selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 23:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Värt besväret?
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Funderar lite på att komplettera nuvarande laguppställning (Ikemi+Kairn+LK140+högtalare Dali Ikon 6) genom att ta upp min gamla vinylspelare från källaren: en 14 år gammal Rega Planar 3 med, vad jag vill minnas är, en Linn Basik-pickup med ngn form av Linn-nål (Regan inkl tillbehör inköpt på HF för 2500 pix för 14 år sen). Nålen behöver bytas ut då den har blivit skadad och spelaren behöver troligen någon form av genomgång/översyn. Min tanke är ju att plocka hem flyttlådan med gamla LP från landstället och börja lyssna på dom igen. Frågan är dock - om man jämför nivån på källorna: är det värt det eller kommer jag bara att bli besviken? Vad tror ni? (Japp, jag inser att det "bara är att prova", men "prognoser" är ändä välkomna... :) )

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 16:36 
Moderator
Moderator

Ja, det är värt besväret. :) Regan spelar kanske inte bättre än Ikemin, men det kan ju vara kul att lyssna ändå.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du många LP:skivor? Det är nog värt att gå vinyl. Det är ju en kul sysselsättning där musiken sätts i centrum tillsammans med omslaget. Men som ovan, om det blir bättre eller sämre får du pröva. Men det kan ju vara en rolig grej o gå igenom din gamla skivsamling.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Har du många LP:skivor? Det är nog värt att gå vinyl. Det är ju en kul sysselsättning där musiken sätts i centrum tillsammans med omslaget. Men som ovan, om det blir bättre eller sämre får du pröva. Men det kan ju vara en rolig grej o gå igenom din gamla skivsamling.
Tack för svaren! Har väl inte så särskilt mkt LP, kanske nåt hundratal jämfört med säkert närmare kanske 7-800 CD. Men det är klart - i vinylsamlingen finns ju mycket som jag inte lyssnat på på många år, så absolut - det är nog klart en kul grej att "återhöra" gamla plattor igen. Lutar mycket åt att fixa till Regan. :)

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible! wrote:
Men det är klart - i vinylsamlingen finns ju mycket som jag inte lyssnat på på många år, så absolut - det är nog klart en kul grej att "återhöra" gamla plattor igen. Lutar mycket åt att fixa till Regan. :)
Luta på du, du kommer inte ångra dig. Du kommer att hoppa runt i rummet, stampa takten och bara le över hur bra det låter - oftast. Sedan när första yran lagt sig och bekvämligheten grabbar tag i dig kommer antalet spelade vinyler sjunka så klart.

Men det är fortfarande kul att spela sina gamla "vax" och du kommer märka att inspelning och mastring betyder mer än vilken skivspelare du har. Source first du vet ;-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Lutar mycket åt att fixa till Regan.
Klart du ska, jag håller med Bill, du kommer att hoppa runt och dansa och bli förvånad över hur bra det svänger :wink:

Sedan kan du göra som jag gjorde idag, köpte några LP i bra skick för 10 kr/st. Så kan man upptäcka ny musik billigt :D

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmm, nu blir man ju riktigt sugen... har faktiskt varit nere i källarn och grävt fram den nu ikväll... ska bli kul!!! :D

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om inte så lång tid så letar du säkert efter en LP12 så blev det för mig när jag körde igång med vinyl igen. Det finns faktiskt ganska mycket ny musik på vinyl så jag själv köper bara cd-skivor i nödfall.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 29, 2008 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dax för en liten "efterskrift"...

Så har man då varit inne på HighFidelity och fått (som vanligt) eminent hjälp med lite översyn av Regan inklusive att den gamla och stukade K5-nålen har blivit utbytt mot en K9. Därefter nu ikväll inkoppling och - för första gången på över 10 år - fingret på skivspelarströmbrytaren. Resultatet? Tja vad ska man säga? Är man grov i mun om man säger "snorkul"? Oavsett vald vokabulär så kan jag konstatera efter de första timmarnas lyssning: givetvis var det värt det!! :-) Tack för alla utmärkta råd och uppmuntrande tillrop i denna tråd!

Nu återstår bara att hämta hem alla gamla LP (upptäckte att dom tydligen står på landet). Var tvungen att titta in på Mickes vid Hornstull och inhandla Beatles blå samlings-dubbel samt Clash "London calling" för att ha nåt att lyssna på. Två plattor som räcker en bra bit - men riktigt roligt blir det så klart när alla gamla LP åter är på plats igen och återigen snurrar i svarven!

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 29, 2008 22:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Först gratulationer till steget att ta ut svarven igen! Du kommer inte att ångra dig, bara glida sakta och omärkligt ner i vinylträsket.
Sen, härligt val av skivor att ha hemma tills resten av samlingen är på plats. Dessa två album finns dfinitivt på listan av album jag skulle ta med mig till en öde ö... 8)

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00