selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Hur länge har din Slipsik varit 3:a ? Min lät fantastiskt första dagarna, sen lät det plötsligt bara sådär en dag. Nu har den repat sig men inte nått upp till när det varit ipluggad ett dygn efter ankomst. Man får väl ge den några månader kanske. Beror inte på något annat för CD lät som det brukade.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 19, 2008 02:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
stefan wrote:
Hur länge har din Slipsik varit 3:a ? Min lät fantastiskt första dagarna, sen lät det plötsligt bara sådär en dag. Nu har den repat sig men inte nått upp till när det varit ipluggad ett dygn efter ankomst. Man får väl ge den några månader kanske. Beror inte på något annat för CD lät som det brukade.
Min har varit precis likadan, både efter uppgraderingen till 2 och 3. Det tar nog några veckor innan variationerna slutar vara irriterande stora.

Jag ser till min förvåning att jag inte har skrivit något om Slipsik 3 här! Det är det verkligen dags att göra.

När jag lämnade min Slipsik hos Fredrik inför uppgraderingen fick jag tillfälle att jämföra några olika MM-steg. Vi började med Kinki och Slipsik 2, en skillnad som jag tyckte var ganska lätt att leva med, Kinki var bättre, men den fick inte Slipsik 2 att framstå som dålig på något sätt. Hoppet till Slipsik 3 gjorde däremot att det framstod som lite tråkigt att gå tillbaks till Kinki och Slipsik 2 . Den sista och mest spännande jämförelsen var mellan Slipsik 3 och MM-steget i Akurate Kontrol. Skillnaden mellan Slipsik 3 och MM-steget i Akurate Kontroll påminnde om den mellan Kinki och Slipsik 2. Slipsik 3 var klart bättre, men inte såpass att bytet till Akurate blev jobbigt. Till karraktären påminde Slipsik lite om Bonnec i jämförelse med Linn. Förutom att det var lättare att följa melodin blev det lite mer "drag" i ljudet. Något som jag bara tyckte var positivt, kanske Slipsik kan bli populär även i Naim-kretsar?

Hemma upplever jag att stereon har blivit avsevärt mycket bättre efter bytet till version 3. Har man en Slipsik ska man inte tveka att beställa uppgraderingen, den är mycket prisvärd. Har man en MM-pickup och vill spela den genom världens bästa MM-steg så är det inte heller mycket att orda om: Det är Slipsik som gäller. En demo som vore vansinnigt rolig att göra (Fredrik?) Vore Slipsik tillsammans med något "enklare" försteg som Kolektor mot Akurate Kontrol.

Annars framstår ju Slipsik i kombination med gamla Exotik eller AV5103 som riktiga superfynd!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 19, 2008 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
henriklh wrote:
Det där håller på att reta mig till vansinne!!!
Det förstår jag! Låter som du säger som att det inte bara kan vara din mottaglighet, givet hur att du inte tidgare upplevt det. Här hemma har det låtit rätt i säkert en vecka nu, ta i trä!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag justerade in avståndet mot bakvägg igår. Jag har väntat med det eftersom jag skulle få hjälp med det, men det har varit lite svårt att hitta en lämplig tid (inte för mig, utan för den svekfulle "vännen"). Jag hade bara ställt upp Nexus på ungefär samma ställe som Index stod, men det visade sig att Nexus skulle ut mycket längre från väggen (när jag tänker efter så har nog läst det någonstans).

Skillnaden är mycket stor! Så fort de kom ut 20 cm från väggen blev det mycket bättre, den bumliga och jobbiga basen försvann helt och det började svänga mycket mycket bättre. Flera gånger fick jag göra om jämförelser eftersom jag stod och dansade hela låten istället för att jämföra :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Broccoli wrote:
Det förstår jag! Låter som du säger som att det inte bara kan vara din mottaglighet, givet hur att du inte tidgare upplevt det. Här hemma har det låtit rätt i säkert en vecka nu, ta i trä!
Ja, jag vet inte vad jag ska säga, det enda vettiga sättet att ta reda på det vore att låna en bra batteridriven inspelningsutrustning av något slag och se om det är någon skillnad mellan inspelningarna. Men jag vet inte om det vore värt besväret...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
henriklh wrote:
Ja, jag vet inte vad jag ska säga, det enda vettiga sättet att ta reda på det vore att låna en bra batteridriven inspelningsutrustning av något slag och se om det är någon skillnad mellan inspelningarna.
Måste det verkligen vara en bra batteridriven inspelningsutrustning. Givet att du upplever stora skillnader borde det väl funka att höra skillnad med enklare kasettdäck, alternativt in i en dator. Väljer du det sistnämnda alternativet kan du lägga upp filerna här så kan alla säga vad de tycker!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag tänkte att det var bäst att spela in ljudet i rummet, om det är något som har med högtalarna att göra?

EDIT: ett jättekonstigt och förvirrande stavfel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har under minna år inte kunnat detektera stora skillnader i kvalitet beroende av tid/dag...jag kallar dom små.
Mycket större skillnad vid kabellödninginspelning eller de som fås vid tuning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Har under minna år inte kunnat detektera stora skillnader i kvalitet beroende av tid/dag...jag kallar dom små.
Mycket större skillnad vid kabellödninginspelning eller de som fås vid tuning.
Det är så himla konstigt... Jag skulle kalla mina skillnader gigantiska! Ibland är stereon helt enkelt skittråkig á la H/K och ibland är det helt grymt gåshudsbra. Och visst, ibland är man inte "på humör" men det händer verkligen att jag verkligen vill lyssna på musik men bara blir besviken för att det låter tråkigt. Och det är inte nödvändigtvis bra på natten och vice versa, det kan lika gärna vara jättebra mitt på dagen och supertråkigt på natten. Länge trodde jag att det var något fel på någon komponent i systemet, men nu har jag ju bytt ut allt utom själva skivspelaren och Lingon.

Jag måste kolla den där Lingon :evil: (som för övrigt var den första ytmonterade i sverige).

EDIT: Faktum är att variationen är just sådan att man skulle kunna misstänka Lingon, det låter inde distat eller trasigt, bara livlöst och oengagerande.


Last edited by henriklh on Tue Jan 29, 2008 00:36, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
henriklh wrote:
Det är så himla konstigt... Jag skulle kalla mina skillnader gigantiska! Ibland är stereon helt enkelt skittråkig á la H/K och ibland är det helt grymt gåshudsbra. Och visst, ibland är man inte "på humör" men det händer verkligen att jag verkligen vill lyssna på musik men bara blir besviken för att det låter tråkigt. Och det är inte nödvändigtvis bra på natten och vice versa, det kan lika gärna vara jättebra mitt på dagen och supertråkigt på natten.
Vi människor är inte maskiner. Även om vi VILL lyssna på musik är det inte säkert att vi har en bra dag och gillar det vi hör. Att komma hem uppstressad från jobbet är tex ingen bra grund för musiklyssning, hur mycket man än skulle behöve lite "smoothing".

Det är bland annat detta som gör att jag är ganska misstänksam mot jämförelser mellan olika apparater när dom bara sker en gång och under relativt kort tid. Det spelar ingen roll om det är blint eller med apparaterna synliga, örat (hjärnan) är helt enkelt inte på samma nivå och det fungerar inte.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Bill50x wrote:
Vi människor är inte maskiner. Även om vi VILL lyssna på musik är det inte säkert att vi har en bra dag och gillar det vi hör. Att komma hem uppstressad från jobbet är tex ingen bra grund för musiklyssning, hur mycket man än skulle behöve lite "smoothing".
Det stämmer ju helt klart. Men jag kan ändå inte komma över känslan att det är min stereo som drar mig vid näsan. Vid ett tillfälle, när en kompis hjälpte mig att ställa in mina Index Plus, hörde vi det båda två. Först svängde det som tusan men helt plötslig "dog" musiken helt och hållet (nästan). Båda upplevde samma sak. Lägg till det faktum att problemet började när jag flyttade till den här lägenheten och har varit ungefär likartat hela tiden, oberoende av apparater.

De senaste dagarna, sen jag började justera in Nexusarna (blir inte klok på förflyttningarna i sidled bara) har det i alla fall svängt helt galet bra. Faktiskt lika bra som mitt minne av den där gången på Ljudkompaniet för länge sedan när någon spelade en Cohen-skiva på en Maxad tolva, Kairn, Klout och KanII... det var tider det ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 02:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Vi människor är inte maskiner. Även om vi VILL lyssna på musik är det inte säkert att vi har en bra dag och gillar det vi hör. Att komma hem uppstressad från jobbet är tex ingen bra grund för musiklyssning, hur mycket man än skulle behöve lite "smoothing".
Det stämmer ju helt klart.
Gör det väl inte... 8)
Att man ska haft en bra dag för att kunna gilla musik har jag då aldrig iaktagit.
Skulle upplevelsen av tune dem minskas av stress... :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Gör det väl inte... 8)
Att man ska haft en bra dag för att kunna gilla musik har jag då aldrig iaktagit.
Skulle upplevelsen av tune dem minskas av stress... :roll:
Jooo! kanske inte av "stress" generellt, men man är väl mer eller mindre mottaglig för musikaliska upplevelser vid olika tillfällen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 10:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Musiklyssning går alltid bra oavsett vilket humör man är på; valet av musik varierar dock beroende på humöret.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 13:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ni menar alltså att upplevelsen av ett musikstycke är identisk oavsett lyssningstillfälle? :?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited