selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 04, 2007 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Haha! Härligt renlärigt system! Skulle varit kul att höra. :D

Jag har vid några tillfällen försämrat i playback för att ha råd med source-förbättringar, men riktigt så här extremt ute har jag aldrig varit. Det skall bli kul att höra vad du byter till. Två LK100 till och aktiva Kaber kan rekommenderas! 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 05, 2007 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
teatime wrote:
Haha! Härligt renlärigt system! Skulle varit kul att höra. :D

Jag har vid några tillfällen försämrat i playback för att ha råd med source-förbättringar, men riktigt så här extremt ute har jag aldrig varit. Det skall bli kul att höra vad du byter till. Två LK100 till och aktiva Kaber kan rekommenderas! 8)
Sväng förbi bara om du är i stockholm! :D Nu har jag lyssnat ganska länge på David Byrnes Rei momo och det låter bra som tusan (fast genom en telefon, typ)! Ett par bättre högtalare kommer att göra underverk tror jag. Kaber är helt klart ett alternativ, liksom Tukan. Men antagligen så kommer det att bli det som dyker upp när jag råkar få pengar över någon gång. Fördelen med tvåvägare är ju att 5125 är ett oslagbart alternativ för aktiv drift. Jag ringde just och bjöd tusen spänn för ett par Helix av den första modellen. Men det känns också som något av en tillfällig lösning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
En imponerande satsning på source first!

Har du funderat på Unik med Brakit eller Kolumn? Ett vettigt alternativ till Tukan, och så slipper du skaffa flerkanalsslutsteg, för de går inte att aktivera. (Enkelt i.a.f.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jo du är en sann hjälte här på forumet om än lite galen i mina ögon :wink: Jag skulle ha valt att vänta och spara pengar och haft kvar samma playback tills jag hade råd med Keel. Men var du inte helt nöjd med playbacken så var det ju rätt ändå. Om jag var du nu skulle jag köpa "rätt" högtalare direkt, tex Katan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
don Tomaso wrote:
du är en sann hjälte
Linnofil wrote:
En imponerande satsning på source first!

Har du funderat på Unik med Brakit eller Kolumn? Ett vettigt alternativ till Tukan, och så slipper du skaffa flerkanalsslutsteg, för de går inte att aktivera. (Enkelt i.a.f.)
don Tomaso wrote:
Om jag var du nu skulle jag köpa "rätt" högtalare direkt, tex Katan
Jag får se hur jag gör, om jag får det nya jobbet som jag hoppas på så satsar jag nog på Keltik direkt :twisted: (med LK100 som tillfällig lösning) Annars blir det något billigt mellansteg som Nexus eller Keilidh. Förutom att Index Plus låter ganska "illa" så är dom också såååå tunna, jag är trött på det!

LP12:an är jag färdig med nu, tills jag orkar börja med MC. Nästa gång jag lägger pengar på källan så blir det en DS-spelare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HA, samma tankegångar som jag har just skrivit om i annan tråd. :D
Först ÖS o sen en DS.

Max source first är hardcore, men är inte brutal-ös vid max volym lika kompromisslöst?
Rock and Roll :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jovisst, men å andra sidan så tror jag att vi båda föredrar Index Plus framför Cervin-Vega ;)

Faktum är att jag just satte på en Frank Sinatra och för första gången fattade hur bra "that´s life" är :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 27, 2007 02:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Sådär, nu har jag köpt ett par Nexus som jag tänker leva med tills jag köper "riktiga" högtalare, jag tror att de bli betydligt mycket roligare än Index...

Jag hämtar dem på onsdag, återkommer med rapport då.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 28, 2007 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Äh, vanurå? Överger du Source First?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 28, 2007 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Lejonklou wrote:
Äh, vanurå? Överger du Source First?
:oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 28, 2007 12:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Skaffar man massa charmiga gamla burkar är det ju nästan obligatoriskt med någon bild här! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 29, 2007 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Nu står Nexus på plats. Dom var i rätt risigt skick så jag prutade ner dem till 1500:- dom var faktiskt inte värda mer. Den goda nyheten är att det var Nexus av den allra sista modellen med serienummer över 27000.

Men låter dom så mycket bättre? Jag vet faktiskt inte... Jag hoppas att en ordentlig installation råder bot på den tveksamheten.


Last edited by henriklh on Fri Nov 30, 2007 10:04, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 02:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
henriklh wrote:
Men låter dom så mycket bättre? Jag vet faktiskt inte...
Låter inget vidare det där. Men visst kan installation påverka mycket. Jag vill minnas att Nexus var mycket bättre än Index I & II på sin tid. De var väl även bättre än SARA vill jag minnas, även om åsikterna gick isär på den tiden. Har du kollat att diskanterna är hela? De kan spricka utanför skruvarna om man drar fast dem för hårt. Då kan det vara svårt att få dem att låta bra. Har du efterdragit elementen och stativen? Är det en bra idé att byta till Ninka diskanter?

En annan "felkälla" kan vara din LK100. Jag provade min gamla LK100 från -96 häromdagen och den var faktiskt ganska trist. Läge för ett bättre slutsteg? Bygga ett själv? Ta låda/nätdel från din LK100, blir billigt, snyggt och BRA!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Hur går det? Du har på annat ställe skrivit att du tycker att det låter väldigt bra ibland och ibland väldigt tråkigt. Jag känner igen det där från mitt eget system, vilket är konstigt eftersom jag inte ändrat nåt i installationen eller liknande. En teori är ju att strömkvaliteten kan variera, en annan att man helt enkelt svänger i sitt humör och sin mottaglighet för en och samma låt. Jag börjar mer och mer luta åt att det beror på det senare i mitt fall. Ibland är man (jag) helt enkelt inte mottaglig för musik oavsett system.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Hej! Jag har varit lite sur på min stereo, därav tystnaden i denna tråd.
Linnofil wrote:
Låter inget vidare det där. Men visst kan installation påverka mycket. Jag vill minnas att Nexus var mycket bättre än Index I & II på sin tid. De var väl även bättre än SARA vill jag minnas, även om åsikterna gick isär på den tiden. Har du kollat att diskanterna är hela? De kan spricka utanför skruvarna om man drar fast dem för hårt. Då kan det vara svårt att få dem att låta bra. Har du efterdragit elementen och stativen? Är det en bra idé att byta till Ninka diskanter?
Inga sprickor eller så, jag tycker att de har börjat låta mycket bättre allt eftersom. Det låter helt sinnessjukt, men jag har faktiskt börjat undra om de verkligen var ordentligt inspelade. Skan är dem att killen jag köpte dem av hittade dem på en soptipp, så den tidigare ägaren hade uppenbarligen inte riktigt koll. Det är fortfarande inte ordentligt installerade (jag är dåligt på att göra det själv), men så fort det är gjort så tror jag att det blir rätt bra faktiskt, funderar på någon lite forumträff då kanske...

Ninkadiskanter vore ju jätteroligt att prova, en annan idé vore att testa aktivering med Keilidh-kort. Men jag vet inte hur mycket jobb det är värt att lägga ned på ett par Nexus, jag hoppas ju att de är en tillfällig lösning innan jag köper ett par Keltik eller något annat jag kan leva med riktigt länge.
Linnofil wrote:
En annan "felkälla" kan vara din LK100. Jag provade min gamla LK100 från -96 häromdagen och den var faktiskt ganska trist. Läge för ett bättre slutsteg? Bygga ett själv? Ta låda/nätdel från din LK100, blir billigt, snyggt och BRA!
Jag tror inte att det är LK100:n Jag lyssnade lite med den och ninka och tyckte att det var ganska drägligt faktiskt. Om jag hade den RINGASTE aning om vad jag sysslade med så skulle det vara jätteroligt att bygga ett slutsteg själv. Dessvärre har jag inte det, jag har inte hållt i en lödkolv sen tekniken i nian, och inte ens då var jag bra på det.
Broccoli wrote:
Hur går det? Du har på annat ställe skrivit att du tycker att det låter väldigt bra ibland och ibland väldigt tråkigt. Jag känner igen det där från mitt eget system, vilket är konstigt eftersom jag inte ändrat nåt i installationen eller liknande. En teori är ju att strömkvaliteten kan variera, en annan att man helt enkelt svänger i sitt humör och sin mottaglighet för en och samma låt. Jag börjar mer och mer luta åt att det beror på det senare i mitt fall. Ibland är man (jag) helt enkelt inte mottaglig för musik oavsett system.
Det där håller på att reta mig till vansinne!!! Jag har själv velat mycket mellan dina två teorier, men jag har faktiskt svårt att tänka mig att det bara är min mottaglighet som varierar (även om den säkert också gör det). Jag kan nämligen inte minnas att det har varit likadant på andra ställen jag har bott, men i den här lägenheten har det varit så hela tiden. Ganska länge trodde jag att min Kairn var trasig eller något. Om det är strömmen, aukustiska störningar eller vad som helst har jag ingen aning om.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited