sportbilsentusiasten wrote:
Man kan ju koppla ihop pinne 1 o 6 oberoende av vilken kabel som används. 
Det kan göras med en kort kabel inne i kontakten. Detta förfarande är inte helt ovanligt.
Jo, men det är lite svårt att koppla ihop dem med en RJ11 eftersom den saknar pinne 1 och 6... (D.v.s. motsvarande 1,6, egentligen är det ju pinne 5-6 som saknas.)
Men när jag väl kom hem igår och kunde kolla så försvann alla tvivel om var det var fel någonstans. När jag väl kollade bak på apparaten så såg jag att det är RJ12 som gäller, även för mig. Slutsats, fel i Linns prislista, rätt i Divers pdf.
Jag fattar fortfarande inte varför det är så otroligt viktigt att ansluta 1 och 6 i D-sub änden (utan kontakt med någon pinne i D-sub'en). Det är ju NC på dem. Dessutom skall 4-6 och 7-8 i D-sub'en kopplas ihop för handskakningen. Bifogar bild nedan.
Nu har jag planer på att bygga en kabel så snart som möjligt, förhoppningsvis så att jag kan programmera redan till helgen. Supertack Diver!
Tack även till OpenKnekt som skickat pm med ännu ett dokument om hur man gör kabeln + annan nyttig info. Kabeln kallas där för "Host-to-Product Wire" Intressant nog stog det inget om att koppla ihop 1 och 6 där, det står bara NC. Så hur viktigt kan det vara? Även i detta dokument stog det (felaktigt) RJ11 för den 6 poliga kontakten. För den 4 poliga kabeln som kommunicerar mellan apparater står det korrekt RJ11 av 6/4 typ. Där varnas för att kontaktera de (Icke existerande i en RJ11-6/4, noteras korrekt som "no pin"!) yttre pinnarna, eftersom de är avsedda för "software upload".
Om detta stämmer så kan jag delvis förstå att man ska kontaktera 1 och 6 så att inte processorn tror att den ska få någon ny programvara, bara för att de genereras skräp av "kabelantenner". Men varför är det så viktigt att kortsluta dem i just D-Sub änden? Det är förstås lättare där, men
IMPORTANT känns lite överdrivet...
PS. Kan någon moderator flytta dessa inlägg till en tråd med titeln "Datakommunikation med Linnprodukter" under Teknik så skulle det kännas bra, tack. Kanske fr.o.m.
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=45696#45696 ? DS.