selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Skulle upplevelsen av tune dem minskas av stress... :roll:
Ja.

Har du aldrig upplevt 20 grader som varmt ena dagen och 20 grader som kallt någon annan?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
henriklh wrote:
Jag skulle kalla mina skillnader gigantiska!
...
nu har jag ju bytt ut allt utom själva skivspelaren och Lingon.
Jag skulle nog gissa på att det finns något i din närhet som pajjar strömmen. Därför är det bra att spela in med något batteridrivet som är oberoende av nätet. På den tiden jag spelade in mycket band (tidigt -90 tal) så valde jag alltid en dag när det lät bra, t.ex. på söndagskvällar för inspelning. Jag tyckte att det hördes skillnad på band som jag spelat in när den var på topp jämfört med om jag spelat in när stereon var normal el. lite tråkig. Det tyder på att det var något med temperatur/fuktighet eller ström som påverkade systemet, eftersom det blev bra igen utan åtgärd och att det inte hade med akustiken att göra. När jag lyssnade på band de stunder då stereon var sämre/kass så lät det bra i lurar med Sony Proffesional WM-D6C på batteridrift. Jag har för mig att det lät dåligt även via stereon med band, så det verkar påverka även playbackkedjan. Således mest troligt strömmen.

Har du kollat om dina grannar har mycket lågenergilampor? En kass tvättmaskin/kylskåp/micro etc? Kolla om det uppkommer vissa tider. Ofta påverkar lokala industrier mycket. Klockan sju på morgonen om vardagarna blir det ofta sämre... Det kan vara lite detektivarbete att ta reda på vad det kan vara och ofta kan man inte göra något åt det. Men det kan vara en tröst att veta att det inte är den egna stereons fel. Givetvis bör du börja med att kolla upp din egen elmiljö. Har du elsanerat?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Linnofil wrote:
Det kan vara lite detektivarbete att ta reda på vad det kan vara och ofta kan man inte göra något åt det.
Nej, det är väl den uppfattningen som har fått mig att känna att det inte är värt besväret...
Linnofil wrote:
Har du kollat om dina grannar har mycket lågenergilampor?
Hehe, jag kan föreställa mig deras reaktion om jag kom och sa att deras lågenergilampor pajade ljudet i min stereo. Jag tror tyvärr att de skulle byta ut sina sista glödlampor redan samma eftermiddag. :lol:
Linnofil wrote:
Har du elsanerat?

Nej det kan jag inte påstå. Jag vet inte hur jag skulle göra det riktigt? Är lågenergilampor dåliga även om de sitter på en annan fas? Ibland har jag datorn och en massa grejer inkopplade på samma grendosa som stereon, men jag tycker inte att det märks så stor skillnad..?

Varför kan det inte bara vara enkelt... :cry:


Last edited by henriklh on Sat Feb 02, 2008 20:25, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Skulle upplevelsen av tune dem minskas av stress... :roll:
Ja.

Har du aldrig upplevt 20 grader som varmt ena dagen och 20 grader som kallt någon annan?

/ B
Den analogin är ju helt irrellevant Bill.
Temperatur är en sak, upplevd värme en annan.
Ayn wrote:
Ni menar alltså att upplevelsen av ett musikstycke är identisk oavsett lyssningstillfälle? :?
Varför skulle upplevelsen av tune ändras tycker ni, Bill/Ayn?

Jag upplever mina plattor likabra oavsett humör.
Läge för en omröstning för att kolla vad andra tycker?


Last edited by sportbilsentusiasten on Sat Feb 02, 2008 16:16, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
Jag vet inte hur jag skulle göra det riktigt? Är lågenergilampor dåliga även om de sitter på en annan fas? Ibland har jag datorn och en massa grejer inkopplade på samma grendosa som stereon, men jag tycker inte att det märks så stor skillnad..?
Uppenbarligen gör du ju det :wink:
O nu har vi trolligen hittat anledningen till variationerna i tune.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 17:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
Ayn wrote:
Ni menar alltså att upplevelsen av ett musikstycke är identisk oavsett lyssningstillfälle? :?
Varför skulle upplevelsen av tune ändras tycker ni, Bill/Ayn?

