selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 191 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject: Sony
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 20:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Nuvarande system:
Unidisk 1.1 / Kikkin / Majik 6100 / Majik 140
Kablage Linns svarta & K600

Tidigare Linnprodukter:
Ikemi
Kairn / Kolektor
Lk85 / Lk140
Tukan / Katan / Ninka (både passivt och aktivt Katan / Ninka)


------------------------------------------------------------


Sedan förra forumet har det kompletterats med en dedikerad hifi-bänk samt en Soffa!!! Det sistanämda är det inköpt med utgångspunkt att den tar pengar från en potentiell uppgradering --> minimera utgifterna --> Soffan kostar mindre än 1/10-del av bänken. Fantastisk! :D

..och sånt man inte berättar för mormor :lol:

Systemet består i dagsläget av:

Ikemi
Kolektor II
Lk140
Tukan


Kablaget är Linn black interconnec samt lk400 som även sticker ut under bänken, inte fullt så stilfullt..


Så här var min gamla lyssningsposition:

Image

Inte så trevlig vid längre lyssningssejourer. Numera är sängen placera ungefär 1.7 m högre upp, och en soffa placerad under.Lite gymnastik att kliva upp på morgonen men det har ju inte skadat någon..ännu!

Image

Har även köpt en riktig bänk till stereon, blev betydligt stiligare än med en stor silverburk mellan de stackars små Tukan :(

Före:

Image

Efter:

Image

Inte lika cool matta bakom som Fredde men vasen med blommor tycker jag är riktigt stilig, höjer WAF-faktorn avsevärt vilket kan behövas ifall jag ska byta högtalare snart... :?

Kommer mer ingående bilder om någon dag eller så..

// Daniel


Last edited by Sony on Fri Sep 14, 2007 16:49, edited 10 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 20:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Det där är ju helt klart ett system jag skulle kunna leva med :)

Måste säga att det blev betydligt finare nu, och då tycker jag inte det var dåligt förut. Alltså riktigt bra!

Fin vas och tavla :)

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 20:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tackar för det! :)

Håller med om att det är betydligt bättre nu, det såg väldigt ihopklämt ut tidigare. Mycket mera stilfullt nu, vet inte om det är psykologiskt men det kändes som att ljudet bliv lite bättre när jag tog bort TV:n som effektivt fyllde upp utrymmet mellan högtalarna. Roligare att se en trevlig bänk istället för en stor svart glasskiva när man lyssnar också.

Tyvärr står TV:n lite väl nära vänstra högtalaren nu, den reflekterar ljudet som går åt sidan väldigt effektivt rakt mot lyssningspositionen. Inte perfekt men jobbar på en lösning....antingen stället jag ut TV:n i korreköket (annars har flera grannar erbjudit sig att "förvara" TV:n i sina rum, vänligt va :D ) eller så skaffar jag en bänk med hjul på. Då kan jag rulla fram den framför wog-bänken när jag ser på film också, lutar åt det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
med det systemet så behöver du väl inte TV'n för mer än någon eventuell filmanalys för skolan eller nått. så någon kan väl "förvara" den medan du går och hälsar på när du behöver den. ;) ;)

Ps. Synd att det var strul med bussarna eller hur det nu var när jag var uppe i Umeå. synd att jag inte visste när du skulle över till fredde annars hade jag nog kunnat kört dig. :)

Men men det kommer nog mer tillfällen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 21:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Haha, tror inte TV:n används på skolan så ofta, man verkar inte ha så stror nytta av den när man ska bevisa schrödingers ekvationer och annat konstigt som de försöker få oss förstå på universitetet...

Nä, tror minsann att jag lyckades ställa mig vid fel busshållplats när jag skulle ut till Fredrik, var ju milt sagt lite klumpigt... :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sony wrote:
Haha, tror inte TV:n används på skolan så ofta, man verkar inte ha så stror nytta av den när man ska bevisa schrödingers ekvationer och annat konstigt som de försöker få oss förstå på universitetet...
Du kan ju göra en film om en partikel i en endimensionell låda med oändliga potentialgap med häftiga ljudeffekter. Då måste du ha TV:n mellan högtalarna så att du kan titta på filmen med stereoljud. Ta hem ett par klasskompisar från kursen och ha filmvisning! :D

Nej allvarligt talat. Det ser jättesnyggt ut. Smart lösning!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 22:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Lol! Märks att du läst dina kvantkurser (och förtsått dem :wink: ), är ju mitt i mina och har inte "smält" dem riktigt...förhoppningsvis ska det vara lite klarare om två veckor när det är tentadags :D

Tackar för komplimangen, är riktigt nöjd faktiskt. Betydligt trevligare att sitta nu än tidigare. Och för 150 kr är soffan ett kap, får inte rum en 3-sitssoffa där och köper jag en ny vill jag säkert byta när jag kommer till lägenhet så var lika bra att köpa en billig då..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 19, 2003 00:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
Sony wrote:
Haha, tror inte TV:n används på skolan så ofta, man verkar inte ha så stror nytta av den när man ska bevisa schrödingers ekvationer och annat konstigt som de försöker få oss förstå på universitetet...
Man kan verkligen fundera över om Schrördingers ekvationer är till hjälp för mig i mitt yrkesverksamma liv som för närvarande är som mellanstadielärare. Jag var i vilket fall som helst tvungen att hålla på med dem under utbildningen. Skönt att inte vara den enda stackaren på forumet... :wink:


Last edited by MrAlgen on Sun Oct 19, 2003 21:51, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 19, 2003 14:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Den där schrödingerekv såg ju rolig ut :lol:

Det positiva med fysiken är ju iaf att man har formelboken i högsta hugget. Jag blir så less på de andra ämnena där man måste lära sig allt utantill. Inte för att det är lika mycket där, men ändå...

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 19, 2003 21:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Håller med om att formelboken är bland de bättre uppfinningar som gjorts för oss stackars fysikstudenter. Man måste ju förstå men man slipper iallafall plugga in saker utantill..

Blir kul på en ev. forumsträff, diskutera teoretisk fysik och hifi, grym kombination 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 22:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hå hå ja ja..är ju lördagkväll och efter att ha varit på föreläsning 8-15 en helgdag så vad passar inte bättre än lite ommöblering...blev ingen vidare kvalite på bilderna men i brist på annat så ser ni ju mina nya stativ då.

Nu står gamla stativen ute i korren till allmänhetens förfogande, man har ännu inte lyckats övertyga någon om det vettiga i att skruva fast högtalarna i stativen. Begriper egentligen inte hur jag själv kunde göra det heller men.. :?

Har kommenterat det på annan plats men stativen gjorde ruggig skillnad, blev en riktig överraskning för min del. Har (tills dess) inte begripit vad det kan skilja från stativ till stativ. Basen blev milsvida bättre, nu är ju nästan Sahara Hotnights och Metallica riktigt roliga att spela :!:

Image

Sedan så har jag ikväll möblerat om lite, har bildbevisen nedan:

Efter lite måttande med ett stycka högtalarkabel så verkade det gå att förpassa racket till högra rinkside, inte så mycket att fundera på då. Ut ur stereobilden med dig :?: :!:

Image

Med lite tydligare bild på hörnet (fick skära av bilden längs ner för dammet på golvet märktes väldigt tydligt med blixten..


Image

Lite måttande med hifilinjalen

Image

Så blev det plötsligt såhära:

Image

Högtalarna hamnade lite väl nära varandra på bilden, ska prova att bredda dem lite, återkommer om det blir några revolutionerande lyssningsintryck. Tror inte riktigt det men lite kul att flytta om... :wink:

// Daniel


Last edited by Sony on Fri Nov 12, 2004 17:24, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2003 13:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Så blev det ett par nya småttiga stativare ändå då. Har inte riktigt kunnat besluta mig för om jag ska satsa på golvare eller stativare. När vi var ute hos Fredrik så tyckte åtminstone jag att det fanns både fördelar och nackdelar med båda alternativen. Inte så lätt beslut om man som mig är velig i vanliga fall också.

Då dök det upp ett erbjudande jag inte kunde motstå, såg en annons på ett par Katan och ringde killen. Efter lite diskuterande och surrande så fanns det inte så mycket att göra. Ett par vettiga högtalare till riktigt bra pris kan man ju helt enkelt inte låta bli! :wink:

God Jul Daniel från Daniel helt enkelt 8)

Lite bilder:

Image


Image


Image


Rikligt med kontakter är det åtminstone. En skymt av de måttligt vackra högtalarkablarna också..

Image


Till sist en bild på helheten: Färgerna är väldigt konstiga, i verkligheten är bänken bara lite mörkare än högtalarna...

Image


Eftersom de kom med bussgods så fick jag hålla igen på volymen, ville inte börja med att smälla ur mellanregistren pga kylan.. :cry:

Hur som helst så i jämförelse med Tukan är det lite mer detaljer, känns som ett litet mjukare ljud också. Kanske klarar mig utan lp-spelare ett tag till! Det enda negativa är ju botten, som lyser med sin frånvaro under mina försöka till Metallica-konserter i rummet. Dock får jag leva med det tills vidare helt enkelt, det mesta annat låter riktigt fint, Zelmanis röst blev ju inte sämre direkt :D Tycker att mellanbasen, exempelvis bastrummeslag låter snäppet bättre också, låter mera bastrumma och mindre dunk. Glömde jag säga att de matchar bänken och är snyggare också... :wink:

Skulle bara ha ett par stativ i svart istället, skulle bli mycket snyggare men till priset jag betalade så kändes det som att det inte var så mycket att bry sig om..

// Daniel


Last edited by Sony on Fri Nov 12, 2004 17:25, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2003 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ser kanonbra ut Daniel! Ser fram emot att komma förbi och lyssna. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2003 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
*Avis* :wink:

Ser trevligt ut och man kan även se att du flyttat tillbaka som du hade det tidigare (hifi-stället).

Blev också sugen på ett par Katan, men det var kanske dom du köpte.. Jaja... ekonomin säger att högtalare får vänta ett tag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2003 17:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Sony wrote:
Kanske klarar mig utan lp-spelare ett tag till!
Mja, jag tycker allt att den lyser med sin frånvaro ovanpå bänken jag ;)

Du får väl börja titta närmare på en sub om du vill ha mer botten...annars tycker jag Katan gräver förvånande djupt för att vara stativare. Men visst, de kan ju (nästan) inte bryta naturlagarna.

Ninka funkar i studentrum, men då har man å andra sidan problem med att basen kan bli lite svårhanterlig ibland (bra att ha om man vill studera stående vågors karakteristik). Man får välja sina problem helt enkelt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 191 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited