selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Tune-deaf (en annan metod) https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=4414 |
Page 1 of 1 |
Author: | HCL [ Mon Apr 07, 2008 22:32 ] |
Post subject: | Tune-deaf (en annan metod) |
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 991#522991 ![]() ![]() ![]() Man har inte riktigt samma syn på det här med musik och hifi på alla forum. ![]() |
Author: | Bill50x [ Mon Apr 07, 2008 23:23 ] |
Post subject: | Re: Tune-deaf (en annan metod) |
hardcorelinnie wrote: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 991#522991 För precis som att max diskant inte är "rätt" kanske inte max tunedem är det heller? / B |
Author: | M4gnetic [ Tue Apr 08, 2008 09:06 ] |
Post subject: | |
Som jag förstått det (av att läst lite någon gång bland div länkar) så har snubbarna på faktiskt.se och Linn/linnister samma ståndpunkt i vissa frågor. Dock så verkar de på faktiskt.se såga allt och alla (t o m sina "allierade") även fast de i vissa frågor tycker likadant. Vidare så tycker jag att flera av inläggen på faktiskt.se bygger på missförstånd och okunskap. /M |
Author: | kaitenage [ Tue Apr 08, 2008 09:16 ] |
Post subject: | |
Magnus wrote: Som jag förstått det (av att läst lite någon gång bland div länkar) så har Det är här jag måste ge selleris administratörer och medlemmar beröm... Här finns det mycket kunskap som folk delar med sig av och stämningen är i stort sett jämt hög. Det gör att selleri är ett trevligt forum att häcka på utan att det för den skull blir för trist eller snällt. /Mattias |
Author: | HCL [ Wed Apr 09, 2008 17:26 ] |
Post subject: | Re: Tune-deaf (en annan metod) |
Bill50x wrote: Prexis. Kanske det är så att Linnister bara lyssnar efter en färgning, något som apparaterna gör som maximerar "takten" men som gör att allt låter likadant? Bill50x wrote: För precis som att max diskant inte är "rätt" kanske inte max tunedem är det heller? |
Author: | henriklh [ Thu Apr 10, 2008 10:17 ] |
Post subject: | |
Hm, det är ju helt uppenbart att han inte har förstått var "tune-dem" går ut på. Just den där kommentaren (som man hör ibland) om att det skulle vara "ett sätt att lyssna på musik" irriterar mig oerhört. |
Author: | Bill50x [ Thu Apr 10, 2008 13:42 ] |
Post subject: | Re: Tune-deaf (en annan metod) |
hardcorelinnie wrote:
Detta hindrar inte att vissa egenskaper indirekt faktiskt kan påverka tunedem på ett positivt eller negativt sätt. Vissa frekvensgångsskillnader kan tex göra att det är lättare att följa vissa (men givetvis inte alla) melodislingor osv. Det här är inget märkligt och säkert något som de flesta är medvetna om. Om man då gör ett "test" där man utgått ifrån en eller två skivor så kan det mycket väl vara så att just frekvensgångsskillnader påverkat. Lyssnar man på ett antal skivor och under en längre period blir naturligtvis det hela mycket säkrare. Det var delvis detta jag tänkte på med min avslutande "låga" kommentar ![]() / B |
Author: | Wilson [ Thu Apr 10, 2008 14:18 ] |
Post subject: | |
Det där drivet som man snackar om mycket uppstod hos mig utan att ha en Linn som källa. Det räckte med Dator/Okomprimerad musik/extern DAC/Wakonda/LK100/Kan. |
Author: | henriklh [ Thu Apr 10, 2008 14:29 ] |
Post subject: | |
Wilson wrote: Det där drivet |
Author: | Wilson [ Thu Apr 10, 2008 14:39 ] |
Post subject: | |
Jo... och det är det jag gjort egentligen... jämförde mina Monitors RS8 mot Linn Kan. Ljuv musik uppstod. ![]() |
Author: | henriklh [ Thu Apr 10, 2008 15:12 ] |
Post subject: | |
Ja? alltså jag vet inte om vi pratar om samma sak riktigt(?) men det jag ville säga var bara att "tune-dem" är en utvärderingsmetod, inte en standard för murikåtergivning. Det finns många musikanläggningar som kan producera en subjektiv upplevelse av "driv" men med tune-dem kan man på ett snabbt sätt (och någorlunda objektivt har det visat sig) avgöra vilket av två alternativ som är mest musikaliskt. Ursäkta om jag är lite anal ![]() |
Author: | Lejonklou [ Thu Apr 10, 2008 20:35 ] |
Post subject: | |
Helt rätt henriklh, det handlar om en metod att utvärdera hur vårt musikaliska sinne reagerar på olika återgivningar av samma musikstycke. Tune Method handlar inte om hur det låter. Det handlar om något som ligger på en högre nivå: Hur vi musikaliskt tolkar det som låter. Och tack vare att nästan alla människor har ett musikaliskt sinne med vissa gemensamma nämnare, så är metoden inte särskilt subjektiv. Precis som att en stämning av ett piano inte är särskilt subjektiv - men duktiga stämmare kan ändå finna detaljer där de inte är helt överens. Jag har hittills aldrig stött på någon som förstår Tune Method utan att själv kunnat höra skillnaderna. En bra demonstration är ofta nödvändig för att man ska kunna ta till sig och använda metoden, men när man väl lärt sig den blir den självklar och väldigt svår att bortse ifrån. Nuförtiden är det rätt många utanför Linnsfären som påstår sig kunna Tune Method, fast det är uppenbart att de inte alls förstår eller kan använda metoden. Det kan förefalla märkligt att man låtsas, men besserwisser-attityd är rätt vanligt bland hifientusiaster - alla vill verka smarta, kunna allt och till varje pris ha Rätt. Ett tydligt tecken på att man inte förstår metoden är att man intellektuellt försöker argumentera emot den; det kan inte finnas någon skillnad mellan dessa för ingen mätning visar det, det är troligen inbillning och lurendrejeri inblandat etc. Ett annat tecken är att man placerar metoden på fel nivå och tror att det är en ljudegenskap: "Högtalarna kryddades med en extra dos Takt och Tune Dem, men då tyckte jag att det lät för färgat, så jag ändrade tillbaka." Det som gör metoden svår att förstå för många intellektuella hifientusiaster är att den inte handlar om ljudanalys utan tvärt om att inte lyssna på ljudet utan fokusera på hur musiken spelas. Redan i denna förklaring uppstår vanligen förvirring och irritation: Musiken består ju av ljud, hur kan man bortse från ljuden, vilket trams! Som sagt, en demonstration är ofta nödvändig. Mitt intryck är att de flesta kan lära sig att använda metoden, men jag har också stött på ett fåtal som inte kunnat höra någonting. Det tråkiga är att vissa av dessa personer blir provocerade av att alla runt omkring dem verkar höra något som inte de hör. Då kommer ibland anklagelser om att de som demonstrerar luras och att lyssnarna inbillar sig. I förlängningen innebär detta tyvärr en negativ bild av allt och alla: Försäljarna är falska och duperar sina kunder, entusiasterna är vilseledda och lever med vanföreställningar. Och de undersökningar av vad grupper av människor i experimentsituationer kan luras till eller vad de inte med säkerhet kan uppfatta, de fungerar som bekräftelse. Alla är lurade eller försöker luras, utom de själva. Kanske ni tycker att det är en överdrivet sorglig bild jag nu målade upp. Det finns naturligtvis också ödmjuka människor som inte riktigt hörde nån skillnad, men inte upplever detta som något trauma som de ska försvara sig emot. |
Author: | Wilson [ Thu Apr 10, 2008 21:25 ] |
Post subject: | |
Ursäkta om jag rört till det lite. Men jag förstår hur Tune Dem fungerar. Och jag förstår ännu bättre nu efter Fredriks inlägg. Och det var verkligen så att med Kan så förstod man bättre vad musikerna spelade. När man lyssnar på Monitors RS8 sitter man dock gärna och lyssnar på ljudet... och stör sig på en hel del grejer. |
Page 1 of 1 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |