selleri.de
https://www.selleri.de/

Effekt / Vridmoment
https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=4515
Page 1 of 3

Author:  Classic [ Wed Apr 23, 2008 12:55 ]
Post subject:  Effekt / Vridmoment

Diskussion om motorljud istället för musikljud - klippt från denna tråd.

/ Sony



OTTO wrote:
Clas wrote:
320d eller 520d :!: :?: Nä nu får ni tänka om det är 335d eller 535d som gäller om man ska ha diesel :!: Vill ju ha sväng i kärran :!: :twisted:
Nja för den driftkostnaden så är det bensin som gäller ;-)
Kan bara hålla med :D

Måste dock säga att jag är grymmt imponerad av 2 liters dieseln. 177 hk och 350 newton i vrid. Känns som att man aldrig behöver växla...

Hade en 320 D Touring på lång lån över helgen och körde som FN och ändå så fick jag den inte att dra mer än drygt 0,6 i snitt :shock:

och med ett chip så bör det bli runt 400 newton och 210 hk :D

Då hänger man trots allt av många bensinare...

Author:  sportbilsentusiasten [ Wed Apr 23, 2008 18:32 ]
Post subject: 

O vad är effekt/vrid helt utan finess värt?
2.0d är en utmärkt vardagsmotor men den passar inte i en körglad bil.

Ja, jag har testat motorn och vibrationer, traktorljud, seg gasrespons, usel varvvillighet är inget jag går igång på...
ok, de är i världsklass avseende gångkultur i dieslar, men en rak 6'a bensin är på en annan planet!


Får för ordningens skull påpeka att vrid accar inte, det gör effekt!
Högt vrid innebär bara att motorn har hög effekt på låga varv - men det accar fortfarande MER om man håller motorn nära toppvarv där max effekt finns.

Ska inte BMW-ägare veta det? :wink: :D

Author:  OTTO [ Wed Apr 23, 2008 20:14 ]
Post subject: 

Bodde jag närmare en riktig bana så skulle jag ha en annan.. (M3 el 335) men nu passar en snål och komfortabel bmw bättre. Funderar man på trim så rekommenderas mappning istället för box, känns som en standard fast mer effekt. Med box så blir det en hårdare och mer sträv gång..

Author:  Lejonklou [ Thu Apr 24, 2008 00:57 ]
Post subject: 

sportbilsentusiasten wrote:
Får för ordningens skull påpeka att vrid accar inte, det gör effekt!
Ja, det är helt riktigt. Men om man bara vill köra på så lågt varvtal som möjligt på sin encylindriga sidventilade motorcykel, behöver man vrid.



Nej, jag har ingen sån. Men en dag!

Sorry för off topic!

Author:  stefan [ Thu Apr 24, 2008 00:58 ]
Post subject: 

sportbilsentusiasten wrote:
O vad är effekt/vrid helt utan finess värt?
2.0d är en utmärkt vardagsmotor men den passar inte i en körglad bil.

Ja, jag har testat motorn och vibrationer, traktorljud, seg gasrespons, usel varvvillighet är inget jag går igång på...
ok, de är i världsklass avseende gångkultur i dieslar, men en rak 6'a bensin är på en annan planet!


Får för ordningens skull påpeka att vrid accar inte, det gör effekt!
Högt vrid innebär bara att motorn har hög effekt på låga varv - men det accar fortfarande MER om man håller motorn nära toppvarv där max effekt finns.

Ska inte BMW-ägare veta det? :wink: :D
För närmare ett par år sedan provkörde jag Lexus och gick direkt från IS250 till den IS220d och precis så här kändes det! En närmast chockartad upplevelse hur en så körmässigt förnämlig bil kunde förvandlas genom att stoppa i en dieselmotor. Dessutom var dieselns höga vrid för mycket för bensinarens underbara automatlåda så den fanns bara med manuell. Det här var en bil som hade 400Nm.

Author:  M4gnetic [ Thu Apr 24, 2008 09:02 ]
Post subject: 

Nu börjar vi bli lite OT, men:

Jag har bara haft bensinbilar tidigare (mestadels BMW) men har nu kört
BMW-diesel (530DT) i tre och ett halvt år.

...och jag kommer i n t e att köpa en till bensinare! (förutom då en Elise
eller en elva möjligtvis).

/M

Author:  JohanR [ Tue Apr 29, 2008 15:38 ]
Post subject: 

Quote:
Får för ordningens skull påpeka att vrid accar inte, det gör effekt!
Helt riktigt. Och kolla vad man specar lastbils och båtmotorer (till stora båtar) i.

Just det. Hästkrafter.

JohanR

Author:  fredrik [ Thu May 01, 2008 11:16 ]
Post subject: 

JohanR wrote:
Quote:
Får för ordningens skull påpeka att vrid accar inte, det gör effekt!
Helt riktigt. Och kolla vad man specar lastbils och båtmotorer (till stora båtar) i.

Just det. Hästkrafter.

JohanR
Ni är rubbade allihop, effekt är vrid x varvtal så jag skulle säga att vrid är det enda som accar. Om vridmomentet bara finns i ett lågt varvtalsområde
så är det meningslöst att varva. Därför är momentkurvan det som säger mest om motorns kapacitet.

Om nu vrid inte accar hur kommer det sig att audi 3.0TDI med lägre effekt accar snabbare än 3.2 bensin?

Author:  sportbilsentusiasten [ Thu May 01, 2008 12:19 ]
Post subject: 

fredrik wrote:
Ni är rubbade allihop, effekt är vrid x varvtal så jag skulle säga att vrid är det enda som accar.
:roll:
Om det nu är "vrid som accar", hur förklarar du detta?
Anta att du har ett superhögt vrid.
Anta att du har varvtalet = 0

Hur mycket effekt utvecklar du då?
Dvs hur mycket accar det :wink:


btw
Momentkurvan säger lite då man måste även se till varvtalet, det är effektkurvan som säger något om motorns kapacitet.

Om en 3.0TDI accar snabbare är det för att effekten är högre i det varvlatsområde som används - INGET annat.
(rita upp effektgrafen o ta derivatan. Störst derivata --> mesta accet.)
Förmodligen har bensinaren en toppigare effektkurva.

Author:  Clas [ Sat May 03, 2008 16:41 ]
Post subject: 

sportbilsentusiasten wrote:
(rita upp effektgrafen o ta derivatan. Störst derivata --> mesta accet.)
Förmodligen har bensinaren en toppigare effektkurva.
Derivatan av effektgrafen ger vridmomentsgrafen.

Vad gäller accet så är det en kombination av vridet och maxeffekten. Ska man på något sätt räkna ut med hjälp av effektkurvan ska den integreras mellan de aktuella varvtalen. 1an är ju den enda växeln man börjar med lägre varv sedan håller man ju sig så nära maxvarv som möjligt. Jag ska för nyfikenhet skull kolla på min bil vad varvtalet är när jag måste växla ner.

Author:  sportbilsentusiasten [ Sat May 03, 2008 17:35 ]
Post subject: 

just ja , integralen heter det ju, det som ger arean under kurvan (pinsamt fel)
Inte derivatan.
Fel av mig.
Max area = max acc

Author:  sportbilsentusiasten [ Mon May 05, 2008 15:57 ]
Post subject: 

Clas wrote:
Derivatan av effektgrafen ger vridmomentsgrafen.
"Sista April-helgen" är kanske inte det mest optimala att snacka fysik&matematik, hehe
Vi har haft för bråttom båda två tror jag visst... :wink:
Derivatan ger väl ändå hur snabbt effekten ökar. (alt minskar)
Quote:
sedan håller man ju sig så nära maxvarv som möjligt.
Just det.
Om man antar att toppeffekten är vid 6000rpm så för max acc ska man varva mer än 6000rpm innan man växlar upp.
Anta att varje växel minskar varvet med 1000rpm så är en en bra approximering att växla vid 6500rpm så nästa växel drar från 5500rpm.

Att växla kring vridmomenttoppen, exempelvis 3500rpm --> 2500rpm ger sämre acc.
Visserligen är vridmomentet större där men det hjälper inte då effekten är lägre.
(arean under effektgrafen mellan 5500 --> 6500rpm är större än mellan 2500 --> 3500rpm)

Ut o rejsa nu!
Hej från Jan som är något piggare i knoppen idag :oops:

Author:  HCL [ Mon May 05, 2008 21:44 ]
Post subject: 

sportbilsentusiasten wrote:
(arean under effektgrafen mellan 5500 --> 6500rpm är större än mellan 2500 --> 3500rpm)
Det är väl mer relevant att jämföra 5500 --> 6500 med 2750 --> 3250, jag menar att man bör ta hänsyn till att man har en annan utväxling mellan motor och hjul för de två fallen för det är väl effekt på hjulen som är intressant!?

Author:  Clas [ Wed May 07, 2008 20:17 ]
Post subject: 

sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:
Derivatan av effektgrafen ger vridmomentsgrafen.
"Sista April-helgen" är kanske inte det mest optimala att snacka fysik&matematik, hehe
Vi har haft för bråttom båda två tror jag visst... :wink:
Derivatan ger väl ändå hur snabbt effekten ökar. (alt minskar)
Hur snabbt effekt ökar är exakt vad vridmomentet är. Så derivatan av effektkurvan ger vridmomentet vid de olika varvtalen. Dock hade jag lite bråttom och tänkte fel vad gäller att integralen av effektkurvan ska ge accelationen så är det såklart inte. Utan det är vridmoment som ger accelation i kombination med utväxlingen. Där utväxlingen är en konstant för varje växel som väljs beroende på hur mycke effekt motorn ger vid de aktuella varvtalen. Problemet för dieselmotorn är att när den har maxvrid ligger den långt ifrån maxeffekt. Så när man kör hårt med en diesel kör man på höga varv där den ger mest effekt har man inte så bra vrid som specarna kan tror. Vad gäller bensinarna är att de har max vrid senare sedan har de lika bra vrid ändå upp till maxvarv. Så vid hårdkörning har man både max effekt och max vrid. Är egentligen bara vid start från stilla stående en diesel har en fördel av det höga vridmomentet jämfört med bensin.

Author:  M4gnetic [ Wed May 07, 2008 21:32 ]
Post subject: 

Det finns väl inte någon som fortsätter att varva motorn när
motorn slutar dra? Vissa bilar växlar du vid 8000rpm, andra
vid 3500rpm...

/M

Page 1 of 3 All times are UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/