selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 18:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hejsan,
har en fråga om någon tror det är värt att köra Linn Ninka triampat med AV5125 plus en gammal Majik integrerad förstärkare. DVS är det lönt att köpa K600 kablage eller räcker det med en biampad AV5125?

DVS låter de helt olika om jag kör basen på majik plus en stereokanal på AV5125? Lönar det sig knappast?
/Johan - som inte köpt BFA kablage ännu och därmed inte kan testlyssna...

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Absolut inte! Slutsteget i gamla Majik-I är bland de enklaste som Linn har gjort (slutsteget i Intek lär vara bättre). Sälj Majiken och köp ett bättre försteg för de pengarna. Spara sen ihop till aktiva kort till Ninkorna.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 19:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det er ikke en god ide at triampe dine Ninka med de sluttsteg. Det vil være meget bedre at køre Ninka aktivt med 4 kanaler fra AV5125, det vil lyde fantastisk!

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kimC wrote:
Det er ikke en god ide at triampe dine Ninka med de sluttsteg. Det vil være meget bedre at køre Ninka aktivt med 4 kanaler fra AV5125, det vil lyde fantastisk!
Precis!

Byt din Majik mot en Kollektor, Wakonda, Kairn, AV5103 istället för att
köpa fler aktiva kort.

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 22:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Okej, topp. Då var det som jag trodde! Tackar för snabba svar.
Och jag har redan aktiva stereokort till AV5125/Ninkan så det ska bli roligt att få igång det.

Någon som behöver en Majik inkl radio ?!!!

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 00:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Vad gäller byte till annat försteg vette tusan.
Just nu kör jag enbart en Squeezebox Duet direkt in till aktiv AV5125 och vidare till Ninka. Vad skulle ett försteg ala AV5103 tillföra annat än att förändra (till det bättre/sämre?) signalen mellan Duet och slutsteg?
Ser egentligen inget behov av CD spelare, Radio eller annat just nu... Vad gäller AV5103 så hävdar flera att DACen i Dueten är bättre än DACen i AV5103 plus att den är onödigt krånglig och kräver TV som jag inte har för att ställa in...
Tänk om man kunde låna hem en massa olika set-ups och bara lyssna. Så vore livet så mycket enklare men också mindre tekniskt...!

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 06:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
i93johto wrote:
Vad gäller byte till annat försteg vette tusan.
Just nu kör jag enbart en Squeezebox Duet direkt in till aktiv AV5125 och vidare till Ninka. Vad skulle ett försteg ala AV5103 tillföra annat än att förändra (till det bättre/sämre?) signalen mellan Duet och slutsteg?
Tycker du att det fungerar bra att köra direkt in i slutsteget, rent praktiskt ? Inga problem med maxvolym vid nya firmwareuppgraderingar?

Med ett separat försteg kan du ju förövrigt koppla in andra grejor, köra sourround mm.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 08:23 
Site Admin
Site Admin

Du behöver ingen TV för att installera 5103. Det underlättar givetvis att ha en stor skärm att titta på, men alla grundinställningar kan du göra via LCD-displayen. Jag hade ingen TV när jag skaffade min 5103, det skaffade jag inte förrän ett knappt år senare. Det gick finfint ändå. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Du behöver ingen TV för att installera 5103.
Har samma erfarenhet av 5103. Det du verkligen måste ha är manualen, men den går ju alltid att ordna elektroniskt (från Linn eller t.ex. mig) om den inte följer med.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror inte att squeezbox har någon riktig volymkontroll, den låter alltså sämre ju lägre du spelar (eftersom det inte går att sänka volymen "digitalt" utan att förlora information). Det borde bli mycket bättre om du kör den med en riktig volym och 5103 piskar Majik rejält. Bills erbjudande var dessutom riktigt bra tycker jag!

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 23:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja sant, att volymkontrollen i Squeezeboxen eventuellt tar bort lite information. Läser man på lite olika forum så verkar det dock tvetydigt:
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=307559

Lyssnar jag så kan det eventuellt stämma, men inte så lätt att höra på direkten. Kör då genom Majik-I som försteg. Så får ta en till runda med någon till part som kan hjälpa till!
Plus att jag måste få tag på ett par K400 kablar med BFA kontakter för att kunna koppla in AV5125 och därmed också aktivera systemet vilket torde göra det lättare att höra!

Någon annan som provat liknande med volymkontrollen?

Squeezebox Duet -> Aktiva filter i AV5125 -> Ninka

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00