selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 191 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1113 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 22:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Grattis
Jag fick för mig (kanske fel) att du tillhörde de som aldrig skulle överge Katan för ett par Ninka?
Väldigt snygg och stilren uppställning!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 23:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Fredrik S: Kanske beror på att jag inte testat dem ordentligt hemma, just idag är jag minst lika pro-Ninka som Ayn brukar vara :!:

Har hunnit lyssna igenom lite skivor nu; Leonard Cohen och Sophie Zelmani låter finstämda och bra, precis som de alltid gör (?). Inte så stor skillnad, lite högre basgångar på Zelmani. Efter lite flyttande av högtalarna tillsammans med Siffernisse kom vi fram till att det nog ska vara så i låten, och att det inte var högtalarna som stod helt galet i rummet. Dire Straits har, för att ta Jans favorituttryck, däremot fått betydligt bättre drag än tidigare, mer live. Hoppas grannarna också gillar dem..

Mer intensiv musik, andra låten på DT:s Train of Thought för att ta ett exempel, kändes dock mer platt och livlös än med Katan. Som om antingen lk140:an inte riktigt orkade trycka ur tillräckligt med kraft eller om högtalarna inte hann med allting. Passivt ett steg ner alltså. Här blev det otroligt stor skillnad när vi la dit aktiva korten och kopplade in dem istället. Fantastiskt vad två fjuttiga kretskort kan göra :shock: Young kan glömma att han kommer att få tillbaka de här stereokorten... Synd att utrymmet i racket är lite begränsat, 3xLK140 tror jag har grym potential..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Sony wrote:
Synd att utrymmet i racket är lite begränsat, 3xLK140 tror jag har grym potential..
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=28538 *

Sådär, bollen är åter hos dig. :wink:
Din bortförklaringen håller inte och köptips är vi sellerimedlemmar ganska generösa med. :lol:


*Länken visar en annons på en Quadraspirehylla i körsbär med sju hyllor för 3000:-. Skriver detta så att man förstår inlägget även när annonsen är borttagen från hifimagasinet.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 09:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hehe, klockrent. Young upplyste mig glatt om exakt samma annons över telefon igår kväll. Svårt att ta sig ur det, får nästan ringa HF och höra om de har några lk140 "över"..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 16:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Sony wrote:


Passivt ett steg ner alltså. Här blev det otroligt stor skillnad när vi la dit aktiva korten och kopplade in dem istället. Fantastiskt vad två fjuttiga kretskort kan göra :shock: Young kan glömma att han kommer att få tillbaka de här stereokorten... Synd att utrymmet i racket är lite begränsat, 3xLK140 tror jag har grym potential..
Den upplevelsen är enorm: Jag gick från svindyr Transparent kabel till K600 och aktiva kort. Sparade pengar dessutom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Först av allt stort Grattis till ett par bra högtalare. Ninka har jag haft sen början på 2000-talet och dom vinner mkt på att aktiveras och dom är rätt så känsliga för vinklingen. Hade dom fel inställda ett långt tag men sen av en tillfällighet kom jag på hur jag skulle göra. Jag hade helt enkelt vinklat in dom för mkt och "the sweet spot" låg framför lyssningspositionen. Efter lite trixande med vinkling så tror jag mig ha hittat den optimala vinklingen. Det är stor skillnad i vad som hörs på lyssningsstället. :lol: :lol:

Happy listening :!:

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 20, 2007 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Grattis Grattis :)

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 20, 2007 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
aaaarrrrggggh vad har du gjort din svikare :wink: Jaja det blir nog bra det där också


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 12:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Svikare, Katan kanske får vara kvar på en mer undanskymd position på lite sikt, även om inte budgeten/vardagsrummet har plats för dem idag.

Tack för tipsen Peter, alltid bra att höra andras erfarenheter!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Hade det inte varit så grymt dyrt att byta till Ninka så skulle nog jag med kunna vandra den vägen, lite beroende på hur nästa boende ser ut


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 17:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag har då haft svårt att bestämma mig för om jag skulle behålla Katan och köpa en Sizmik eller byta till Ninka. Att det nu blev Ninka beror främst på att det blir mindre potentiella problem med att tuna in systemet. Hade Lejonklou bara bott lite mer centralt (läs längre norrut) hade det varit kul att testa en sizmik. Sedan aktivt går de fullt tillräckligt djupt för min smak, en rejäl sub är kanske inte helt optimalt i en lägenhet heller. Nu är det chakra eller inte som är dagens I-landsproblem :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Sony wrote:
Jag har då haft svårt att bestämma mig för om jag skulle behålla Katan och köpa en Sizmik eller byta till Ninka. Att det nu blev Ninka beror främst på att det blir mindre potentiella problem med att tuna in systemet. Hade Lejonklou bara bott lite mer centralt (läs längre norrut) hade det varit kul att testa en sizmik. Sedan aktivt går de fullt tillräckligt djupt för min smak, en rejäl sub är kanske inte helt optimalt i en lägenhet heller. Nu är det chakra eller inte som är dagens I-landsproblem :D
Precis håller helt med jag är på gång antingen till en lägenhet = ingen sub eller ett nytt hus = kanske sub


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 07, 2007 20:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
En ny TV är nu inhandlad, vars fot passade perfekt högst upp i WOG-bänken. Blev en Samsung 32" LCD.... ett par musik-dvd:er är beställda nu, och min sony dvd-spelare har rotats fram igen. Något större lusten att se på film blev med TV centrerad mellan högtalarna :!:

Bra eller dåligt vet jag inte om det är men hade från början tänkt rigga upp TV:n på väggen. Placerad på översta bänken känns det dock som den hamnat i alldeles lämplig höjd, endast tre hyllor kvar för stereon med andra ord. 3xLK140 är därmed mer långsökt i dagsläget, sommarkampanj med gratis aktiva kort vid köp av Chakra-låda känns däremot hur lockande som helst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 26, 2007 22:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Två lådor 'försvunna', varav den ena till en trevlig norrbottning på forumet. Har fått en ny låda dock, alltid någon tröst. :D


Attachments:
6100_2.jpg
6100_2.jpg [ 57.73 KiB | Viewed 2472 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 26, 2007 22:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Om ni inte sett det redan på antalet kontakter baktill så blev det en 6100:a. Får återkomma med mer bilder senare, när jag löst problemet med hur TV:n ska placeras. Stereobänken är nu placerad till höger om högtalarna, antingen ska TV:n upp på väggen mitt mellan, eller på en bänk av något slag.

Systemet som helhet är nu då alltså: Ikemi/Kairn Pro/Majik 6100/Aktiva Ninka på alla kanaler.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 191 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1113 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited