majik DS och en Classik DS, utöver Sneaky DS :!:
Sneaky DS är tänkt som en installation i en multiroom-lösning, i första hand.

Som jag förstod så finns det funderingar på hur classiken ska utformas, då man inte helt säkert ifall den även ska innehålla en cd-spelare eller möjligen en dvd för film. Detta kanske betyder att vi får se en ny Classik movie?

Majik DS verkar komma under sommar/höst (ser fram mot det :) )

Kolektor + LK85 är ju fortfarande mkt fin elektronik, men har ju fler år på nacken. Hoppas Sneaky DS ligger minst i samma klass, för då har linn en fruktansvärt starkt kort ute på marknaden. Speciellt när den sägs vara en bättre källa än majik CD :)

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roligt! :D

Fatar någon vad den här apparaten klarar av? Kan man köpa en sån här och en dator och vara igång sen eller måste den kompletteras med några andra Knektprodukter?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycke intressant produkt även för oss som redan har DS. Perfekt om jag skulle vilja ha en anläggning i ett annat rum, bara den, ett par högtalare och nätverkskabel till den redan existerade "servern" så är man hemma. :)

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source wrote:
Kolektor + LK85 är ju fortfarande mkt fin elektronik, men har ju fler år på nacken. Hoppas Sneaky DS ligger minst i samma klass, för då har linn en fruktansvärt starkt kort ute på marknaden. Speciellt när den sägs vara en bättre källa än majik CD :)
Det känns ju nästan för bra för att vara sant. Tex Naims billigaste integrerade förstärkare kostar ungefär ngt sådant (nait 5i) om jag inte minns fel och den är väl ungefär som en kolektor/lk85 i prestanda. Att man då som "bonus" skulle få en cd-spelare i som är i klass med Majik CD, vilken ju faktiskt är en väldigt bra källa, så verkar det ju som en fantastisk produkt. Man kanske måste köpa till en fjärrkontroll som tillbehör då den inte verkar ha ngn skärm?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:

Fatar någon vad den här apparaten klarar av? Kan man köpa en sån här och en dator och vara igång sen eller måste den kompletteras med några andra Knektprodukter?
Det står att den funkar som 'stand-alone' eller som del i ett multirumssystem. Det går m.a.o. koppla den till en server och få ljud direkt (styrning från GUI på PC:n). Återstår att höra vilken prestandanivå den ligger på.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Killen som snackade om SB och Duet på faktisk.se (Rickard) hävdar att han har hört från trovärdiga källor (som också angav ett prel pris på 12900 skr) att källan är bättre än Ikemi, och "Source" här på forumet har ju hört liknande rykten om att den ska vara bättre än Majik. Bara en DS fristående spelare för 13 tkr som är bättre än Ikemi och Majik är ju en väldigt spännande nyhet, och får man en förstärkare som bonus så tror jag att detta måste vara en av de mest prisvärda produkter jag någonsin hört talas om. Det trevliga med detta är ju också att det antyder ju hur bra Majik DS kommer att vara, dvs ett rejält steg upp från nuvarande Majik CD.

Jag måste säga att jag är väldigt väldigt imponerad över de senaste årens utveckling hos Linn. Roligt att se.

hardcorelinnie wrote:
henriklh wrote:

Det står att den funkar som 'stand-alone' eller som del i ett multirumssystem. Det går m.a.o. koppla den till en server och få ljud direkt (styrning från GUI på PC:n). Återstår att höra vilken prestandanivå den ligger på.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 19:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

ulfbnilsson wrote:
Killen som snackade om SB och Duet på faktisk.se (Rickard) hävdar att han har hört från trovärdiga källor (som också angav ett prel pris på 12900 skr) att källan är bättre än Ikemi, och "Source" här på forumet har ju hört liknande rykten om att den ska vara bättre än Majik. Bara en DS fristående spelare för 13 tkr som är bättre än Ikemi och Majik är ju en väldigt spännande nyhet, och får man en förstärkare som bonus så tror jag att detta måste vara en av de mest prisvärda produkter jag någonsin hört talas om. Det trevliga med detta är ju också att det antyder ju hur bra Majik DS kommer att vara, dvs ett rejält steg upp från nuvarande Majik CD.

Jag måste säga att jag är väldigt väldigt imponerad över de senaste årens utveckling hos Linn. Roligt att se.
RRP på £1000 i england brukar betyda 15000kr i sverige. Bara kolla på Majik 140, RRP ligger på £1475 i england 22700kr i sverige.

Är det någon insatt som har någon förklaring varför distributör/åf vill ha 5000kr för att frakta ett par högtalare över pölen ?
Kronan har stärkts mot pundet senaste året, men det överstiger vida alla säkerhetsmarginaler man brukar hålla.

/Johan

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hela saningen är att vi svenska är bered att betala annars skulle det inte vara så, möjligtviss för lite konkurans i sverige

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte bara så att svenska handlare följer listpris medan många brittiska ÅF tvingas att lägga sig under det?

Ingen som vet något mer om Sneaky DS?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joda wrote:
RRP på £1000 i england brukar betyda 15000kr i sverige. Bara kolla på Majik 140, RRP ligger på £1475 i england 22700kr i sverige.

Är det någon insatt som har någon förklaring varför distributör/åf vill ha 5000kr för att frakta ett par högtalare över pölen ?
Kronan har stärkts mot pundet senaste året, men det överstiger vida alla säkerhetsmarginaler man brukar hålla.
Frakter, tull och (högre) moms brukar vara en stor del av förklaringen. Dessutom behövs större marginaler för att hantera garantiåtaganden (dyrare frakter etc), kostnader för översättning av manualer (som svensk kan du kräva svenskspråkiga manualer) och andra liknande kostnader. Dessutom kan lokalhyror, lönekostnader och tillhörande skatter och avgifter skilja sig rejält från ursprungslandet.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joda wrote:
Är det någon insatt som har någon förklaring varför distributör/åf vill ha 5000kr för att frakta ett par högtalare över pölen?
Det finns ingen distributör för Linn i Sverige, Linn säljer direkt till återförsäljarna. De priser du nämner kommer båda från Linns listor med "suggested prices", sedan kan handlarna ta vilka priser de vill. Men både i England och Sverige brukar handlarna använda dessa föreslagna priser som utgångspunkt i prisdiskussioner.

Linn säljer till engelska återförsäljare i pund och till svenska återförsäljare i SEK. Det är alltså Linn som har satt pundkursen du nämner. Två orsaker till att den är hög är att brittisk moms är 17,5% mot 25% här och att frakterna är lite dyrare hit.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 08:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik Movie -05 var (är?) billigare i Sverige än i UK när den prissänktes
till 28.500kr.

Linn eftersträvar att Europa-priserna ska vara någorlunda lika. Dock kan
det som vanligt finnas pris-politiska skäl till att vissa produkter är billigare
i vissa länder.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page 1 2 3 4 518 Next

All times are UTC+02:00