selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 29, 2004 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
va en snabbsväng på highfidelity idag å lyssnade lite katan...
eftersom jag har en majik så körde vi med en classic som var då det närmaste min utrustning...

mja vad ska jag säga? dom lät ju liksom perfekt, kanske lite återhållet men det berodde väl på classicen kan jag tänka mig...körde sedan med ett lk140 steg å classic som försteg å det blev rätt stor skillnad men kändes ändå lite återhållet dom släppte som aldrig riktigt om jag ska vara ärlig...

var igår på highend och lyssnade på quad 12l (4995:-) och måste säga att dom var hemskt mycket prisvärdare enligt mina öron iaf. katan spelade naturligtvis "bättre" men det va inte samma spelglädje som i quadarna, som verkligen spelade ut allt...

spelade dock katan med en sizmik...å då hände det grejor :) fy vilken tyngd det blev i botten!!! herrejösses vilket lyft ;) jag som inte trodde att subbar i den prisklassen var nånting för musik...

ajja nu har jag gett min subjektiva bedömning, hoppas jag inte trampar på några tår bara ;) smaken är som baken...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 29, 2004 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag har ju länge varit ute efter högtalare och vet än idag inte riktigt var jag står. Provlyssningen av Katan/Classik kändes inte övertygande, men det var mest troligt på grund av att jag inte satt i sweetspot. Sen ligger det mycket i att Classiken inte klarar av dom speciellt bra.

Däremot lät Kan IV/Classik mycket bra i mina öron, i jämförelse mot ett par Audiovector högtalare. Jag sa nyss nej, på att köpa ett par beggade Kan IV pga. av färgen. Dock känner jag att jag hellre lägger några kronor extra och går på Tukan alternativt ett par Katan för rätt peng.

Andra märken är jag mycket intresserad av, dock finns det ju ingen möjlighet att provlyssna. Många har talat gott om Quad 12l.. skulle vara kul att få låna hem och spela dom (dock svårt här i Luleå).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 29, 2004 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
equi2 wrote:
Jag har ju länge varit ute efter högtalare och vet än idag inte riktigt var jag står. Provlyssningen av Katan/Classik kändes inte övertygande, men det var mest troligt på grund av att jag inte satt i sweetspot. Sen ligger det mycket i att Classiken inte klarar av dom speciellt bra.

Däremot lät Kan IV/Classik mycket bra i mina öron, i jämförelse mot ett par Audiovector högtalare. Jag sa nyss nej, på att köpa ett par beggade Kan IV pga. av färgen. Dock känner jag att jag hellre lägger några kronor extra och går på Tukan alternativt ett par Katan för rätt peng.

Andra märken är jag mycket intresserad av, dock finns det ju ingen möjlighet att provlyssna. Många har talat gott om Quad 12l.. skulle vara kul att få låna hem och spela dom (dock svårt här i Luleå).
lovar dig att du inte hittar bättre för under 10-15k


Top
   
PostPosted: Tue Jun 29, 2004 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Haakan wrote:

var igår på highend och lyssnade på quad 12l (4995:-) och måste säga att dom var hemskt mycket prisvärdare enligt mina öron iaf. katan spelade naturligtvis "bättre" men det va inte samma spelglädje som i quadarna, som verkligen spelade ut allt...
Lyssnade du på dem med Classik också?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 29, 2004 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
equi2 wrote:
Jag har ju länge varit ute efter högtalare och vet än idag inte riktigt var jag står. Provlyssningen av Katan/Classik kändes inte övertygande, men det var mest troligt på grund av att jag inte satt i sweetspot. Sen ligger det mycket i att Classiken inte klarar av dom speciellt bra.

Däremot lät Kan IV/Classik mycket bra i mina öron, i jämförelse mot ett par Audiovector högtalare. Jag sa nyss nej, på att köpa ett par beggade Kan IV pga. av färgen. Dock känner jag att jag hellre lägger några kronor extra och går på Tukan alternativt ett par Katan för rätt peng.

Andra märken är jag mycket intresserad av, dock finns det ju ingen möjlighet att provlyssna. Många har talat gott om Quad 12l.. skulle vara kul att få låna hem och spela dom (dock svårt här i Luleå).
lovar dig att du inte hittar bättre för under 10-15k
Tänk på att Katan är krävande på insignalen..
De är "monitorer".
De kan låta gudomligt med bra grejer innan.
= du kan knappast växa ur ett par...
Vet inte var begänsningen ligger i ett par Quad.

Jag skulle inte mixa min LINN med Quad iom att det är lite osäkert vad som händer vid bättre insignal på Quad'en.

Kan du lyssna på Quad med BRA Linn prylar o jämföra med Katan vore det bäst.
Slår vad om att en Klout skulle göra underverk, o katan ska då "lossna" (eller ska vi säga rocka loss) :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 29, 2004 21:06 
LP12/Kairn/2x2250/Katan (aktivt) rockade rätt bra kan jag säga :)

En kompis har Katan/Classik och det låter helt sagolikt bra, även när man
höjer lite. Hans rum är dock inte "svårt", utan hjälper stereon att låta bra.

I mitt rum var det inte så roligt att koppla in Katan trots att jag har bra
grejer i övrigt. Ninka lät till och med mer detaljerat och inte alls slött i
jämförelse.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 29, 2004 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
LP12/Kairn/2x2250/Katan (aktivt) rockade rätt bra kan jag säga :)
.
Det är en kille här på forumet so m kör aktiva Katan med sub till - o han hade Keltik tidigare så visst finns det potensial, STOR sådan i Katan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:
LP12/Kairn/2x2250/Katan (aktivt) rockade rätt bra kan jag säga :)
.
Det är en kille här på forumet so m kör aktiva Katan med sub till - o han hade Keltik tidigare så visst finns det potensial, STOR sådan i Katan
hehe förstod att det skulle bli reaktioner :)

men sanningen är ju denna att smaken är som baken :)
quad 12lorna drevs med quads egna cd försteg samt slutsteg för ca 30papp... sen lyssnade jag ju bara katan med classic som försteg samt lk 140 som sagt...tvekar inte en enda sekund på att katan låter gudomligt med andra prylar för ca 60papp :) men sanningen är ju den att jag har bara en majik...så det vore bara dumt å jämföra med prylar för 30ggr så mycket pengar? katan hade naturligtvis mer detaljer i ljudet... inget snack om det ;) men jag ska prova låna hem och prova både och med mina hemprylar nån helg framåt...men jag står fortfarande för att quad har visat mer spelglädje hittils! det kan iofs bero på att katan är mer trögdrivna men det hör iofs inte hit eftersom jag bara försöker jämföra med min majik ;)

för er som tvivlar besök highend för en provspelning av 12L.... jag är väldigt subjektiv


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Du har jämfört två helt olika system. Att du föredrog det ena framför det andra kan inte jag säga någonting om. DET är subjektivt :wink: Men du har inte jämfört Katan med Quad 12l så du kan tamigtusan inte veta vad du tycker om dem :twisted: . Jag menar; tänk om det hade varit CDspelarna du hade "jämfört", då hade du väl sagt samma sak antar jag? Fredrik Lejonklou skrev för länge sedan på topica om en demo med CD12-Majik-JPW Minimonitor vs Ikemi-5103-Klimax-Keltik (tror jag att det var) Han föredrog CD12-systemet, men han drog inga slutsatser om Keltik vs JPW för det (eller vad tror du Sportbilsentusiasten?) Men som vanligt så är det ju super om du kan låna hem och prova! :D

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det är nog inte så konstigt att du gillar Quads högtalare. Båda deras modeller lovprisas ju oerhört mycket i hifipressen just nu (man får ju ta det för vad det är värt), särskilt för att de är prisvärda. Jag har själv inte haft chansen att höra dem, men utifrån testerna så verkar det ju som om Quad har fått ihop en kanonprodukt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
Du har jämfört två helt olika system. Att du föredrog det ena framför det andra kan inte jag säga någonting om. DET är subjektivt :wink: Men du har inte jämfört Katan med Quad 12l så du kan tamigtusan inte veta vad du tycker om dem :twisted: . Jag menar; tänk om det hade varit CDspelarna du hade "jämfört", då hade du väl sagt samma sak antar jag? Fredrik Lejonklou skrev för länge sedan på topica om en demo med CD12-Majik-JPW Minimonitor vs Ikemi-5103-Klimax-Keltik (tror jag att det var) Han föredrog CD12-systemet, men han drog inga slutsatser om Keltik vs JPW för det (eller vad tror du Sportbilsentusiasten?) Men som vanligt så är det ju super om du kan låna hem och prova! :D

/Henrik
Jag är GRYMT objektiv...
Och Keltik/Klout kombo är BÄST oavsett vad man matar dom med :wink:

Angående Quad, så är det helt OK grejjer (det är ju engelskt).
Jag har hört en hel del på nyare&äldre Quad system:
Min far har ett äldre system, min första CD var en Quad (innan jag hade penger till Karik)
En del vänner kör Quad elektrostater o de är riktiga finlirar system - men spelar man annat än stråkar o jazz med piano/sångare (typ) så räcker de inte till.
De saknar draget i aktiva LINN burkar, speciellt i basen så "vanlig" musik blir lite platt...

En ägare till ett TOPP system (LP12 med extra allt) + QUAD värsta först + elektrostater var MÄKTA imponerad av min dåvarande anläggning = Karik/Numerik/Kairn/Klout/Keltik.

Vilken inlevelse, vilka naturliga röster (se där keltik spöar elektrostater :wink: ), vilken livekänsla (någon som är förvånad?), vilket ÖS (just det...)

Iom att han inte var inne på LINN filosofin - sa han att "grymt bra CD" det där.

QUAD är bra - inget snack, men jag föredrar LINN.
Allt kan spelas o det återges lungt när det är lungt, o med ÖS när det är ÖS.
DET är väl skillnaden mellan det mesta annat o LINN - om ni fattar.


ALLA Linn komponenter har detta inbygt i "generna". O det fina med LINN är att om man uppgraderar EN del i systemet BLIR allt bättre.

Är DJUPT imponerad av deras konsekventa beteende!

Är helt säker på att QUAD 12L är en bra högtalare, men det är som vi tidigare diskuterat ang NAIM, var SÄKER på att du gillar alla QUAD produkter INNAN du mixar..
För - var säker på att Quad burkarna låter bäst med Quad CD/förstärkare!

Så gillar du LINN eller Quad mest?
Jag kan även rekommmendera NAIM om du ändå är i farten att jämföra - de är näsan i samma klass som Linn (fast dyrare)
KLART bättre än Quad!
O.. som du kommer ihåg är jag GRYMT objektiv - haha

Har haft en hel del NAIM, o har fortfarande NAIM NAIT (på kontoret) o den är roligare än Linns tidigare budget stärkare (blir man avstängd från forumet nu?)

Skulle ge mig tusan på att NAIT försteget (om det gick att plocka ut signalen) skulle rocka Klout/Keltik kombon som tusan.
För det är ju så att Keltik/Klout kombo är BÄST oavsett vad man matar dom med :wink:
Jag - jag ÄR grymt objektiv... :D

tusan vad långt det blev, men jag "går igång" på musik :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
O det fina med LINN är att om man uppgraderar EN del i systemet BLIR allt bättre.
Av dina tidigare resonemang så trodde jag inte att du körde efter tune-dem metoden??

Du verkar gilla, precis som jag, när det rockar och spelas grejjer med lite ös i men enligt mig så finns det mindre av den varan i dom nyare produkterna jämfört med t.ex Klout.
Därav mitt byte till Klout från 5125.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
O det fina med LINN är att om man uppgraderar EN del i systemet BLIR allt bättre.
Av dina tidigare resonemang så trodde jag inte att du körde efter tune-dem metoden??

Du verkar gilla, precis som jag, när det rockar och spelas grejjer med lite ös i men enligt mig så finns det mindre av den varan i dom nyare produkterna jämfört med t.ex Klout.
Därav mitt byte till Klout från 5125.
Jasså?
Klart jag kör efter "tune dem"!!!!

Du fattar att jag bara skojjar när jag nämde "Keltik/Klout o vad man stoppar in" va :wink:
Samma sak om min sk objektivitet... :lol: :D

Att klout spelar roligare är säkert för att det är ett kraftigare slutsteg!
Är inte heller impad över 5125/2250 i det avseendet, men 2250 är något bättre i "tune dem"
= så små skillnader så det är en smaksak o beroende vad man tidigare har för prylar...

Sedan får man ju 2*Klout för en 5125/2250 vilket gör beslutet ganska lätt!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
Jasså?
Klart jag kör efter "tune dem"!!!!

Du fattar att jag bara skojjar när jag nämde "Keltik/Klout o vad man stoppar in" va :wink:
Samma sak om min sk objektivitet... :lol: :D

Att klout spelar roligare är säkert för att det är ett kraftigare slutsteg!
Är inte heller impad över 5125/2250 i det avseendet, men 2250 är något bättre i "tune dem"
= så små skillnader så det är en smaksak o beroende vad man tidigare har för prylar...

Sedan får man ju 2*Klout för en 5125/2250 vilket gör beslutet ganska lätt!!!
Jo jag hängde med i din humor.

Sedan är jag osäker på om 5125 är svagare än Klout?
Klout har 80w i 8 ohm och 160w i 4 ohm, i vilken ohm dom 125w 5125 skulle ha vet jag inte. Dock är ju maxuttaget 1000w för 5125, kanske innebär att den ger 125w/kanal i 8ohm och typ 200w i 4 ohm när man använder alla kanaler vad vet jag?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jasså?
Klart jag kör efter "tune dem"!!!!

Du fattar att jag bara skojjar när jag nämde "Keltik/Klout o vad man stoppar in" va :wink:
Samma sak om min sk objektivitet... :lol: :D

Att klout spelar roligare är säkert för att det är ett kraftigare slutsteg!
Är inte heller impad över 5125/2250 i det avseendet, men 2250 är något bättre i "tune dem"
= så små skillnader så det är en smaksak o beroende vad man tidigare har för prylar...

Sedan får man ju 2*Klout för en 5125/2250 vilket gör beslutet ganska lätt!!!
Jo jag hängde med i din humor.

Sedan är jag osäker på om 5125 är svagare än Klout?
Klout har 80w i 8 ohm och 160w i 4 ohm, i vilken ohm dom 125w 5125 skulle ha vet jag inte. Dock är ju maxuttaget 1000w för 5125, kanske innebär att den ger 125w/kanal i 8ohm och typ 200w i 4 ohm när man använder alla kanaler vad vet jag?
En sak är hur mycket effekt de kan leverera konstant - en annan hur mycket de kan leverera momentant...

Antar att Klout kan DUNKA till en bas kon med mer kraft är en sketen (sorry) 5125 :lol:
Iallafall låter det så.

Om man kollar i en Klout so inser man att de kan lagra MASSOR av energi som kan släppas lös vid behov.
Har dock inte sett en 5125 naken...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited