selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 14:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jun 11, 2005 21:03
Posts: 63
Hei.

Tenkte jeg skulle presentere mitt Linn-oppsett, som er hovedanlegget.
Jeg har to andre oppsett også - i TV-stue og på soverom.

Hovedoppsett:

Kilde:
- Linn Akurate DS
- Denon DVD1400

Forforsterker:
- Linn Kinos

Effektforsterker:
- Linn C6100 med aktive delefiltre for Ninka (triamping)
- Proton A2580 til surroundkanaler.

Høyttalere:
- Linn Ninka som front (H/V), aktiv tri-amping.
- Linn Katan som surroundhøyttalere
- Linn Unik som surround-back.
- Linn Sizmik 10.25 Aktiv subwoofer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Låter som välbalanserad source first system med musik i första hand men även en bra film del. Det enda som slog mig var att du kör 6.1 utan center inte vanligaste uppställningen. Trikan hade varit fint för film delen antigen genom att använda två av C6100 och köra bi-aktivt på ninka, eller ha ett billigare separat slutsteg. Dock så får ju musiken en turn då det kommer fler saker emellan frontarna och sedan om du använder "bara" bi-aktivt. Det var bara en spontan tanke antar du redan tänkt på den. Blir lite avundsjuk på att du har bakhögtalare och digital Linn avkodare. Saknar mina ibland men jag ska väl inte klaga då jag har gjort så stor uppgradering på musik biten.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 20:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jun 11, 2005 21:03
Posts: 63
Takk for hyggelig tilbakemelding Clas.

Jo, det ville nok vært en fordel med en ceterhøyttaler. Jeg har hatt Trikan på test, og var ikke fornøyd med den. Hvis jeg supplerer med en center til dette oppsettet, blr det i tilfelle en singel Katan, som jeg liker mye bedre enn Trikan.

Men situasjonen er den at jeg nå bruker dette oppsettet nesten bare til musikk - ser film på oppsettet i Tv-stuen. Derimot hører jeg en del på multikanals SA-CD. Likevel holder jeg litt tilbake på dette med centerhøyttaler foreløpig. Hvis du gjør de riktige innstillingene io oppsett for prosessoren, fungerer det veldig bra uten centerhøyttaler. Og dessuten kan det tenkes at Ninkaene blir erstattet om ikke altfor lenge, og da vil det uansett være aktuelt med en helt annen center.

Jeg får et par Majik 140 på test, så får vi se :lol: Selv om det nok skal godt gjøres at de passivt spiller like bra som aktive Ninka. Dette er jeg litt spent på.

På litt lang sikt har jeg fundert på Akurate 242, men er heller ikke fremmed for et annet fabriktat. Et par Quad Electrostater, eller et par store Tannoyer kanskje :wink:

Jeg hadde egentlig tenkt at en Akurate CD skulle bli min neste signalkilde, men det var før Akurate DS forførte meg 8) . Jeg har Akurate CD på test nå også, men den må nok sendes tilbake i denne omgang. Kanskje blir det en kombinert Blu-ray SA-CD spiller som får plass som signalkilde sammen med Akurate DS?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ja, du tycker Akurate DS är så mycket bättre än Akurate CD, hehe.
vore kul om du berättar VAD som är bättre o med hur mycket!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 22:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Välkommen hit, kul med utländska besökar som presenterar sig också!

Bilder blir vi såklart glada för att se här, särskilt i samband med prov av nya/andra saker, ett tips bara :D

Blir mycket spännande att höra dina intryck av Majik 140 passivt, har själv också 6100 + aktiva Ninka och har såklart funderat på C2200+Majik 140 istället då...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 00:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jun 11, 2005 21:03
Posts: 63
sportbilsentusiasten wrote:
ja, du tycker Akurate DS är så mycket bättre än Akurate CD, hehe.
vore kul om du berättar VAD som är bättre o med hur mycket!
Ikke nødvendigvis veldig mye bedre. Men klart bedre :wink:

Akurate CD er en veldig bra CD-spiller, og etter mine spinkle lytteinntrkk (med Majik CD) veldig mye bedre enn Majik CD. Dessuten er den en nifst god SACD-spiller, bare svekket av at den mangler delay-innstillinger. På toppen av det hele er Akurate CD den eneste spilleren jeg vet om som får godkjent i avspilling av DVD-Audio, siden den skipper alle menyer. Snakker om at nød (les: mangel på display) lærer naken kvinne å spinne (norsk ordtak) :lol:

Den viktigste forskjellen på Akurate CD og Akurate DS er at det er mer behagelig å lytte til Akurate DS enn til Akurate CD. Vurdert etter Tune-DEM syns jeg kanskje at forskjellen ikke er like stor som når andre verdier legges til grunn.

Det virkelig interessante spørsmålet er hvorfor Akurate DS er bedre enn Akurate CD. Her ser jeg flere mulige svar:

- DS-konseptet er bere enn CD-avspillingt p.g.a. eliminasjon av jitter fra drivverk, og fravær av støyende drivverk?
- Klimax DS og Akurate DS har bedre DA-konvertere og analoge kretser enn Akurate CD?

Hvilken av disse som er riktig (eller kanskje begge?) er det ikke lett å finne et sikkert svar på. Hadde DS-boksene hatt tradisjonelle digitale innganger hadde det vært mulig å gi et svar. Kanskje det er nettopp derfor Linn har droppet digitale innganger på disse DS-kpmponentene? 8)


Last edited by Karl_Erik on Sun Mar 23, 2008 01:08, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 01:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jun 11, 2005 21:03
Posts: 63
Sony wrote:
Välkommen hit, kul med utländska besökar som presenterar sig också!

Bilder blir vi såklart glada för att se här, särskilt i samband med prov av nya/andra saker, ett tips bara :D

Blir mycket spännande att höra dina intryck av Majik 140 passivt, har själv också 6100 + aktiva Ninka och har såklart funderat på C2200+Majik 140 istället då...
Takk for velkomsten, Sony.

Jeg skal gi en rapport om mitt inntrykk av Majik 140 når de er utprøvet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Karl_Erik wrote:
- DS-konseptet er bere enn CD-avspillingt p.g.a. eliminasjon av jitter fra drivverk, og fravær av støyende drivverk?
- Klimax DS og Akurate DS har bedre DA-konvertere og analoge kretser enn Akurate CD?

Hvilken av disse som er riktig (eller kanskje begge?) er det ikke lett å finne et sikkert svar på. Hadde DS-boksene hatt tradisjonelle digitale innganger hadde det vært mulig å gi et svar. Kanskje det er nettopp derfor Linn har droppet digitale innganger på disse DS-kpmponentene? 8)
Kruxet är nog att DS-konceptet kräver att klockan som används för att driva A/D-omvndlingen inte behöver synkroniseras till en extern klocka, vilket är nödvändigt om man inte skall tvingas till flera sekunders fördröjning innan DS:en kan börja spela (*). Problemet är att synkronisering på det sätt som görs mellan transport och DAC inte är i närheten av de prestanda som klockningen i en DS. Att det funkar så smidigt som det gör med ethernet beror givetvis på att man alltid kan räkna med att data levereras med mycket högre takt än de behöver avkodas. Det tar normal bara en bråkdel av en sekund att fylla en tillräcklig buffert.

(*) Om klockan i transporten har en medelfrekvens som är lägre än klockan i DS:en och man tillåter en kortare buffert än denna frekvensdifferens kräver så kommer DS:en till slut behöva avbryta avspelningen tills transporten hinner ikapp. Även om det skulle funka för det mesta så är det nog ingen lösning man vill ha i en apparat för 50 kkr+.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 28, 2008 22:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jun 11, 2005 21:03
Posts: 63
Sony wrote:
Välkommen hit, kul med utländska besökar som presenterar sig också!

Bilder blir vi såklart glada för att se här, särskilt i samband med prov av nya/andra saker, ett tips bara :D

Blir mycket spännande att höra dina intryck av Majik 140 passivt, har själv också 6100 + aktiva Ninka och har såklart funderat på C2200+Majik 140 istället då...
Nå er det tredje kvelden med Majik 140 etter at jeg mottok testsettet fra Kontrapunkt. Det er helt klart en veldig stor forskjell på Majik og Ninka.
Vurdert etter ren Tuner-Dem er det et enkelt valg - Majik 140 gir klart mer informasjon, selv i forhold til aktive Ninka. For meg er ikke valget fullt så enkelt likevel, for noe av prisen er at den varme klangbalansen med den flotte mellomtonen ikke er til stede på samme måte med passive Majik 140.
Det er også klart mer forsiktig bassgjengivelse i Majik, nioe som overrasket meg veldig. Men jeg har altså ikke forsøkt aktiv drift med Majik 140, og det kan kanskje endre forholdet like mye som på Ninka?

Jeg har foreløpig spilt med ganske hyppige skiftinger mellom Majik og Ninka, og ved å benytte multikanalsegenskapene i Kinos kan jeg skifte mellom disse bare ved å velge inngang med litt kreativ kobling. Har da satt opp Ninkaene som "bare" aktiv biamping, og benytter de to siste kanalene i C6100 til Majik.

Med C2200 kan bildet også endre seg vesentlig. Likevel er det såpass stor forskjell i klangbalansen mellom Majik og Ninka at det absolutt anbefales å lytte selv før kjøp. Ser ikke bortfra at jeg ender opp med å bytte ut mine Ninka med Majik 140 . Det vil tiden vise :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited