Hej
Har under en längre tid så smått börjat lyssna mer och mer på klassisk musik.
LP12:an gör ju att man nu kan finna massor med bra musik till mycket rimliga pengar.
Men, eftersom jag fortfarande är novis beträffande denna typ av musik, så tänkte jag att det skulle vara intressant att få tips på klassiska tolkningar som "sticker ut" är legendariska eller på annat sätt är riktigt bra, givetvis i första hand musikaliskt men även ljudmässigt.
Anledningen till frågan är att jag har märkt att det är så oerhört stor skillnad mellan olika orkestrar / tolkningar. Har sedan tidigare en del blandat på CD från naxos och det mesta är ganska trist. Igår köpte jag Bethovens 5:e symfoni på vinyl. Deutsche Grammophon och Berlins Sympfoniorkester under ledning av Herbert von Karajan. Jag gav 15 kr.
Det står inte på skivan när den är inspelad och jag är ganska säker på att min är någon form att återutgivning. Någon som vet?
Hur som helst så är den utan tvekan det bästa jag hört. Vilken fart, finess och kraft. Jag lyssnade igenom hela idag på ganska hög volym och blev aldeles tagen.
Så..
Eftersom jag inte vet bättre så säger jag (som svar på min fråga):
Bethovens femma - Detutsche Grammophone - Berlin / Karajan
Tacksam för ytterligare förslag (och jag inser att området är enormt stort, men ändå

)
mvh
Christian