Hej
Jag har några frågor om squeezebox, kanske fel forum egentligen. Men här finns massor med verklig kunskap. Min anläggning består nu av Linn grejer och men Akurate DS ligger utom mitt räckhåll. Classik DS blir däremot väldigt intressant när den kommer.
Jag läste i ett annat forum om en kille vars bror sålde Linn i norra Sverige och han tyckte Squeezebox lät som Karik III. Ifall detta stämmer är klämboxen otroligt prisvärd. I detta forum har jag läst att klämboxen förmodligen är sämre än Mimik I.
Min anläggning består av Mimik II, Majik ph(gamla), LP12 med lingo, akito, K9. Högtalarna är Dynaudio Audience 10.
Nu har jag ett par småbarn i familjen så det blir sällan man lyssnar på CD’n utan det blir ofta små stunder igenom Ipoden som är kopplat till Majiken. Vill hålla borta barnen från CD skivorna. Den ger ett bedrövligt ljud, riktigt dåligt, men de korta stunder jag kan lyssna på egen musik så är det så lättillgängligt. Det är i denna situationen jag tänkt att en squeezebox vore mycket bättre.
Här kommer mina frågor
Är Squeezeboxen likvärdig min Mimik II?
Hur viktigt är det med en bra NAS?
Skaffar jag en klämbox så räcker inte min lilla laptop utan jag måste ha en extern lagring.
Räcker det med en nätverkshårdisk för 2 tusen? Eller måste man upp i 4-5 tusen med Raid?
Kvaliten/prestandan på hårddisken, har den betydelse för ljudet?
Lite senare när alla nödvändiga husgrejer är köpta(ny kyl, bygga altan osv, osv) vill jag sätta mina nuvarande grejer i sovrummet och ha bättre grejer som huvudsystem.
Ha en go dag
Peter
|