selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 557 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 28, 2004 00:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Ja beställde 7 plattor på cdon men bara en har dykt upp än, nämligen : John Coltrane - Blue Train (RVG Edition) Remastered. Kan iaf rekommendera den varmt, kanonskiva så nu väntar ja på dom andra 6 :lol:

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 28, 2004 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Senaste inköpet blev en skiva från The Missing Piece. En bootleg för 150:- och vilken överraskning.

Dream Theater - Lost in the Sky 1993 2CD var det och förpackningen var aningen speciell. Digipack-utförande och ca 25cm hög, alltså ligger skivorna ovanför varandra när man öppnar kartongen. Fin-fint och jag tycker om den här typen av skivor eftersom de skiljer sig från mängden.

Sen utöver det själva "fysiska" så lät den helt okay, räknas visst till en av de bättre bootlegsen ute. Lyckat köp även om frakten blev lite dyrare än planerat plus att den är svår att placera i skivhyllan :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 28, 2004 17:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Katie Melua

inte helt oäven, ganska bra sångerska faktiskt.......

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 29, 2004 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Call of the Search med Melua? En riktigt trevlig skiva faktiskt. Har kollat den på Ginza/CDON, men får vänta tills den säljs till bättre pris.

Själv har jag hunnit med att placera en bokning på den nya Dream Theater DVD:n och även en skiva med Blackfield. Det rör sig om ett sidoprojekt av Steven Wilson (Porcupine Tree etc. 'se annan tråd').


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 31, 2004 00:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Nu har det beställts skivor så det bara ryker om det!
  • Iona - Beyond These Shores, och därmed är samlingen komplett 8)
  • Nichole Nordeman - Woven & Spun
  • John Mayer - Room For Squares. Som Dave Matthews, fast bättre och roligare :)
  • Jewel - This Way
  • Blue Man Group - Complex
  • Fear Factory - Archetype :twisted:
  • Jars of Clay - Who We Are Instead. Mycket bra skiva, och bättre än...
  • Jars of Clay - The Eleventh Hour, som ändå inte är så pjåkig.
  • Sarah McLachlan - Surfacing. Braaaa!
  • Alison Krauss & Union Station - Live. Den enda countryskiva jag någonsin uppskattat!
  • Nåid - Nåid
  • Hedningarna - Hippjock. 29 spänn, vad säger man ;)
  • Zero 7 - Simpler Things. Air, fast från England.
  • Transatlantic - SMPT:e
  • Spock's Beard - V
  • Oslo Gospel Choir - Gloria. Inte så mycket gospel, utan mer meditativt och stämningsfullt. Blev kär i "Kyrie" så fort jag hörde den.
  • Logh - The Raging Sun
  • Steely Dan - Everything Must Go
Nu lär det inte bli så mycket nytt framöver skulle jag tro... *pusta* :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 31, 2004 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ayn: Din och min musiksamling ser väl nästan likadana ut :lol: Många skivor som hör hemma i min samling eller kommer att göra det när jag väl hittar dom till rätt pris.

Loghs andra platta är väl helt okay, tycker dock om den första bättre vilket är den enda jag äger.

Sen är Spocks Beard och Transatlantic fin musik, även om jag tycker skäggen är lite för trista.

Jewel - My Way är säkert okay (inte hört så mycket), dock utfärdas en varning för den senaste skivan.

Steely Dan är ju alltid trevligt, fast jag hade tänkt vänta och hitta deras alster på vinyl den dagen jag skaffar en spelare för jätteskivorna.

Nu hoppas jag på att högtalarna mina (de gamla) blir sålda så att jag får in lite pengar. Sitter och lyssnar på LTE2 med mina gamla högtalare och det låter faktiskt inte allt dumt. Jag får hoppas att jag inte blir besviken när jag kopplar in Tukan igen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 31, 2004 14:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
equi2 wrote:
Ayn: Din och min musiksamling ser väl nästan likadana ut :lol: Många skivor som hör hemma i min samling eller kommer att göra det när jag väl hittar dom till rätt pris.
Hej equi, jo, det har ju blivit rätt uppenbart ett par gånger att vi har kusligt lika smak ibland :) Lite därför kollade jag fler album med Porcupine Tree t.ex., och nu har jag fastnat för Stupid Dream och Lightbulb Sun, och Signify är nog värd ett köp nån gång framöver också. Började leta Blackfield på DC när du skrev om dem oxo, men har inte hittat något än :?
Jag har ju min skivsamling upplagd på http://www.skivsamling.nu/show.pl?id=26843 och det tycker jag fler borde göra - alltid kul att kolla andras skivsamlingar, speciellt om det är folk som verkar ha ungefär samma smak som en själv (som du equi :))
Quote:
Loghs andra platta är väl helt okay, tycker dock om den första bättre vilket är den enda jag äger.
Jo, samma här :) Fram tills nyss alltså. Tycker att andra har sina stunder också, och för 50 spänn tänkte jag varför inte.
Quote:
Sen är Spocks Beard och Transatlantic fin musik, även om jag tycker skäggen är lite för trista.
Skäggen är trista på alla skivor utom V, tycker jag. Eposet "The Great Nothing" som avslutar skivan är i mitt tycke det klart bästa de gjort.
Quote:
Jewel - My Way är säkert okay (inte hört så mycket), dock utfärdas en varning för den senaste skivan.
Jo, har lyssnat en del på 0304 också, och det är bara att konstatera att Jewel
inte klarade längre att vara egen i en bransch som vill få in alla kvinnor som söta sminkade flickor i mainstream-fåran. Mycket trist. Men vem vet, kanske hon reser sig och visar att jag och andra hade fel iom nästa platta (hoppas :P)
Quote:
Steely Dan är ju alltid trevligt, fast jag hade tänkt vänta och hitta deras alster på vinyl den dagen jag skaffar en spelare för jätteskivorna
Ltd. ed. med DVD för 99 spänn, då kunde Ayn inte låta bli :)
I allmänhet gillar jag Steely Dans nyare alster än de gamla 'klassiska' från 70-talet. De skivorna skulle jag kunna tänka mig att skaffa på vinyl, för det skulle passa väldigt bra på något sätt.
Quote:
Nu hoppas jag på att högtalarna mina (de gamla) blir sålda så att jag får in lite pengar. Sitter och lyssnar på LTE2 med mina gamla högtalare och det låter faktiskt inte allt dumt. Jag får hoppas att jag inte blir besviken när jag kopplar in Tukan igen.
LTE har jag lite svårt att ta till mig. Har iofs bara hört deras första alster ett par gånger, men då fastnade det inte iaf. Blir lite förvirrad när jag ska hålla koll på vilka högtalare det är du har eller inte har eller ska sälja, men det kanske man kan ta i en annan tråd ;)

Har lyssnat på Jewel - This Way hela morgonen, vilken ruggigt bra skiva det är stundtals! Den är inte ojämn heller, utan alla låtar är bra och några låtar är kanonbra. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 31, 2004 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Förra helgen var jag nere i Göteborg och lyssnade på några trevliga konserter i Slottsskogen. Naturligtvis köptes det några nya skivor. Göteborg erbjuder bra möjligheter till detta. Ett besök på Tonläget han jag också med, förutom att lyssna på Naims Nait och cd5i samt Unidisk 1.1 – Exotic – 2250 – Ninka, så köpte jag ett par AKG-401 lurar.

Riktigt bra spelningar gjorde Karmakanic samt veteranerna i Trettioåriga kriget. Skivor köptes av båda banden och främst Karmakanic vill jag rekommendera. Gillar man Flower kings eller kanske Transatlantic kan det här vara något. Positiv, glad, symfonisk rock med en hel del jazz. Gruppens huvudperson är Jonas Reingold, normalt bassist i Flower kings. The tangent som jag propsade för tidigare är även det i samma stil, mycket bra svängig proggrock.

En annan ny platta som kan vara intressant är Jadis senaste alster, Fanatic. Ligger i samma brittiska fack som Arena, Pendragon eller kanske Marillion. Två av medlemmarna återfinns även i IQ. Typisk engelsk neoprog. För de 49 spänn som Ginza tar är det ett köpvärt alternativ.

