selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 12:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 10, 2006 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Hör med Fredrik. Ni kanske kan gå ihop några stycken, dela på flygbiljetten och laga lite extra mat? Det är det värt.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 11, 2006 08:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
henriklh wrote:
Nu har Fredrik (alias Dr. Lejonklou) äntligen varit här! Jag kan inget annat än att varmt rekommendera alla att slå honom en signal, det låter skiiitmycket bättre! :D
Vad gjorde han egentligen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 11, 2006 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Skruvade igenom det mesta, från proppskåpet till elementen och framförallt placerade han högtalarna rätt. Totalt sett gjorde det en enorm skillnad.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag gjorde en till, otroligt enkel grej häromdagen. Jag har ju inte jordade urtag så så jag skruvade, med en slangklämma, fast en vanlig elkabel på ett rör till elementet som jag drog till Kairnen:s jordskruv. Det är faktiskt ganska mycket bättre. Det är ju lätt att testa hur det låter då det är lätt att skruva bort sladden från Kairnen.

Det var kalle på HF som för tipsade om hur jag skulle göra.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 17, 2007 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag köpte ett par Index (plus, vad nu det innebär?) idag med stativ i nyskick för 600 spänn! Egentligen hade jag tänkt köpa dem till en kompis som sitter med en Classik och ett par skithögtalare, men jag tror att jag ska behålla dem själv istället... Till sommarstugan (som jag inte har än) eller vad som helst.

Det vore lite coolt med ett andra system med Basik-LK1-LK2-Index eller något i den stilen.


Attachments:
File comment: Stativen är helt galna, det räcker med en mycket lätt knuff för att högtalarna ska välta...
Index.jpg
Index.jpg [ 343.85 KiB | Viewed 2444 times ]

_________________
Mina annonser på AudioWoof
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 17, 2007 16:40 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Skoj, hur låter dem?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 17, 2007 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Irriterande nog har jag ju filter i min 5125:a. Jag kan alltså inte provlyssna :evil:

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 17, 2007 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Använd kanal 1 på 5125.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 17, 2007 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Bra idé! Får prova det sen.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 17, 2007 23:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
henriklh wrote:
Stativen är helt galna, det räcker med en mycket lätt knuff för att högtalarna ska välta...
Om du måste säkra högtalarna pga barn, husdjur etc så prova med L-skruvar som jag gjorde. Kolla bilden i min prestentation. Annars är det bäst att lämna så fina högtalare orörda. Kostade dom verkligen bara 600 spänn?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 18, 2007 02:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
GForce wrote:
Om du måste säkra högtalarna pga barn, husdjur etc så prova med L-skruvar som jag gjorde. Kolla bilden i min prestentation. Annars är det bäst att lämna så fina högtalare orörda. Kostade dom verkligen bara 600 spänn?
Dom kostade bara 600 :) Men å andra sidan så är inte Index å himla dyra annars heller, jag köpte ett par på HF till min bror för ett per år sedan, dom kostade 800. Grejen med de här är ju att de är i så fint skick (det var inte hans). Och det är ju det som är probelmet med skruvarna, jag vill nog helst ha högtalarna som de är. Å andra sidan så bor dom ju i sina (original) kartonger nu, så det är inget akut problem ;)

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Ett par uppgrederinger har skett:

Akiton byttes mot en Ekos2 för två vecka sedan och nu är Karin såld till förmån för en Lejonklou Slipsik och en Bonnec Timpano (utan RIIA).

Anledningen till att jag har varit intresserad av Timpano tidigare har ju främst varit att den skulle ha det bästa MM-steget på marknaden. Nu när Slipsik finns så behövde jag ju bara ett bra (och ganska billigt) linjesteg. Att det blev en Timpano berodde helt enkelt på att det dök upp ett väldigt bra erbjudande. Så hur låter det i jämförelse med Kairn? Det är lite synd att jag redan har sålt Kairn, det hade varit roligt att jämföra både Slipsik och Timpano med Kairn var för sig. Men att kombinationen Slipsik-Timpano är mycket bättre råder det inte den minsta tvekan om. Mitt nya ljud påminner lite om den gången jag var på AudioArt (?) och lyssnade på ett Naimsystem som jag gillade (till skillnad från den usla 5-serien som jag har hört flera gånger). Det finns ett driv som inte känns helt "Linn". Jag är ganska övertygad om att det är Timpanon som står för den förändringen (slipsik har inte låtit så någon av de gånger jag har lyssnat på den) och kanske hade det blivit för mycket med Timpanos egen RIIA. Nu gillar jag det bara! Med Kairn (även med Ekos) var det egentligen bara på kvällarna jag tyckte att det lät sådär riktigt rysligt bra, men nu blev det direkt uppenbart att musiken kröp under skinnet. Det går liksom inte att sitta stilla även om man försöker :D

Slipsik rekommenderas alltså varmt, liksom Timpano (om man hittar en som inte är för dyr).

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Som några kanske redan har sett så håller jag på att sälja slutsteg och högtalare till förmån för en Keel. Om jag blir av med grejerna så ska jag ersätta dem med ett så billigt slutsteg som möjligt (antagligen LK100 eller möjligen LK280) och Indexarna ovan. Ett tag funderade jag på att sälja Bonnecen också, för att slippa lägga emellan pengar, men jag kan inte göra det, jag har drömt om det försteget så länge!

Sen får jag se hur länge jag står ut med Indexarna, om jag får råd så köper jag förmodligen någon halvgammal högtalare som ersättning, typ Keilidh eller Kaber. Ibland så säljs det ju hela paket med Keilidh/Kaber och LK100, ett sånt kunde nog vara ett alternativ. Å andra sidan har jag alltid gillat Tukan bättre än Keilidh... *snark* Det är inte lätt med I-landsproblem ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Är det förresten någon som har koll på Naimslutsteg? vissa modellar kan ju gå väldigt billigt, men LK100 kanske är bättre än dessa?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 04, 2007 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Nu spelar jag på:

Källa: LP12 (1997) / Keel / Lingo2 / Ekos2 / Adikt
RIIA: Lejonklou Slipsik 2.0
Försteg: Bonnec Timpano
Slutsteg: LK100
Högtalare: Index Plus


Jag sålde 5125 och ninka för att finansiera Keel, så under en övergångsperiod spelade jag på ett rent nedgraderat system, något som inte var så inspirerande. Nu är Keel inmonterad i tolvan och högtalarna är ordentligt installerade. Det låter bra som fan och otroligt illa på samma gång, source first draget till sin spets. CD12 och köksradio nästan 8)

Om jag ska vara helt ärligt så vet jag inte om det är bättre än förut eller inte. Vissa skivor låter lätt bättre än någonsin men ibland så låter det bara illa, burkigt och sprucket. Om jag var tvungen att leva med detta system för alltid så skulle jag vara osäker. Men planen är ju att spara lite och köpa ny playback när jag hittar ett bra alternativ.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited