selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 12, 2025 00:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 20, 2008 13:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Blir det stor skillnad att byta till Ikemi+Kollektor!..
:?:

Last edited by HeNrIk R on Mon Jan 21, 2008 20:08, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 20, 2008 20:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Stor, mycket roligare! Aktivera om möjligt...

PostPosted: Sun Jan 20, 2008 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just Keilidh vinner otroligt mkt på att aktiveras. Har själv haft ett par och skillnaden från passivt till aktivt var mkt stor. Du får ha i åtanke att Keilidh är en högtalare som har funnits på marknaden ett tag och att det på tidiga högtalare gjorde mkt om man aktiverade dom.

Själv körde jag med 2 * LK 85 som drev Keilidh. Senare gick jag över till Ninka men det är en helt annan historia ...

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 20, 2008 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt tips försök hitta en begad 5125 istället :) Bättre och endast en låda. Du kan få en sådan för runt 10k i dag. Vilket inte borde bli speciellt dyrare än två lk140.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 20, 2008 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan "billig" uppgradering är att byta diskanter till ninka diskanter.
Men bäst är att gå aktivt först pga av det är olika känslighet på diskanterna.

PostPosted: Sun Jan 20, 2008 23:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för alla tips!!!
Då blir det aktivt..... :D

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 08:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan ju vara värt att överväga andra alternativet att sälja dina Keilidh och köpa andra högtalare också.

Om du ska kasta in ca 12 tkr på förstärkeri och kort, så finna ju också möjligheten att sälja dina nuvarande högtalare (för ca 6-7tkr?). Då har du en budget runt ca 17-20 tkr. För dessa pengar du kan ju köpa ett par Ninkas och lägga undan resten till en bättre källa i framtiden.

Om du funderar på att även byta ut diskanterna på dina K. så hamnar man inte så långt ifrån budgeten för ett par Majik högtalare och dessa lär ju vara hästlängder bättre än ett par aktiva K. Majik anses ju vara betydligt bättre än aktiva Ninkas och jag tycker att Ninkas är betydligt bättre än Keilidh. Jag vet dock inte hur Classik funkar ihop med ett par Majik.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 10:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller med Ulf. Det blir säkert häftigare och låter snyggare med aktiva högtalare. Men vad kostar en beg Ikemi? Den uppgraderingen borde vara bättre.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 12:44 
Moderator
Moderator

Mitt råd: Spara lite, och kolla efter en begagnad Majik CD. Keilidh presterar förvisso bättre aktivt drivna, men jag tror det ger mer prestanda för pengarna att byta till något som är rejält bättre i andra ändan.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med Per! Visst lyfter Keilidh vid aktivering, men du får mer bang for the bucks genom att uppgradera källan. Satsa på en begagnad Ikemi alt Majik CD istället!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 15:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Om du ska kasta in ca 12 tkr på förstärkeri och kort, så finna ju också möjligheten att sälja dina nuvarande högtalare (för ca 6-7tkr?).
Nja...Skulle jag sälja mina Keilidh idag (stenfot, ninka-diskanter och senaste element-spec) så skulle jag väl vara nöjd med 5k. Gå aktivt, det är en förhållandevis liten investering för vad som i det här sammanhanget skulle vara en stor förbättring, och spara pengar för att uppgradera källan. Kanske t.o.m. gå ner en stärkarstorlek för att frigöra pengar till källan?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sälj Classiken och lägg pengarna på Ikemi + Kolektor.

Classiken får du 6 - 8000 för beroende på modell, Ikemi för du för 12' Kolektor för 3'. Kostnaden blir 8000:- Bara liite dyrare än en Lk140+kort. Men mycket mycket bättre.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med Henrik. Ovan föreslog jag att en Majik 140 skulle kunna vara ett alternativ till att aktivera och byta diskanter i Keilidh men det var givet att pengarna skulle läggas på slutsteg och högtalare. Jag tror att en Ikemi, Kolektor och en 140 skulle bli väldigt bra.

Och får du sedan några kronor över längre fram så är det nog inte så dumt att byta ut Keilidh mot Ninkas. Att börja aktivera Keilidh eller Ninka tror jag knappt är värt pengarna nu när Majik 140 har lanserats. Iom att det är förhållandevis liten skillnade i pris, men rätt stor skillnad i prestanda så tror jag att det är bättre att byta upp sig från Keilidh till Ninka eller från Ninka till Majik 140. Eller eventuellt byta ut Ikemi/kolektor som en SC.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 21:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jaha... vad ska jag göra då?

Sålde precis av mina Monitor RS8. Ingen större saknad (minst sagt).

Nu kör jag ett par gamla Linn Kan på stativ. De fick verkligen RS8 att låta löjligt bullriga.

Nu har jag möjlighet att köpa ett par Keilidh + en till LK100 + aktiveringskort (vet iofs inte riktigt hur mycket de kostar).

Fast nu börjar jag tveka lite... Det är ca tolv tusen upp till ett par Majik 140. Känns inte helt avlägset. Så Kan får bli bakhögtalare igen (lite synd), Majik 140 fram och... ja sen så får man väl titta på det här med förstärkarna sen? Kanske en Sneaky om den nu låter mycket bättre än min Mac + extern DAC. Med M 140 så borde man väl hålla sig lugn i några år hoppas jag.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Jaha... vad ska jag göra då?
Starta en egen tråd? ;)

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00