En annan platta som Ginza tar 49 kronor för är Stillskin/Genesis sångaren Ray Wilson. Den här skivan är däremot inte speciellt bra. Jag kommer att tänka på någon sorts Fame factory produkt. Trist, seg pop/rock, en bunt fyra minuters låtar som känns likadana allihop.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 01, 2004 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Mina senaste inköp är samtliga cd´s med Rosie Thomas, hon är ju bara för go´!

Debuten "When we were small" är superb, det gäller även uppföljaren "Only with laughter can you win". Jag har även införskaffat hennes EP Paper Airplane. Tillsammans med P3 Live från Storsjöyran förra året är min Rosie Thomas samling komplett såvitt jag vet.

Jag har också köpt en live-platta med Flogging Molly "Alive Behind The Green Door" - irländsk folk-punk från USA (ja, jag vet att frontfiguren är irländare...).

Heather Nova - live från Union Chapel på DVD ramlade också ner i brevlådan igår....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 01, 2004 22:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Debuten "When we were small" är superb, det gäller även uppföljaren "Only with laughter can you win". Jag har även införskaffat hennes EP Paper Airplane. Tillsammans med P3 Live från Storsjöyran förra året är min Rosie Thomas samling komplett såvitt jag vet.
Hah, där var jag! :)
Det var en bra konsert. Jag upphörde inte att förvånas över hur späd hennes röst var i mellansnacket och sen förvandlades till den sångröst hon har när hon började spela.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 01, 2004 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Min senaste beställning från envikenrecords ser ut så här.

1 HW 702 Cherised Memories - LP The Town Rebels
1 DIABLO 013 Rockabilly Stomp - LP Meen Streek
1 RAUCLP145 Trouble Bound -10 inch LP The Blasters
1 GRLP61005 The Beat-O-Tronic Sound Of? -LP Whistle Bait

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 02, 2004 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Bill50x wrote:
Debuten "When we were small" är superb, det gäller även uppföljaren "Only with laughter can you win". Jag har även införskaffat hennes EP Paper Airplane. Tillsammans med P3 Live från Storsjöyran förra året är min Rosie Thomas samling komplett såvitt jag vet.
Hah, där var jag! :)
Det var en bra konsert. Jag upphörde inte att förvånas över hur späd hennes röst var i mellansnacket och sen förvandlades till den sångröst hon har när hon började spela.
Lyckos! Jag vet inte om jag vill kalla hennes "mellansnacksröst" för späd, snarare pipig a la "The Nanny" :D Hur hon sedan låter som hon gör när hon sjunger är för mig en gåta, men ståpäls blir det lik förbaskat när jag lyssnar på henne!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 03, 2004 15:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Ayn wrote:
Jag har ju min skivsamling upplagd på http://www.skivsamling.nu/show.pl?id=26843 och det tycker jag fler borde göra
Det har ju faktiskt jag också, även om jag inte har uppdaterat listan sedan de sista 20 skivorna inhandlades..

Här är mina skivor iaf om nån skulle vara intresserad. Umeborna får ju gärna låna saker (för då förväntar jag mig ju att få låna själv... :twisted: ).

http://www.skivsamling.nu/show.pl?id=2263


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 04, 2004 13:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Så nu har skivorna kommit, dom är följande :

1, Art Blakey And The Jazz Messengers - Moanin' (RVG Edition)
2, Cannonball Adderley - Somethin' Else (RVG Edition)
3, Dexter Gordon - Go (RVG Edition)
4, Cannonball Adderley - Somethin' Else (RVG Edition)
5, John Coltrane - Blue Train (RVG Edition)
6, Lee Morgan - The Sidewinder (RVG Edition)
7, Miles Davis - Birth Of The Cool (RVG Edition)

:D :D :D :D

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 02:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Lite jazz tips, fint. Blir det ett besök på jazzfestivalen senare i höst? Du verkar ju vara umeå bo.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 557 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited