selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 16, 2025 23:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Istället för AT95E?
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 18:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej!
Har en Linn Basik/Akito/AT95E som jag varit/är nöjd med. Kopplat via Rotel RC03/RB06 till ett par Dynaudio 72.
Inser att det är dags att byta nål och har beställt en för ett antal veckor sedan...men det strular så det bara sjunger om det...antingen är det den nya generalagenten i Malmö som strular eller så är det hos den lokala handlaren det inte riktigt fungerar...

Så vad är alternativen? Helst under 1000:-, men kanske någon hundring över.... (RC03 har bara MM-ingång...).

Är det svårt att byta Pu själv? Finns det någon bra "manual" på nätet?

Mvh
Andreas

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 16:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Trist om det strular men leveransen, ny nål är säkert det billigaste för dig men om du är nyfiken på att byta pickup så finns det iaf alternativ.

Kör just nu med Akito och en Denon DL160. Det är en (mycket) högnivå MC som är gjord för att köras i MM-preamps. Den finns att köpa på den s.k. Hifiklubben för strax under tusenlappen. Räkna med någon veckas leveranstid bara.

Har inte jämfört den med AT95 men mot K9 är det ganska stor skillnad i hur musiken återges. DL160 lyfter fram mer nyanser och ger mer karaktär till enskilda musiker medans lite av den obändiga tightheten i K9:an (och även Adikt) saknas. Svårt att precisera mer men jag är i vilket fall positivt överaskad av denonen.

Annars kan du alltid ringa runt till andra handlare för att hitta en ny AT95-nål, Svalander.se har t.ex. AT:s nålar

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 19:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för tipset. Beställde från Svalander i går (tisdags) kväll, betalade in pengarna för nålen idag och med lite flax har jag nålen i morgon torsdag (eller i alla fall lagom till helgen). Skönt att få slänga på vinylen igen...det ska firas med lite Doobie Brothers, gamla Toto m.m.

Nu kan man fundera vidare på RIAA istället...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 20:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kul! Så de hade nålen hemma - helt perfekt.

Gamla Toto ja... det var länge sen ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 13, 2008 17:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Såja - låg hemma och väntade idag. Monterad och klar (blev tvungen att ringa och fråga en handlare om hur man ska göra - har aldrig bytt nål själv förr.... :oops: )
Förresten skulle jag ha köpt den av Ljudkompaniet i Uppsala....det hade sparat några hundra på...de har kvar nålen för drygt 200:-....vilket är ett fyndpris!

Men nu njuter jag av Pages "Future Street" - en mjukhet och detaljrikedom i ljudet som jag hade hunnit glömma bort under tiden jag inte haft spelaren igång....Härligt! Det kommer att bli en kväll i favoritfåtöljen....

/Andreas

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 13, 2008 17:33 
Site Admin
Site Admin

Mycket bra val av skiva! :)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 13, 2008 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag pratade med Andkan idag. Han har bytt ut sin Rega-arm med Adikt
mot en Akito 2 + AT-95 och upplever ett stooort lyft!

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 13, 2008 22:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag pratade med Andkan idag. Han har bytt ut sin Rega-arm med Adikt
mot en Akito 2 + AT-95 och upplever ett stooort lyft!

/M
Jo, galet men sant men ytterligare en bekräftelse på source first. Adikt lirade kalasbra på rega armen vilket tex Jimiforever fått höra. Men nu så, tja...trots nedgradering på "nålen" så är lyftet liknande att gå från Genki till Ikemi för de som hört den skillnaden. Är väldigt överraskad själv men klagar inte. Plattor snurrar på tolvan för fullt ännu mer nu...

Ibland är det bra att tvinga sig själv att ta ekonomiska hänsyn till vilda barn och busiga husdjur. En AT95 nål svider mindre att knäcka än en Adiktdito vilket motiverar bytet. Har för övrigt hunnit montera AT95 på bla Ekos 1 samt Ittok LVIII i jobbet och varit förundrad över hur bra det lirat. AT nålen räcker riktigt otroligt långt vilket jag inte riktigt fattat...bara o njuta av musik!

Ngn för den delen som hört LP12 inkl Keel, Ekos med AT95...? Intryck vore kul...
:)

anders@digitalinterior.se

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 15:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag lånar den här tråden...

Jag har en känsla av att min AT-95-nål e slut, det låter dött och tråkigt, och distat. Vet någon om Anders på Tonläget har AT-95nålar på hyllan :?: Det vore ju det enklaste, så han slipper ta hem eller jag slipper gå till Ågrens.

Alternativet är att plocka fram min gamla Dual med Grado Black på, och byta hela PUn.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Jag lånar den här tråden...

Jag har en känsla av att min AT-95-nål e slut, det låter dött och tråkigt, och distat. Vet någon om Anders på Tonläget har AT-95nålar på hyllan :?: Det vore ju det enklaste, så han slipper ta hem eller jag slipper gå till Ågrens.

Alternativet är att plocka fram min gamla Dual med Grado Black på, och byta hela PUn.

/Martin
Skulle tro att han har nålar liggande hemma.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00