selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hepcat wrote:
Sony wrote:
Vem är Fredrik Lejonklou, vanlig 'privatperson' som oss eller jobbar han med hifi? Den där systemjämförelsen verkar ju rätt udda, skulle helt klart vara roligt att höra :!: Var på väg att kläcka ur mig något om hur *** han kunde föredra det förstnämda men man ska ju inte uttala sig om saker man inte hört....utan att säga att man inte hört det åtminstone. :wink:
Vem lejonklou är har du ju fått svar på. Men en sådan gämförelse som var gjord är en vanlig source first demonstration jag har varit med om flera men inte just den kombinationen. kommer ihåg en demonstration jag var med om som kändes löjlig när handlaren skulle göra den det var rotel elektronik till ett par jpw har jag för mig som gämfördes med ett inspelat kassetband på en liten bärbarar mono bandspelare där mono bandspelaren gick vinnande ur tune dem mässigt då bandet var inspelat med karik numerik genom kairn in i en Nakamichi bandare.
Rätt - man ska inte använda "tune dem" in absurdum!

Oavsett att källan är viktigast - bör man har en hyfsad ballans i systemet.
Ja menar, en CD12 kopplad till en 200 kr bandare (=180kkr) är ju inte "roligare" än tex Unidisk 1.1/Exotik/2250/Espek för samma pengar :shock:

Eller om man köper beg så är väl detta mest "bang" för pengarna i 200kkr klassen:
Unidisk 1.1/Exotik/3*Klout/Keltik. :wink: :lol:

Med tanke på hur mitt system låter med Ikemi idag så bör en Unidisk lyfta till LÖJLIG nivå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Min poäng hade absolut ingenting att göra med om man föredrar en source-first-nazistisk inställning eller inte. Den var att om jag ville jämföra två högtalare (om jag skulle köpa just högtalare) så skulle _jag_ göra just det. Inte jämföra två helt olika system (på olika platser vid olika tidpunkter).

Om någon vill basera sina inköp på sådana "jämförelser" så är det helt OK med mig. Men det är bara för att det inte är mina pengar.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 14:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
henriklh wrote:
... Den var att om jag ville jämföra två högtalare (om jag skulle köpa just högtalare) så skulle _jag_ göra just det. Inte jämföra två helt olika system (på olika platser vid olika tidpunkter).

Om någon vill basera sina inköp på sådana "jämförelser" så är det helt OK med mig. Men det är bara för att det inte är mina pengar.

/Henrik
Håller helt med ovanstående.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Eftersom jag är den mest subjektiva Linnisten :wink: på detta forum så måste naturligtvis jag komma med mina komentarer :idea:

Quad skall jämföras med Kan IV som är mer lättdrivna och spelar bra också redan med billig elektronik.

Låna hem dessa två och jämför hemma med din elektronik.
Det är ju bättre att satsa på ett par högtalare som låter bra i din anläggning i dag i stället för att vänta tills du sitter med Klimax slutsteg :?
Utan att veta så gissar jag att Kan IV vinner i rytmik och Quad i dynamik.
Sedan är det som sagt var bara att välja det som passar din personliga smak bäst!

För dom flesta är ju de lite dyrare slutstegen en omöjlighet rent ekonomiskt... jag menar att all här är inte spagettiätande ungkarlar :wink: eller före detta Skandia chefer :lol:

Å ena sidan kan man ju snickra ihop ett par diy:are som du tidigare var inne på :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Måste få hålla med Hendrik där. Jag tycker att det endast är vid en jämförelse där samma system, utom just den/de prylar som skall testas, används som ger svar på frågan vad man tycker bäst om. Att jämföra saker vid olika tidpunkter tycker jag är svårt då ljudminnet är så begrännsat.

Jämför man två helt olika system vet man aldrig exakt vilken inverkan de olika delarna har och då är det svårt att veta vars pengarna skall satsas.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Tjagge wrote:
Måste få hålla med Hendrik där. Jag tycker att det endast är vid en jämförelse där samma system, utom just den/de prylar som skall testas, används som ger svar på frågan vad man tycker bäst om. Att jämföra saker vid olika tidpunkter tycker jag är svårt då ljudminnet är så begrännsat.

Jämför man två helt olika system vet man aldrig exakt vilken inverkan de olika delarna har och då är det svårt att veta vars pengarna skall satsas.
vilket rabalder det blev av detta då :)

vissa verkar inte förstå vad jag säger...jag baserar ljudupplevelsen som det kändes efter jag lyssnat på katan...säger inte på nåt sätt att jag kommer köpa quad istället? men vid det tillfället jag lyssnade på dom spelade quad roligare, mer känsla på nåt sätt...men inte i närheten så exakt och så kontrollerat som katan...katan e utan tvekan en sjuhelvetes högtalare om man bara har rätt utrustning...känslighet på 85db e ju hemskt lågt :) naturligtvis om jag bestämmer mig för en av dom kommer jag låna hem dom (tillsammans) å göra bedömningen hemifrån...orka tjata om vilken som är bäst osv, jag tycker som jag gör (för tillfället iaf)
skulle jag inte ha delad ekonomi med tjejen skulle jag gärna skippa stugan, lägenheten, bilarna osv för att ha ett dedikerat akustik-rum med en fet anläggning... allt e ju en prisfråga...sen kan man fråga sig varför ens kolla på katan då det finns akkurate som spelar skiten ur dom flesta stativare?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Sondek wrote:
Eftersom jag är den mest subjektiva Linnisten :wink: på detta forum så måste naturligtvis jag komma med mina komentarer :idea:

Quad skall jämföras med Kan IV som är mer lättdrivna och spelar bra också redan med billig elektronik.

Låna hem dessa två och jämför hemma med din elektronik.
Det är ju bättre att satsa på ett par högtalare som låter bra i din anläggning i dag i stället för att vänta tills du sitter med Klimax slutsteg :?
Utan att veta så gissar jag att Kan IV vinner i rytmik och Quad i dynamik.
Sedan är det som sagt var bara att välja det som passar din personliga smak bäst!

För dom flesta är ju de lite dyrare slutstegen en omöjlighet rent ekonomiskt... jag menar att all här är inte spagettiätande ungkarlar :wink: eller före detta Skandia chefer :lol:

Å ena sidan kan man ju snickra ihop ett par diy:are som du tidigare var inne på :P
Avbryt, eld upphör!
Om man nu vill jämföra Katan mot Quad så måste man få göra det, även om en del anser att de inte spelar i samma liga. Det är faktiskt helt OK att jämföra klockradion med vilka högtalare som helst, bara man har klart för sig varför man gör jämförelsen. Man kanske vill höra om det är värt priset och vilket potential högtalarna har, givet bör man ta hem och lyssna med sin egen utrustning men jag ser inget fel i att kräma på lite mer avancerad utrustning för att se vad som händer. Det kan ju hända att Quad kanske stannar i utveckling någonstans och Katan bara växer med "värre" elektronik?
Men det kanske bara är jag som tycker så?
Det är väl inte så att Katan låter skräp med annat än Klimax eller vad säger du, Sondek??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
Sondek wrote:
Eftersom jag är den mest subjektiva Linnisten :wink: på detta forum så måste naturligtvis jag komma med mina komentarer :idea:

Quad skall jämföras med Kan IV som är mer lättdrivna och spelar bra också redan med billig elektronik.

Låna hem dessa två och jämför hemma med din elektronik.
Det är ju bättre att satsa på ett par högtalare som låter bra i din anläggning i dag i stället för att vänta tills du sitter med Klimax slutsteg :?
Utan att veta så gissar jag att Kan IV vinner i rytmik och Quad i dynamik.
Sedan är det som sagt var bara att välja det som passar din personliga smak bäst!

För dom flesta är ju de lite dyrare slutstegen en omöjlighet rent ekonomiskt... jag menar att all här är inte spagettiätande ungkarlar :wink: eller före detta Skandia chefer :lol:

Å ena sidan kan man ju snickra ihop ett par diy:are som du tidigare var inne på :P
Avbryt, eld upphör!
Om man nu vill jämföra Katan mot Quad så måste man få göra det, även om en del anser att de inte spelar i samma liga. Det är faktiskt helt OK att jämföra klockradion med vilka högtalare som helst, bara man har klart för sig varför man gör jämförelsen. Man kanske vill höra om det är värt priset och vilket potential högtalarna har, givet bör man ta hem och lyssna med sin egen utrustning men jag ser inget fel i att kräma på lite mer avancerad utrustning för att se vad som händer. Det kan ju hända att Quad kanske stannar i utveckling någonstans och Katan bara växer med "värre" elektronik?
Men det kanske bara är jag som tycker så?
Det är väl inte så att Katan låter skräp med annat än Klimax eller vad säger du, Sondek??

När jag läser de senaste post'en här så är väl alla ganska överens eller?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Avbryt, eld upphör!
Vadå? jag krigar inte med någon utan kommer bara med en reflektion eller inlägg då jag tycker att det fokuseras allt för mycket på att man skall uppgradera med allt värre slutsteg och värsta aktiva systemen :shock:

Det är inte alla här som sitter på en fet budgett!
Och då behövs det en liten annan vinkling tycker jag och den är inte riktad mot någon personligen!
Quote:
Det är väl inte så att Katan låter skräp med annat än Klimax eller vad säger du, Sondek??


Jag överdrev lite där måste jag medge men det är möjligt att en Klimax ägare tycker så :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Sondek wrote:
Vadå? jag krigar inte med någon utan kommer bara med en reflektion eller inlägg då jag tycker att det fokuseras allt för mycket på att man skall uppgradera med allt värre slutsteg och värsta aktiva systemen :shock:
Trots allt så läste jag att du i princip beordrade honom att göra på ett visst sätt, förmodligen var det inte det du ville men det skrivna ordet är svårt att tolka på annat sätt än på det sätt det skrivs.
Sondek wrote:
Det är inte alla här som sitter på en fet budgett!
Och då behövs det en liten annan vinkling tycker jag och den är inte riktad mot någon personligen!
Det är sant, vet man att man kommer att leva med en begränsad budget i ett visst antal år framöver så är det klokt att få det som man vill just för stunden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
OTTO wrote:
Sondek wrote:
Vadå? jag krigar inte med någon utan kommer bara med en reflektion eller inlägg då jag tycker att det fokuseras allt för mycket på att man skall uppgradera med allt värre slutsteg och värsta aktiva systemen :shock:
Trots allt så läste jag att du i princip beordrade honom att göra på ett visst sätt, förmodligen var det inte det du ville men det skrivna ordet är svårt att tolka på annat sätt än på det sätt det skrivs.
Sondek wrote:
Det är inte alla här som sitter på en fet budgett!
Och då behövs det en liten annan vinkling tycker jag och den är inte riktad mot någon personligen!
Det är sant, vet man att man kommer att leva med en begränsad budget i ett visst antal år framöver så är det klokt att få det som man vill just för stunden.
hehe å det lustiga i historien är att jag håller med alla som försöker prata mig tillrätta...enda skillnaden är att jag försöker spela med min majik...som knappt orkar driva datorhögtalare...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ja jag vill bara förmedla mina ideer som jag har kommit fram till. Allt för att hjälpa till så att alla här skall bli så glada och nöjda som möjligt.

Sen kan det vara så att jag bara svammlar men i det fallet så borde det stå klart efter att du/ni har lyssnat på mig och sedan kommit fram till att det var just svammel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
hehe å det lustiga i historien är att jag håller med alla som försöker prata mig tillrätta...enda skillnaden är att jag försöker spela med min majik...som knappt orkar driva datorhögtalare...
Kom på en sak... Min bror har Karik, Majik, Keilidh o det dunkar på helt OK...
Det är inte så att din Majik mår lite dåligt?

Eller så är Keilidh mycket mer lättdrivna än Katan (eller var det Tukan vi snackade om):?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
hehe å det lustiga i historien är att jag håller med alla som försöker prata mig tillrätta...enda skillnaden är att jag försöker spela med min majik...som knappt orkar driva datorhögtalare...
Kom på en sak... Min bror har Karik, Majik, Keilidh o det dunkar på helt OK...
Det är inte så att din Majik mår lite dåligt?

Eller så är Keilidh mycket mer lättdrivna än Katan (eller var det Tukan vi snackade om):?
hehe jag var inte speciellt allvarlig :) men effektmässigt jämfört med tex lk 140 e den ju rätt klen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 02, 2004 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
hehe å det lustiga i historien är att jag håller med alla som försöker prata mig tillrätta...enda skillnaden är att jag försöker spela med min majik...som knappt orkar driva datorhögtalare...
Kom på en sak... Min bror har Karik, Majik, Keilidh o det dunkar på helt OK...
Det är inte så att din Majik mår lite dåligt?

Eller så är Keilidh mycket mer lättdrivna än Katan (eller var det Tukan vi snackade om):?
hehe jag var inte speciellt allvarlig :) men effektmässigt jämfört med tex lk 140 e den ju rätt klen...
haha, just det ja.. :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited