selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Hej!
Jag sitter och funderar på att få min anläggning rolig igen. Just nu har jag ca 10 år gamla Majik-I och Mimik samt ett par år gamla Ninka. Snoddarna är LK-400. Jag efterlyser den där känslan att vilja spela fler och fler skivor som jag fick när jag skaffade de prylar jag har nu. Var ska jag lägga pengarna och på vad? 7-8000 per del kan jag tänka mig eller det dubbla om jag behåller en av dom gamla.

Jag har prylarna i en lägenhet med drygt 3m i tak och trägolv. Möbleringen har tvingat mig att ställa högtalarna framför fönstret och spelar inåt i rummet. Iof så kanske detta inte spelar någon roll om jag inte byter högtalarna eller flyttar :wink:

Tips någon?

Jonas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Välkommen till forumet!! :D

Ska vi se hur lång tid det tar innan Ayn tipsar om en Ikemi, om jag inte missminner mig så hade han mimik/majik innan...

Själv har jag inte någon erfarenhet av elektroniken så jag avstår från kommentarer just nu, visst har du gjort en tråd om detta på hififorum också? Har du hört dig för om vad det kostar att reprarera din cd-spelare och vad kostar det i så fall?

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Såg att han skrivit en hel del på annat ställe...tänkte inte på att kolla det först.. :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Välkommen till forumet!! :D

Ska vi se hur lång tid det tar innan Ayn tipsar om en Ikemi, om jag inte missminner mig så hade han mimik/majik innan...
Jag är inte Ayn men...kan passa på att föreslå en IKEMI o byta in Mimiken! :D
Bör ge det största lyftet för din budget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Min CD-spelare är inte trasig... den vill inte sluka vissa skivor förrän den är varm och en del vill den inte alls spela. :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Mitt förslag skulle vara naims nya budgetelektronik, cd5i och nait 5i. Jag lyssnade på dem för ett tag sedan och det var oerhört roligt att lyssna på musik. Båda dessa enheter tycker jag är riktiga fynd.

Personligen tycker jag att majik och framför allt mimik är bland linns svagaste produkter historiskt sett. Hoppas att jag inte är oförskämd, men jag tycker att de (och då särskilt mimiken) är ganska tråkiga. Det låter lite som att man har lagt en filt över högtalarna. Men som sagt smaken är olika och det finns säkert de som inte alls håller med mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ulfbnilsson wrote:
Mitt förslag skulle vara naims nya budgetelektronik, cd5i och nait 5i. Jag lyssnade på dem för ett tag sedan och det var oerhört roligt att lyssna på musik. Båda dessa enheter tycker jag är riktiga fynd.

Personligen tycker jag att majik och framför allt mimik är bland linns svagaste produkter historiskt sett. Hoppas att jag inte är oförskämd, men jag tycker att de (och då särskilt mimiken) är ganska tråkiga. Det låter lite som att man har lagt en filt över högtalarna. Men som sagt smaken är olika och det finns säkert de som inte alls håller med mig.
Kul o BRA förslag.
Men jämför NAIM vs. LINN innan du slår till (även dyrare grejjer) så de vet vad du ger dig in på= o kolla hur det låter med dina burkar.

NAIM o LINN har lite olika karaktärer - o att blanda kan ha nackdelar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
ulfbnilsson wrote:
Personligen tycker jag att majik och framför allt mimik är bland linns svagaste produkter historiskt sett. Hoppas att jag inte är oförskämd, men jag tycker att de (och då särskilt mimiken) är ganska tråkiga. Det låter lite som att man har lagt en filt över högtalarna. Men som sagt smaken är olika och det finns säkert de som inte alls håller med mig.

DUUUUUUU! hellre det är å spela på min dvd som skär sönder öronen :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 17:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jo, att säga att Mimik är bland Linns svagare produkter är ju ganska långt ifrån att säga att Mimik är sämre än allt annat skräp som finns ute på marknaden. ;)

När jag hörde Mimik tyckte jag det var en riktigt kul liten krabat. Lite spretig kanske, men den hade ett skönt analogt ljud på något sätt.
Angående Majik är jag ju ganska partisk :) Visst är det inte en av Linns bättre produkter, samtidigt så är det också (liksom Mimik) en av Linns billigare. Man får sätta allt i perspektiv - att både Mimik och Majik får se sig spöade av många andra saker i Linns sortiment är väl ändå inte mer än logiskt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Jo nog är det så och Linns sämsta integrerade förstärkare är ju trots allt Intek! Men den är ju också det billigaste och enklaste som Linn någonsin tillverkat.. Allting är relativt och tyvärr så är det saldot på bankkontot som styr uppgraderingstrategin i slutänden :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Jo, att säga att Mimik är bland Linns svagare produkter är ju ganska långt ifrån att säga att Mimik är sämre än allt annat skräp som finns ute på marknaden. ;)

När jag hörde Mimik tyckte jag det var en riktigt kul liten krabat. Lite spretig kanske, men den hade ett skönt analogt ljud på något sätt.
Angående Majik är jag ju ganska partisk :) Visst är det inte en av Linns bättre produkter, samtidigt så är det också (liksom Mimik) en av Linns billigare. Man får sätta allt i perspektiv - att både Mimik och Majik får se sig spöade av många andra saker i Linns sortiment är väl ändå inte mer än logiskt.
Håller med - Mimik/Majik är BRA jämfört med det mesta...
Fast är man "van" vid bra analog återgivning, duger nog bara en Ikemi eller bättre...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
Jo, att säga att Mimik är bland Linns svagare produkter är ju ganska långt ifrån att säga att Mimik är sämre än allt annat skräp som finns ute på marknaden. ;)

När jag hörde Mimik tyckte jag det var en riktigt kul liten krabat. Lite spretig kanske, men den hade ett skönt analogt ljud på något sätt.
Angående Majik är jag ju ganska partisk :) Visst är det inte en av Linns bättre produkter, samtidigt så är det också (liksom Mimik) en av Linns billigare. Man får sätta allt i perspektiv - att både Mimik och Majik får se sig spöade av många andra saker i Linns sortiment är väl ändå inte mer än logiskt.
Håller med - Mimik/Majik är BRA jämfört med det mesta...
Fast är man "van" vid bra analog återgivning, duger nog bara en Ikemi eller bättre...

det är därför jag aldrig far och provlyssnar på nån hifibutik :) kommer man hem och är lessen för att sin egen utrustning suger...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 22:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
kolla in vad du får betala för ett lk100 med kort. jag kom över ett sånt paket för en mycket mindre slant än vad du är villig att lägga ut. det var ett grymt lyft för min majik/keilidh.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Mina två förslag är:

1. köpa beg. Ikemi för ungefär 17000:-

2.köpa beg. Genki + beg Kolektor/Wakonda/Kairn+ beg. LK140 7000:-(genki) + 3500:-(Kolektor/Wakonda) + 6000:- (LK140) - 3500:- (din Majik) = 13000:-

Högtalarna kan du ju behålla bra länge.

Jag skulle nog ha köpt Ikemi, men jag är inte helt säker. En beg. genki kanske är bättre nu i väntan på nya billigare Unidiskar. Och Kolektor+LK140 är ju bra mycket bättre än Majik.

Naim kan jag inte säga så mycket om. Men det är ju som sportbilsentusiasten skriver; köper du Naim nu så lär du fortsätta med det även i fortsättningen, så du lär ju ta ställning till vad du vill ha.

Har du sett Wakondan för 2900:- på stereokompaniet? det är ju ett kap!

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 01:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Haakan wrote:
det är därför jag aldrig far och provlyssnar på nån hifibutik :) kommer man hem och är lessen för att sin egen utrustning suger...
Ja, hehe...första gången jag gjorde det på senare år kom jag hem med en Majik, andra gången var jag dum nog att tänka att jag 'bara' skulle lyssna på Ninka, då kom jag visserligen inte hem med Ninka direkt men det tog inte mer än en månad ;)

Som jag nämnde på HF.nu så gillar jag Karik/Numerik bättre än Genki. Jag tycker inte du ska satsa på Ikemi nu direkt, utifrån erfarenheter med mitt eget system anser jag inte att Majik gör en sån uppgradering rätta riktigt. När du väl byter ut Majik kommer det å andra sidan bli än mer uppenbart hur bra Ikemi är, men målet är väl att göra en trevlig uppgradering i första situationen här också...

Mitt lite lösa systemförslag skulle bli Karik/Numerik, Wakonda, LK140 = 10k + 3k + 6k - 3k5 = 15k5. Eventuellt skulle även LK85 funka som slutsteg, då bantar du ner några tusingar också.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited