selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 20:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Aktiva kort
PostPosted: Fri Jul 02, 2004 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ja detta ämne har varit på tapeten tidigare. Men jag måste få fråga. Vad är skilnaden mellan mono och stereo kort? Är enda skillnaden att mono korten passar i äldre steg medan stereo dito är konstruerat för nyare steg? Finns det ingen skillnad i ljud?

Ex. monokort monterat i två LK-100 driver Tukan. Det är då bara att köpa Katan och köra vidare? Eller finns det små skillnader som gör att katan låter bäst med stereokort och tukan lirar bäst med mono, trots att även det omvända funkar?

Det är just frågan om skillnaden i ljudkvalite mellan kort typerna som är av vikt.


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva kort
PostPosted: Fri Jul 02, 2004 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Tjagge wrote:
Ja detta ämne har varit på tapeten tidigare. Men jag måste få fråga. Vad är skilnaden mellan mono och stereo kort? Är enda skillnaden att mono korten passar i äldre steg medan stereo dito är konstruerat för nyare steg? Finns det ingen skillnad i ljud?

Ex. monokort monterat i två LK-100 driver Tukan. Det är då bara att köpa Katan och köra vidare? Eller finns det små skillnader som gör att katan låter bäst med stereokort och tukan lirar bäst med mono, trots att även det omvända funkar?

Det är just frågan om skillnaden i ljudkvalite mellan kort typerna som är av vikt.
Dom ska låta lika bra. Tex så tar ju 5125 två stereokort och ett monokort. Däremot så låter dom nyare korten tydligen bättre än dom gamla. Och alla "gamla" är ju monokort.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 04, 2004 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Citat:
"Dom ska låta lika bra"
"Däremot så låter dom nyare korten tydligen bättre än dom gamla"

Jag skall alltså tolka det som att det är en skillnad i ljud kvaliten till stereo kortens fördel? jag har ju ett LK-100 och skulle därför vilja ha mono kort. eller skall man strunta i aktiveringen och byta steg?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 04, 2004 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Tjagge wrote:
Citat:
"Dom ska låta lika bra"
"Däremot så låter dom nyare korten tydligen bättre än dom gamla"

Jag skall alltså tolka det som att det är en skillnad i ljud kvaliten till stereo kortens fördel? jag har ju ett LK-100 och skulle därför vilja ha mono kort. eller skall man strunta i aktiveringen och byta steg?
Nej. Alla "nya" kort ska låta lika (både stereo och mono). Det vill säga bättre än "gamla". Men jag har inte den blekaste aning om när och hur dom har upppgraderats.

Men oavsett det så kan du ju inte få in monokorten i nått annat än LK100 och Klout, så jag skulle inte köpa nya monokort.

Henrik (var jag begriplig nu?)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 04, 2004 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Tjagge wrote:
Citat:
"Dom ska låta lika bra"
"Däremot så låter dom nyare korten tydligen bättre än dom gamla"

Jag skall alltså tolka det som att det är en skillnad i ljud kvaliten till stereo kortens fördel? jag har ju ett LK-100 och skulle därför vilja ha mono kort. eller skall man strunta i aktiveringen och byta steg?
Nej. Alla "nya" kort ska låta lika (både stereo och mono). Det vill säga bättre än "gamla". Men jag har inte den blekaste aning om när och hur dom har upppgraderats.

Men oavsett det så kan du ju inte få in monokorten i nått annat än LK100 och Klout, så jag skulle inte köpa nya monokort.

Henrik (var jag begriplig nu?)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 04, 2004 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
jo det har klarnat. orden gamla och nya kan ställa till en del förvirring. jag trodde inte att mono kort fortfarande gick att köpa nya. hur som så blir det nog en beg affär. skulle det röra sig om nyköp så blir det lite andra aspekter som också måste tas i beräkning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 04, 2004 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Javisst, jag förstod nästan det. Jag tycker inte att det där är så mycket att bry sig om. jag tror inte att skillnaden är gigantisk. Tänk istället på att dom bara funkar till LK100, 5101, LK240 och Klout. jag funderade på att köra mina Ninka aktivt med LK100 men jag sket i det och köpte en 140 istället (just pga kompabiliteten).

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 04, 2004 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
Javisst, jag förstod nästan det. Jag tycker inte att det där är så mycket att bry sig om. jag tror inte att skillnaden är gigantisk. Tänk istället på att dom bara funkar till LK100, 5101, LK240 och Klout. jag funderade på att köra mina Ninka aktivt med LK100 men jag sket i det och köpte en 140 istället (just pga kompabiliteten).

/Henrik
Hmm...
Undrar om inte 2250/5125 tar monokort med?
Iallafall tar 5125 monobaskort till Akurate (+ 2st kombo kort; diskan/superdiskant, mellan/bas) = 5 kanaler!

Så det finns mono, stereo samt kombinationskort.
Inte lätt detta :?

Någon som har en komplett lista på kort?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 04, 2004 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
henriklh wrote:
Javisst, jag förstod nästan det. Jag tycker inte att det där är så mycket att bry sig om. jag tror inte att skillnaden är gigantisk. Tänk istället på att dom bara funkar till LK100, 5101, LK240 och Klout. jag funderade på att köra mina Ninka aktivt med LK100 men jag sket i det och köpte en 140 istället (just pga kompabiliteten).

/Henrik
Har man en tunebox så kvittar det, då kan du använda vilka steg du vill.
Detta gäller alltså monokorten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 05, 2004 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
henriklh wrote:
Javisst, jag förstod nästan det. Jag tycker inte att det där är så mycket att bry sig om. jag tror inte att skillnaden är gigantisk. Tänk istället på att dom bara funkar till LK100, 5101, LK240 och Klout. jag funderade på att köra mina Ninka aktivt med LK100 men jag sket i det och köpte en 140 istället (just pga kompabiliteten).

/Henrik
Har man en tunebox så kvittar det, då kan du använda vilka steg du vill.
Detta gäller alltså monokorten.
Men det bör låta bättre om man slipper alla kablar som blir om tunebox används...
Någon som testat?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 05, 2004 06:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
Men det bör låta bättre om man slipper alla kablar som blir om tunebox används...
Någon som testat?
Givetvis om möjligheten ges så bör man montera in korten i stegen, avsevärt kortare väg för signalen. Men om man som jag har en högtalare som det inte är gjort stereokort till så ökar valmöjligheterna med en tunebox. Då känns och hörs inte signalvägarna så långa helt plötsligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 05, 2004 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Hmm...
Undrar om inte 2250/5125 tar monokort med?
Iallafall tar 5125 monobaskort till Akurate (+ 2st kombo kort; diskan/superdiskant, mellan/bas) = 5 kanaler!

Så det finns mono, stereo samt kombinationskort.
Inte lätt detta :?

Någon som har en komplett lista på kort?
5125 tar två stereokort och ett monokort. 2250 tar ett stereokort (är jag nästan helt säker på). Men finns det verkligen stereokort med olika register? Man måste ju ändå ha två 5125 för att driva alltihop.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 05, 2004 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
henriklh wrote:
5125 tar två stereokort och ett monokort. 2250 tar ett stereokort (är jag nästan helt säker på). Men finns det verkligen stereokort med olika register? Man måste ju ändå ha två 5125 för att driva alltihop.

/Henrik
Nja, inte riktigt. 5125 är som 2,5 stereoslutsteg, vilket borde innebära att man kan köra alla tvåvägshögtalare aktivt + något annat på den femte kanalen. Allt detta med endast en 5125.

Går även att köra högtalare som man kan bygla basen på typ Keilidh där man kan välja om man vill köra med två eller tre slutsteg, aktivt alltså.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 05, 2004 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
henriklh wrote:
5125 tar två stereokort och ett monokort. 2250 tar ett stereokort (är jag nästan helt säker på). Men finns det verkligen stereokort med olika register? Man måste ju ändå ha två 5125 för att driva alltihop.

/Henrik
Nja, inte riktigt. 5125 är som 2,5 stereoslutsteg, vilket borde innebära att man kan köra alla tvåvägshögtalare aktivt + något annat på den femte kanalen. Allt detta med endast en 5125.

Går även att köra högtalare som man kan bygla basen på typ Keilidh där man kan välja om man vill köra med två eller tre slutsteg, aktivt alltså.
Detta är sannerligen en jungel!
Avseende Akurate driver man vänster högtalare med en 5125 o höger med den andra... så där finns ju kombo korten :D

finns det ingen lista på alla kort?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 05, 2004 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
OTTO wrote:
henriklh wrote:
5125 tar två stereokort och ett monokort. 2250 tar ett stereokort (är jag nästan helt säker på). Men finns det verkligen stereokort med olika register? Man måste ju ändå ha två 5125 för att driva alltihop.

/Henrik
Nja, inte riktigt. 5125 är som 2,5 stereoslutsteg, vilket borde innebära att man kan köra alla tvåvägshögtalare aktivt + något annat på den femte kanalen. Allt detta med endast en 5125.

Går även att köra högtalare som man kan bygla basen på typ Keilidh där man kan välja om man vill köra med två eller tre slutsteg, aktivt alltså.
Ja? en tvåvägare behöver två stereokort. Då har man en kanal över.

/Henrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited