selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 12:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Trasiga ninka?
PostPosted: Fri Jun 06, 2008 12:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har den senaste tiden retat mig på att det är nåt som inte varit riktigt rätt med anläggningen men trodde det berodde på att jag bytt ut lite grejor.
Men i dag så konstaterade jag att ena högtalaren lät konstigt.
Efter lite lyssnande så kom jag fram till att högtalarna definitivt inte låter lika.
Satte på mono och började panorera, konstaterade att ena högtalaren låter papp i "basen" och inte går lika djupt, lät illa i jämförelse med den andra högtalaren helt enkelt.

Så min frågor:
Beror det på trasiga element?
Hur tar man reda på vilken av "bas" elementen som är trasigt eller måste man byta båda?
Kan man göra bytet själv eller måste det lämnas in?

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 06, 2008 13:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har testat att kasta om högtalarkablarna vä till hö, hö till vä för att kolla så att det inte är något i elektroniken du har problem med?

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 06, 2008 13:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

musikpolisen wrote:
Har testat att kasta om högtalarkablarna vä till hö, hö till vä för att kolla så att det inte är något i elektroniken du har problem med?
Tack för tipset.
Men samma högtalare låter fortfarande sämre. Vilket torde indikera att det inte är elektronikfel.

Fast efter lite mer lyssnande så kan det faktiskt vara så att det är lyssningsrummet som är kack, har ett verkligt ooptimalt rum... Får lysnna mera och se om jag kommer fram till nåt.

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 07, 2008 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du får kasta om högtalarna.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 07, 2008 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kontrollera så att terminalplattorna sitter på plats som dom ska! Så att du inte fått något glapp där! Råkade själv ut för något liknande och trodde att jag skjutit en diskant :shock:
Men efter att demonterat terminalplattorna och skruvat dit dom ordentligt igen så lätt det bra!
Om det inte är glapp någonstans och du vill kolla om elementet är helt fortfarande kan du exempelvis montera på plattan som gäller för aktivt trevägs och ansluta ett batteri till polerna och samtidigt kika på membranet. Om det rör sig ut eller in så bör högtalarspolen vara hel och elementet okej!

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 07, 2008 20:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Stephan wrote:
Du får kasta om högtalarna.
Fick läsa det tre gånger innan jag förstod vad du menade, sen insåg jag att du har ju helt rätt!

Ska prova...

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 07, 2008 20:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sondek wrote:
Kontrollera så att terminalplattorna sitter på plats som dom ska! Så att du inte fått något glapp där! Råkade själv ut för något liknande och trodde att jag skjutit en diskant :shock:
Men efter att demonterat terminalplattorna och skruvat dit dom ordentligt igen så lätt det bra!
Om det inte är glapp någonstans och du vill kolla om elementet är helt fortfarande kan du exempelvis montera på plattan som gäller för aktivt trevägs och ansluta ett batteri till polerna och samtidigt kika på membranet. Om det rör sig ut eller in så bör högtalarspolen vara hel och elementet okej!
Tackar... Jag samlar tips på hög för att prova :-) ...

/Mattias

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00