selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 14, 2025 11:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 01, 2008 21:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har en "äldre" Linn Majiik förstärkare med hörlursutgång. Jag tänkte att den kanske kunde vara väl att använda till mina kommande hörlurar (antagligen AKG K240 eller AKG 271).

Nu ser jag att det finns många specialförstärkare för hörlurar. Vad kan dom som inte min Majiik kan? Kan jag förvänta mig sämre ljud med Majiik än med någon specialstärkare, lika bra eller rent av bättre?

Vilka för-/nackdelar finns med Majik jämfört med specialstärkare i 2-3 tusen kr klassen?

Mvh

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 02, 2008 10:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För ca 10 år sen köpte jag en Creek hörlursförstärkare. Det var på den tiden jag trodde på vad hifitidningar skrev, och enl dem var det här en riktigt bra grej. Men den dagen jag köpte (gamla) Majik I och och jämförde blev jag fullkomligt nockad av hur otroligt mycket bättre Majiken var än Creeken. Creeken var kass i jämförelse.

Hur andra separata hörlursförstärkare står sig mot Linns inbyggda vet jag inte, har inte jämfört. Men i mitt fall var det inget snack...

/Martin

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 02, 2008 11:26 
Site Admin
Site Admin

Har liknande erfarenhet. Jag ägde en Majik och en Musical Fidelity X-Can v2 samtidigt. Nu är MF-ljudet kanske inte riktigt något att likna vid Linn-ljud, men argumentet för en separat hörlursförstärkare var att det skulle krävas för att mina Sennheiser HD-600 skulle "orkas med". Det var dock inget jag märkte av alls, Majiken klarade dem med bravur och jag använde hellre den än den separata hörlursförstärkaren.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 02, 2008 12:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ayn och "paddan" ... tack för era svar.

Det ni skriver låter uppmuntrande till Majikens fördel. Det verkar som att både jag och Majik kan åldras tillsammans ;-) Skarpt prov återstår dock då jag faktisk aldrig använd denna utgången på Majik...

Har tidigare användt trådlösa lurar, men förutom flexibiliteten (springa rundt) så har dom alla varit besvikelser. Nu är det dags för trådar.

Mvh

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 02, 2008 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du skall ha någon hörlursförstärkare som troligen är bättre så är det naims headline men det blir dyrt bättre då att köra majiken.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 02, 2008 19:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tycker Creek hörlursförstärkare är helt underbar till mina Grado RS2.
Ja inte hadde min gamla Majik 1án en charli mot Creeken..

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00