Ja igår var det dags att vidga mina vyer litegrann, och sagt och gjort så packade jag med min anläggning i form av 2X2250, Akurate Ds, Exotic +DA, laptop och kablar. Meningen med resan var att få lyssna på lite andra högtalare än Linns men med Linnelektronik.
Det hela började med att vi lyssnade på
Monitor Audio PL300
Dessa Lyssnade vi ganska länge på men hur jag än flyttade dessa blev det aldrig bra och definitivt sämre än mina aktiva Espek.
Efter ett tag så gav vi upp med dessa och gick över till
GamuT L5. Försäljaren ställde upp dessa väldigt brett, över 3 meter mellan dem, vilket jag trodde skulle bli dåligt eftersom Linnhögtalare ofta blir lite spretiga om man placerar dem för brett isär. Nåväl, körde lite Elvis, Andrea Bocelli och Black Eyed Peas, och detta blev riktigt bra, riktigt tajt och musikaliskt. Trodde aldrig att en annan högtalare skulle kunna öka tunedem så mycket i jämförelse med Monitor Audio, men med denna högtalare så försvann högtalaren helt, saknad dock lite tryck i nedre registret och upplevde att det ibland kunde bli lite vasst i toppen, annars var dessa burkar kanon.
Försäljaren sa att han nästan var helt säker på att det var slutstegen (biampade 2250) som var boven i dramat då det blev lite vasst i toppen, så sagt och gjort så kopplade vi in Akurate DS i GamuT-försteg samt monoblock. Först lyssnade vi med GamuT-cd:n på en kyrkokör och det var en väldigt mäktig upplevelse, det kändes verkligen som om man satt i en kyrka och lyssnade live (fick nästan gåshud).
Sedan var det dags att testa Akuraten i samma system och vi lyssnade på samma saker som tidigare med Linnsystemet, måste säga att jag blev riktigt förvånad; allt vasst var borta, basen fick mycket mer pondus och det gav ett grymt drag - just den delen som jag har saknat hos min Linnanläggning, riktigt imponenade! Tyvärr så började klockan närma sig 18 och vi var tvungna att börja tänka på refrängen så vi han inte lyssna så mycket som jag hade önskat hinna.
Mycket funderingar blev det på resan hem till Boden, kanske var det dags att pröva andra slutsteg än Linn? Eller har Klimax Solo samma kompetens?
Ja, allt som allt var det en mycket givande resa som rörde om i min uppfattning att Linn oftast är bäst i alla lägen och GamuT är ett intressant märke.
Till sist ska jag lägga in lite länkar på elektroniken vi lyssnade på slutsteg:
GamuT M250 MK III
Försteg
GamuT D3i