selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 18, 2025 01:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Tripp till Ljudshopen
PostPosted: Sat May 03, 2008 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja igår var det dags att vidga mina vyer litegrann, och sagt och gjort så packade jag med min anläggning i form av 2X2250, Akurate Ds, Exotic +DA, laptop och kablar. Meningen med resan var att få lyssna på lite andra högtalare än Linns men med Linnelektronik.

Det hela började med att vi lyssnade på Monitor Audio PL300
Dessa Lyssnade vi ganska länge på men hur jag än flyttade dessa blev det aldrig bra och definitivt sämre än mina aktiva Espek.

Efter ett tag så gav vi upp med dessa och gick över till GamuT L5. Försäljaren ställde upp dessa väldigt brett, över 3 meter mellan dem, vilket jag trodde skulle bli dåligt eftersom Linnhögtalare ofta blir lite spretiga om man placerar dem för brett isär. Nåväl, körde lite Elvis, Andrea Bocelli och Black Eyed Peas, och detta blev riktigt bra, riktigt tajt och musikaliskt. Trodde aldrig att en annan högtalare skulle kunna öka tunedem så mycket i jämförelse med Monitor Audio, men med denna högtalare så försvann högtalaren helt, saknad dock lite tryck i nedre registret och upplevde att det ibland kunde bli lite vasst i toppen, annars var dessa burkar kanon.

Försäljaren sa att han nästan var helt säker på att det var slutstegen (biampade 2250) som var boven i dramat då det blev lite vasst i toppen, så sagt och gjort så kopplade vi in Akurate DS i GamuT-försteg samt monoblock. Först lyssnade vi med GamuT-cd:n på en kyrkokör och det var en väldigt mäktig upplevelse, det kändes verkligen som om man satt i en kyrka och lyssnade live (fick nästan gåshud).

Sedan var det dags att testa Akuraten i samma system och vi lyssnade på samma saker som tidigare med Linnsystemet, måste säga att jag blev riktigt förvånad; allt vasst var borta, basen fick mycket mer pondus och det gav ett grymt drag - just den delen som jag har saknat hos min Linnanläggning, riktigt imponenade! Tyvärr så började klockan närma sig 18 och vi var tvungna att börja tänka på refrängen så vi han inte lyssna så mycket som jag hade önskat hinna.

Mycket funderingar blev det på resan hem till Boden, kanske var det dags att pröva andra slutsteg än Linn? Eller har Klimax Solo samma kompetens?

Ja, allt som allt var det en mycket givande resa som rörde om i min uppfattning att Linn oftast är bäst i alla lägen och GamuT är ett intressant märke.

Till sist ska jag lägga in lite länkar på elektroniken vi lyssnade på slutsteg: GamuT M250 MK III
Försteg GamuT D3i

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun May 04, 2008 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltid intressant att prova något nytt.

All elektronik gör sig inte bra med annan elektronik och högtalare - så är det bara. Måste passa ihop.

Intressant hade ju varit om GamuT-prylarna även hade kunnat få Monitor Audio-burkarna att låta bättre än vad Linn lyckades med :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun May 04, 2008 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja Gamut högtalarna var ganska mycket bättre än mina Espek med Linn elektronik

2250 är bra, men när man provar mot ett riktigt starkt steg så förstår man att det har beränsningar i dynamik

Skulle kunna beskriva den som en duktig sångare men som inte kan ta i, för att han har problem med halsen

Men kanske går det att få samma med Klimax steg?

Post subject:
PostPosted: Sun May 04, 2008 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det lät ju intressant :?
Dom där GamuT L5 ser ut att vara bestyckade med Scan Speak element. Ungefär den bestyckning som Sonus brukar köra med.
Ser ju fina ut också http://www.positive-feedback.com/Issue30/gamut_l5.htm
Linns starkaste kort är väl fortfarande signalkällan vare sig det gäller digitalt eller vinyl och kan lätt kombineras med annat. Verkar ju fungera bra ihop med Quad också enligt vissa här på forumet. Tycker inte att man måste hålla sig benhårt fast vid Linn genom hela systemet. Det är ju upp till var och en.

Post subject:
PostPosted: Sun May 04, 2008 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
2250 är bra, men när man provar mot ett riktigt starkt steg så förstår man att det har beränsningar i dynamik
2250 är skramliga t.o.m. jämfört med Akurate slutstegen och de kostar ju bara en bråkdel av vad Gamuten så... Å andra sidan aktivering med 2250 ger rätt hyffsat headroom ändå. Visst kan man få det att låta en aning finare med fetare slutsteg, men anläggningen känns betydligt mer välkomponerad med 2250 än med Klimax. Klimax-pengar kan ju göra betydligt mer nytta tidigare i kedjan!

Post subject:
PostPosted: Sun May 04, 2008 22:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

GamuT är riktigt trevliga bekantskaper.Inte billiga men riktigt bra.Deras högtalare påminner inte lite om Sonus Faber både gällande bestyckning och till viss del utseende.Deras stereo slutsteg D-200 är också väldigt bra.Finns begagnat.Kanske en trevlig kompromiss.http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5557

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lät ju intressant kul att du vidgar vyerna verkar som dom har kompetenta grejer hade inte rikigt koll på det. Jag var kund tidigare på Ljudshopen innan jag snöade in på Linn :).

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Tyckte du att det komletta GamuT-systemet var bättre än Akurat DS, Akurat Kontrol, 3x2250+Espek aktivt?

Post subject:
PostPosted: Mon May 05, 2008 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
pekka71 wrote:
Tyckte du att det komletta GamuT-systemet var bättre än Akurat DS, Akurat Kontrol, 3x2250+Espek aktivt?
Ja det var bättre, men därimot tror jag att an mix med Linn källa,försteg,Gamutsluteg,gamuthögtalare skulle vara en extremt bra mix.

Kan beskriva skillanden lite med Gamuten, Om man tar t.ex elvis eller någon annan med stark röst, ponera att samma refräng tas 3 gånger men varje gång tar sångaren i mera, första gången låter både Linnen och gamuten ganska lika, andra gången när sångaren tar i mer så blir höjningen inte Lika stark på Linn som på gamuten och 3é gången blir skillanden ändå större

Vet inte om det är slutsteget som inte orkar trycka ut den extra effekten som behövs,men jag skulle tro det, När jag jämförde C4200 med 2250 fick jag lite samma effekt men inte i närheten av skillanden mellan Gamut steget och 2250

Det är därför jag undrar om Klimax solo kanske kan ge samma sak och att det hela bara handlar om effekt rakt av, och det skulle vara en mycket mera rättviss jämförelse när man ser till pris

Har lyssnat lite för lite på Gamut för att kunna avgöra om den har några brister jämfört med Linn men första intrycket var mycket imponerande vilket också kan vara att den gav något som jag saknade med min rig.

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon i norrbotten som har klimaxsteg? som man skulle kunna få lyssna på?

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 16:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Är det någon i norrbotten som har klimaxsteg? som man skulle kunna få lyssna på?
Hör med Takt&Ton de har begagnade steg som de kanske lånar ut.

/Per

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns förmodligen ett ouppackat Klimax Twin kvar på lagret utöver
de begagnade Solos som PerK nämner.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det finns förmodligen ett ouppackat Klimax Twin kvar på lagret utöver
de begagnade Solos som PerK nämner.

/M
Pekka du bara måste lyssna på Solos eller Twin om det ska bli rättvist mot Gamut.

[ot-mode=
btw vilket grymt lager ToT verkar ha. Jag skulle köpa en filtmatta och ToT hade ingen på lager men tog från en ny LP12 som det hade på lagret :D
[/ot-mode]

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tja ringde ditt idag men det var inte intressant att dema dom, om jag inte hade gumut steg att jämföra med

så därför undrar jag om det finns någon med klimax i norrbotten som man kan höra på

Ska till ljudshopen i helgen igen och lyssna mera på GamuT förövrigt

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan du inte låna Solos eller Twin av T&T och ta med dig till Ske-å?

Du är ju väl bekant för Peter och har handlat en hel del där genom
åren....

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00