selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rippa CD
PostPosted: Sat Feb 09, 2008 19:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hittade ingen annan tråd (Men jag har för mig att det fanns en)

Nu har jag suttit torsdag kväll, fredag kväll och stora delar av lördagen och matat in skivor letat efter matchande info ( det hjälper ju inte till när man har en del skivor från Japan tex). Jag har bara hunnit till D och då har jag inte så förskräckligt många skivor.

Några tips tack!
Jag kör inte FLAC utan MP3/WMA.

Post subject: Re: Rippa CD
PostPosted: Sat Feb 09, 2008 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
När du nu ändå går igenom samlingen vore det då inte bra att rippa lossless så att du inte behöver göra det igen om du vill ha det så någon gång senare!? Rippa lämpligen till FLAC och gör därefter kopior till MP3 el. dyl. om du behöver. Som du just påpekat så är detta inget man vill göra många ggr. Om du tror att du kommer hoppa på någon av Linn:s DS-spelare så är det nog också lämpligt att använda något av de program inkl. inställningar som Linn förespråkar.

Ripstation, snabbt och smidigt, men inte alltid rätt konvolutbild
EAC, rippar med bra kvalitet (säkerhet) även vissa skivor som Ripstation vägrar
Mediamonkey, enkelt och smidigt för att få rätt "taggar" (kategori etc.)
Twonky media, Mediaserver som (Linn rekomenderar och som) man även kan köra på en vanlig PC t.ex. för att testa att de rippar man gjort funkar att läsa av mediasernvern (det funkar inte alltid, beroende på vilka inställningar man gjort i EAC i varje fall).

Programmen finns att ladda ner gratis (vissa från Linn:s hemsida).

Post subject: Re: Rippa CD
PostPosted: Sat Feb 09, 2008 22:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Fredrik S wrote:
När du nu ändå går igenom samlingen vore det då inte bra att rippa lossless så att du inte behöver göra det igen om du vill ha det så någon gång senare!? Rippa lämpligen till FLAC och gör därefter kopior till MP3 el. dyl. om du behöver. Som du just påpekat så är detta inget man vill göra många ggr. Om du tror att du kommer hoppa på någon av Linn:s DS-spelare så är det nog också lämpligt att använda något av de program inkl. inställningar som Linn förespråkar.

Ripstation, snabbt och smidigt, men inte alltid rätt konvolutbild
EAC, rippar med bra kvalitet (säkerhet) även vissa skivor som Ripstation vägrar
Mediamonkey, enkelt och smidigt för att få rätt "taggar" (kategori etc.)
Twonky media, Mediaserver som (Linn rekomenderar och som) man även kan köra på en vanlig PC t.ex. för att testa att de rippar man gjort funkar att läsa av mediasernvern (det funkar inte alltid, beroende på vilka inställningar man gjort i EAC i varje fall).

Programmen finns att ladda ner gratis (vissa från Linn:s hemsida).
Helt rätt och det borde jag göra :oops:
Men även om man " slår två flugor i en smäll" och gör på det sättet är ju hantverket det samma.
Hur får man ner tiden för att mata in, korrigera info , mata ut, byta osv?
Jag har två läsare och har provat om de går att köra parallellt men det funkade inget vidare.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 01:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det är ganska enkelt att konfigurera EAC att samtidigt göra FLAC och MP3 (mfl) genom att använda MAREO (kör mareo.exe som "encoder", kräver dock redigering av ini-fil):
http://www.webearce.com.ar/

Ripstation Micro DS verkar väl trevlig men ger ingen möjlighet att påverka inställningarna vad avser komprimering vad jag förstår, kan inte göra vbr Mp3 bara abr och FLAC enligt Linns inställningar (vilka dom nu är). Jag rekommenderar EAC (säker "rippning") även om det är lite segare.

Kolla även in guiderna som finns hos Hydrogenaudio:
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Main_Page

Bra komplement är även Foobar2000 (bra spelare för datorn och kan lägga in replaygaininformation i filerna om det är önskvärt), AlbumArtAggregator (omslag) och Mp3tag (fixar "taggar" och omslag):
http://www.mp3tag.de/en/

/T

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som har testat att rippa skivor till FLAC/WAV på Mac?! Jag hittade Max http://mac.softpedia.com/get/Audio/Max.shtml på nätet, men har ingen aning om hur det funkar jämfört med Ripstation eller EAC... :?

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Någon som har testat att rippa skivor till FLAC/WAV på Mac?! Jag hittade Max http://mac.softpedia.com/get/Audio/Max.shtml på nätet, men har ingen aning om hur det funkar jämfört med Ripstation eller EAC... :?
Mac har jag inte testat, men jag fick, som beskrivet i en annan tråd, exakt samma resultat på två helt olika uppsättningar mjuk- och hårdvara. Det lär inte bli annorlunda på mac. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att resultatet skulle bli exakt samma utgår jag ifrån, även om man aldrig kan vara helt säker... Jag tänkte iofs mer på själva användbarheten, möjlighet att ladda ner omslag etc. Jag får väl testa och se helt enkelt!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag testat att rippa med Max för Mac. Känns lätt att använda, omslag laddas ner från Amazon. Det går dock inte att ladda ner texter, men finns den möjligheten i något ripp-program?! Det tog mig knappt fyra min att rippa en CD (Burial "Untrue") på 50 min 35 sek. "Enda" bekymret hitintills är att jag inte hittar den dj-vla filen efteråt... Programmet är inställt till att lagra filerna under foldern "Musik", men där finns bara iTunes. Får testa ikväll igen!

En annan fundering är vad man skall ha för "settings" när det gäller rippning till FLAC. Default är en kompression på 5 (där 8 är "lägst"). Bör man köra med 8 eller spelar det ingen roll?! Sen finns det ytterligare "settings" som är rena grekiskan för mig; "QLP coefficient precision" (0), "Minimum residual partition order" (3), "Maximum residual partition order" (3) och "Maximum LPC order" (8)... Det skall inte vara lätt det här... :?

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Generellt tar det längre tid ("mer cpu") ju hårdare komprimering man gör. Jag har faktiskt aldrig funderat på saken, men det är möjligt att det även krävs mer tid att dekomprimera igen. I så fall får DS:en jobba mer, vilket kanske är till nackdel. Eller kanske inte. Går inte att gissa, men lär vara lätt att testa. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 23:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tänk om det fanns en "cd-växlare" liknande de som används för CD-kopiering att hyra så man kunde ladda en hög och komma tillbaka efter en stund och fixa till omslag osv. Jag får krupp på att sitta här och mata skivor :roll:

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00