selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 14:16 
Klout-klubben här ser jag :P 8) :lol:

Men sen när blev 5125 en sketen förstärkare? Sist jag hörde den lät den
jättebra :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Klout-klubben här ser jag :P 8) :lol:

Men sen när blev 5125 en sketen förstärkare? Sist jag hörde den lät den
jättebra :)
Njaae... 5125 är BRA.
Men Klout är.. hmm... Klout helt enkelt :D

Jämför hur en Klout o 5125 är byggda - gediget hantverk vs. massproduktion.
Tag ett stycke aluminium o sätt det i fräsen o ut kommer en Klout :o
Välbyggt är bara förnamnet...

Räcker väl med att lyfta dem så förstår man.
Under locket är en Klout rena konstverket.

Får samma känsla av en Klimax.
En del av LINN's produkter ger ett maxat ha-begär bara av hur de ser ut. Man får intrycket att de aldrig kan gå sönder.

LP12, CD12, Klout, Klimax serien, o de största högtalarna är SÅÅÅ grymt välgjorda.
=respekt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 15:18 
Switchade nätdelar gör ju att lådan inte blir lika tung, vilket kanske ger en
känsla av sämre byggkvalitet. Det är dock inte det enda sättet att bedöma
kvalité på, 2250/5125 är väldigt välbyggda i sin enkelhet. Men visst, Klout
är en liten pansarvagn :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Switchade nätdelar gör ju att lådan inte blir lika tung, vilket kanske ger en
känsla av sämre byggkvalitet. Det är dock inte det enda sättet att bedöma
kvalité på, 2250/5125 är väldigt välbyggda i sin enkelhet. Men visst, Klout
är en liten pansarvagn :)
Helt rätt, det har inte med tyngden att göra.
Även en lätt burk kan vara "supertight" byggd.
Det är "känslan av "gedigenhet" som gör det extra mysigt att äga dessa produkter.

Tex så flexar inte en Klout (ett stycke aluminium) till skillnad mot 5125 :wink:
= så läckert bygge!

Alla LINN produkter är välbyggda, med upplevelsen är lite... hmmm... olika :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Har fått för mig att slutstegen med trafo (klout bla) låter annorlunda än de med switchad nätdel??

Någon annan som känner så?!?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
Har fått för mig att slutstegen med trafo (klout bla) låter annorlunda än de med switchad nätdel??

Någon annan som känner så?!?
Intressant...
Kan du förklara vad du hört?
Jag tänkte inte på att "lyssna" efter något speciellt, men iom att jag föredrar Klout vs. 5125 är det väl en skillnad :)

De nya stegen låter mer kliniskt men det kan ju bero på att mer detaljer hörs... eller att de återger mindre bas...

Jag tycker de låter rätt lika, inga stora skilllnader - bara att Klout känns kraftfullare. Men det kan ju bero på att de återger mer bas...

I "tune dem" är det jämt skägg..
Notera att jag jämförde för ett år sedan o jag tror att 5125 har blivit bättre
Ny teknologi brukar förbättras i början o Linn är mästare på att fila på grejjerna

Man ska kanske ska jämföra Klout vs. Klimas Twin då de är lika "high-endiga".
Där är det nog lättare att höra skillnaderna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
henriklh wrote:
Du har jämfört två helt olika system. Att du föredrog det ena framför det andra kan inte jag säga någonting om. DET är subjektivt :wink: Men du har inte jämfört Katan med Quad 12l så du kan tamigtusan inte veta vad du tycker om dem :twisted: . Jag menar; tänk om det hade varit CDspelarna du hade "jämfört", då hade du väl sagt samma sak antar jag? Fredrik Lejonklou skrev för länge sedan på topica om en demo med CD12-Majik-JPW Minimonitor vs Ikemi-5103-Klimax-Keltik (tror jag att det var) Han föredrog CD12-systemet, men han drog inga slutsatser om Keltik vs JPW för det (eller vad tror du Sportbilsentusiasten?) Men som vanligt så är det ju super om du kan låna hem och prova! :D

/Henrik
jag var bara lite besviken att ett system som kostar betydligt mer inte kan visa sig prisvärd...katan har ett torrt och korrekt ljud iaf med classic + lk 140 ...det låter säkert helt sagolikt med dom bästa linnprylarna runt om...men jag försökte jämföra dom 2 systemen prismässigt....om ni vill kan jag jämföra med köksradion vi har också den ligger väl på styva 1000lappen ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
henriklh wrote:
Du har jämfört två helt olika system. Att du föredrog det ena framför det andra kan inte jag säga någonting om. DET är subjektivt :wink: Men du har inte jämfört Katan med Quad 12l så du kan tamigtusan inte veta vad du tycker om dem :twisted: . Jag menar; tänk om det hade varit CDspelarna du hade "jämfört", då hade du väl sagt samma sak antar jag? Fredrik Lejonklou skrev för länge sedan på topica om en demo med CD12-Majik-JPW Minimonitor vs Ikemi-5103-Klimax-Keltik (tror jag att det var) Han föredrog CD12-systemet, men han drog inga slutsatser om Keltik vs JPW för det (eller vad tror du Sportbilsentusiasten?) Men som vanligt så är det ju super om du kan låna hem och prova! :D

/Henrik
jag var bara lite besviken att ett system som kostar betydligt mer inte kan visa sig prisvärd...katan har ett torrt och korrekt ljud iaf med classic + lk 140 ...det låter säkert helt sagolikt med dom bästa linnprylarna runt om...men jag försökte jämföra dom 2 systemen prismässigt....om ni vill kan jag jämföra med köksradion vi har också den ligger väl på styva 1000lappen ;)
Men tänk långsiktligt!
De kommer att låta bättre o bättre med vassare prylar framför.
Det är väl KANON att veta att begränsningen inte ligger i högtalarna - du kan ha kvar dem länge.
Låter optimalt tycker jag.

Om man nu INTE ska bygga vidare förståss... men det vill du göra, tro mig :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
henriklh wrote:
Du har jämfört två helt olika system. Att du föredrog det ena framför det andra kan inte jag säga någonting om. DET är subjektivt :wink: Men du har inte jämfört Katan med Quad 12l så du kan tamigtusan inte veta vad du tycker om dem :twisted: . Jag menar; tänk om det hade varit CDspelarna du hade "jämfört", då hade du väl sagt samma sak antar jag? Fredrik Lejonklou skrev för länge sedan på topica om en demo med CD12-Majik-JPW Minimonitor vs Ikemi-5103-Klimax-Keltik (tror jag att det var) Han föredrog CD12-systemet, men han drog inga slutsatser om Keltik vs JPW för det (eller vad tror du Sportbilsentusiasten?) Men som vanligt så är det ju super om du kan låna hem och prova! :D

/Henrik
jag var bara lite besviken att ett system som kostar betydligt mer inte kan visa sig prisvärd...katan har ett torrt och korrekt ljud iaf med classic + lk 140 ...det låter säkert helt sagolikt med dom bästa linnprylarna runt om...men jag försökte jämföra dom 2 systemen prismässigt....om ni vill kan jag jämföra med köksradion vi har också den ligger väl på styva 1000lappen ;)
Men tänk långsiktligt!
De kommer att låta bättre o bättre med vassare prylar framför.
Det är väl KANON att veta att begränsningen inte ligger i högtalarna - du kan ha kvar dem länge.
Låter optimalt tycker jag.

Om man nu INTE ska bygga vidare förståss... men det vill du göra, tro mig :wink:

där har du iofs en poäng...men det e ju inge kul å veta att mitt system eventuellt skulle låta bättre med ett par högtalare för halva priset :)

dock så lät katanarna riktigt roligt med sizmik subben! men då e vi uppe i 26papp iofs inte så farligt...men nära nog till ett par keltik :) då känns det lättare att pröjsa uppgraderingarna sen... för katan med lk 140 va inte så jättestor skillnad jämfört med classicen iaf inte värt pengarna...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 21:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Som Katan-ägare tänkte jag lägga mig i debatten, är de andra högtalarna bättre för lägre pris är det väl inget att fundera på. Som någon annan nämde tidigare är det väl en vettig ide att testa dem med samma elektronik och i samma rum, så att du vet att det är högtalarna som faller dig i smaken och inte elektroniken....kanske en mix av båda systemen du lyssnat på är den perfekta blandnigen. :)

Skulle du senare i livet känna för mera bas osv. så är det ju inte farligt prisfall om du säljer de här stativarna för 60% av nypriset och skaffar Katan+Sizmik eller Keltik eller något helt annat....

Vem är Fredrik Lejonklou, vanlig 'privatperson' som oss eller jobbar han med hifi? Den där systemjämförelsen verkar ju rätt udda, skulle helt klart vara roligt att höra :!: Var på väg att kläcka ur mig något om hur *** han kunde föredra det förstnämda men man ska ju inte uttala sig om saker man inte hört....utan att säga att man inte hört det åtminstone. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Sony wrote:
Vem är Fredrik Lejonklou, vanlig 'privatperson' som oss eller jobbar han med hifi? Den där systemjämförelsen verkar ju rätt udda, skulle helt klart vara roligt att höra :!: Var på väg att kläcka ur mig något om hur *** han kunde föredra det förstnämda men man ska ju inte uttala sig om saker man inte hört....utan att säga att man inte hört det åtminstone. :wink:
Det var han som skapade Linndiskussionen på topica för några år sedan. Han har jobbat på ljudkompaniet i Uppsala och det var han som fick in mig på Linn från början. Men ta inte det jag skrev för bokstavligt, det var länge sedan jag läste den där posten och jag vill ju inte påstå saker om honom utan att han kan kommentera det. Jag ville mest tydliggöra min poäng.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
Som Katan-ägare tänkte jag lägga mig i debatten, är de andra högtalarna bättre för lägre pris är det väl inget att fundera på. Som någon annan nämde tidigare är det väl en vettig ide att testa dem med samma elektronik och i samma rum, så att du vet att det är högtalarna som faller dig i smaken och inte elektroniken....kanske en mix av båda systemen du lyssnat på är den perfekta blandnigen. :)

Skulle du senare i livet känna för mera bas osv. så är det ju inte farligt prisfall om du säljer de här stativarna för 60% av nypriset och skaffar Katan+Sizmik eller Keltik eller något helt annat....

Vem är Fredrik Lejonklou, vanlig 'privatperson' som oss eller jobbar han med hifi? Den där systemjämförelsen verkar ju rätt udda, skulle helt klart vara roligt att höra :!: Var på väg att kläcka ur mig något om hur *** han kunde föredra det förstnämda men man ska ju inte uttala sig om saker man inte hört....utan att säga att man inte hört det åtminstone. :wink:

sony :) å ni alla läs gärna att jag skriver att katan spelar "bättre" men dom e lite för strama utan utrustning för massor med pengar, detta e ju min åsikt - alla har ju rätt till sin egen förstås :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
henriklh wrote:
Du har jämfört två helt olika system. Att du föredrog det ena framför det andra kan inte jag säga någonting om. DET är subjektivt :wink: Men du har inte jämfört Katan med Quad 12l så du kan tamigtusan inte veta vad du tycker om dem :twisted: . Jag menar; tänk om det hade varit CDspelarna du hade "jämfört", då hade du väl sagt samma sak antar jag? Fredrik Lejonklou skrev för länge sedan på topica om en demo med CD12-Majik-JPW Minimonitor vs Ikemi-5103-Klimax-Keltik (tror jag att det var) Han föredrog CD12-systemet, men han drog inga slutsatser om Keltik vs JPW för det (eller vad tror du Sportbilsentusiasten?) Men som vanligt så är det ju super om du kan låna hem och prova! :D

/Henrik
henrik med tanke på att linnsystemet som katan spelades med kostade betydligt mer än quad systemet så tycker jag att det var en relativt rättvis jämförelse... du har ett par katan va?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 08:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Haakan wrote:
sony :) å ni alla läs gärna att jag skriver att katan spelar "bättre" men dom e lite för strama utan utrustning för massor med pengar, detta e ju min åsikt - alla har ju rätt till sin egen förstås :P

Jo, men det tolkar jag som att du föredrar de andra med billigare elektronik..eller :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Sony wrote:
Vem är Fredrik Lejonklou, vanlig 'privatperson' som oss eller jobbar han med hifi? Den där systemjämförelsen verkar ju rätt udda, skulle helt klart vara roligt att höra :!: Var på väg att kläcka ur mig något om hur *** han kunde föredra det förstnämda men man ska ju inte uttala sig om saker man inte hört....utan att säga att man inte hört det åtminstone. :wink:
Vem lejonklou är har du ju fått svar på. Men en sådan gämförelse som var gjord är en vanlig source first demonstration jag har varit med om flera men inte just den kombinationen. kommer ihåg en demonstration jag var med om som kändes löjlig när handlaren skulle göra den det var rotel elektronik till ett par jpw har jag för mig som gämfördes med ett inspelat kassetband på en liten bärbarar mono bandspelare där mono bandspelaren gick vinnande ur tune dem mässigt då bandet var inspelat med karik numerik genom kairn in i en Nakamichi bandare.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited