Roger wrote:
Jag har kört Unik på brakit en del och det fungerar riktigt bra ... 104 är mycket bra, långt bättre än Unik ... Ensam är Unik ett prisvärt alternativ.
Jag håller med Roger, men vill tillägga ett par saker ur min egen erfarenhet. För det första ska alla vägghögtalare tunedemas till sin position, det skiljer en hel del på ett par centimeter. Efter att höjd/sida trimmats in så kan man ev. kolla djupet mot vägg och ev. vinkling. Avståndet är givetvis mycket svårt att justera med bibehållen stabilitet. Jag anser att det nästan är bara Unik/5110 (ev K. 104) som passar bra på vägg. Kan IV, Katan, Komponent 110 m.m. har alla så mycket bas att de egentligen inte passar så nära väggen.
Unik låter trots detta klart bättre på Kolumn stativen än på Brakit. Mina Unik hamnade t.ex. 16,5 cm mellan vägg och bakkant i en installation med Kolumn. Komponent 110 hamnade i samma rum på 21,5 cm, så de verkar kräva mera utrymme bakåt. Komponent 110 är dessutom mycket känsliga för avståndet till väggen, 2 cm fel och de låter sämre än rätt installerade Unik. Stor skillnad på bara 0,5 cm. (Jag trimmade med 2 mm intervaller på slutet.) Så hur det är tänkt att Komponent ska funka med väggfästena är en gåta för mig. Komponent 104 har samma "basreflexvolym" som 110:orna, så de är säkert också känsliga för avståndet bakåt. (Mycket flås i porten...) Intressant nog säger Linn själva:
Linn pdf wrote:
This unique design means that KOMPONENT will deliver stunning audio performance regardless of where they are placed in a room.
Jag tycker de är minst lika placeringskänsliga som ett par Keltik...
Unik/5110 funkar mycket bra utan sub för den som inte är "basgalning". Dessutom ger de en hel del pengar över till källan. Det är rätt val för väggen! (Dessutom den snyggaste högtalaren vid väggmontage.) Med en Komponent 120 sub under soffan är de bättre än ett par Ninka!