Jag upplever mina plattor likabra oavsett humör.
Läge för en omröstning för att kolla vad andra tycker?
Jag upplever absolut inte mina plattor på samma sätt oavsett humör. Det går fint att jämföra vid ett tillfälle med tune dem i och med att skillnaden då är lika möjlig att uppfatta som annars, men för mig är det helt främmande att jag skulle uppleva en skiva helt likadant varje gång jag lyssnar på den. Där ser man hur olika vi kan funka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
O nu har vi trolligen hittat anledningen till variationerna i tune.
I wish... Men tyvärr (?) så sitter jag med datorn på samma dosa just nu, och det låter superbra. Faktum är att det har låtit jäkligt bra ett tag nu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ayn wrote:
Quote:
Ayn wrote:
Ni menar alltså att upplevelsen av ett musikstycke är identisk oavsett lyssningstillfälle? :?
Varför skulle upplevelsen av tune ändras tycker ni, Bill/Ayn?

Jag upplever mina plattor likabra oavsett humör.
Läge för en omröstning för att kolla vad andra tycker?
Jag upplever absolut inte mina plattor på samma sätt oavsett humör. Det går fint att jämföra vid ett tillfälle med tune dem i och med att skillnaden då är lika möjlig att uppfatta som annars, men för mig är det helt främmande att jag skulle uppleva en skiva helt likadant varje gång jag lyssnar på den. Där ser man hur olika vi kan funka.
Håller med Ayn för mig varierar det till att vissa skivor är helt olyssningsbara vid "fel" humör. Däremot så blir jag alltid på bättre humör av att lyssna på musik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 03, 2008 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Har du aldrig upplevt 20 grader som varmt ena dagen och 20 grader som kallt någon annan?

/ B
Den analogin är ju helt irrellevant Bill.
Temperatur är en sak, upplevd värme en annan.
Inte alls irrellevant. Hur en anläggning presterar är en sak och hur man upplever prestationen är en annan. Det slutliga resultatet är alltså i hög grad beroende på hur man upplever prestationen. Och anläggningens faktiska prestation kan, enligt min mening, upplevas olika beroende på humör, stress etc.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 04, 2008 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Som före detta Nexus ägare är jag näst intill förstummad av din uppgraderings strategi :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 04, 2008 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Sondek wrote:
Som före detta Nexus ägare är jag näst intill förstummad av din uppgraderings strategi :shock:
Hehe, det är bara för att du inte har jämfört dem med Index Plus..;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 19, 2008 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Nu har den där j-a stereon låtit som skräp i flera veckor och IGEN har jag gjort samma misstag; funderat på om nålen är slut eller om mina Nexus trots allt är trasiga. Men nu idag låter den skitbra igen! bara sådär. Det är SÅ irriterande!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 03, 2008 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Kan ju tipsa om Revaxör :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 03, 2008 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Det är tyvärr inte mina öron det är fel på. Flera andra personer hör samma sak... Och faktum är att den har gått igenom en sån cykel igen; någon dag efter det där inlägget började den låta så illa att jag trodde att den verkligen var trasig, men nu är det bra igen!!!! :cry: :? :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 22, 2008 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Har precis uppgraderat Slipsik till version fyra. Först tyckte jag att det främst blev bättre i basen, det hörs direkt att basgångar blir mycket bättre definierade och tajtare.

Men efter ett tag så hör man att det är en mycket större förändring än så; det låter helt sjukt klyschigt, men det svänger helt enkelt bättre, och inte lite heller. Dessutom så tycker jag att det är en rätt stor förbättrling av "ljudet": instrumenten är bättre separerade och många små ljud som man tidigare inte har tänkt på framträder tydligare än förut.

För den som vill satsa på Vinyl utan att ge sig på MC är Slipsik det självklara valet tycker jag. Skulle tro att Slipsik + 5103 spöar Akurate Kontrol rätt rejält.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited