selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 12:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
om man skulle köpa ex vis lk85/100 steg och köra majiken som försteg, hur bra skulle det stå sig mot ovanstående?

snälla idiotförklara mig inte om det e nåt som e fel lr missförstått :)
jag e lite ny på det här!

jag har då en majik nu och e väl rätt nöjd med den :) men har inte lyssnat på mycket annat tyvärr så lägg gärna lite kommentarer och tips osv


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
20pers som kollat kom igen nurå! få igång en liten diskussion
finns väl egentligen inget svar på frågan eftersom alla gillar olika sorters ljudåtergivning men vilken av dom spelar mest "korrekt"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 14:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Kairn spelar skjortan av de övriga alternativen! Men köp ingen gammal, där nog en sen wakonda lika bra eller bättre!
Lk100 spelar roligare och mer inlevelsefullt än Lk85, men den senare spelar säkert vad flertalet här skulle kalla mer korrekt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jo, det finns svar...

Sälj Majiken direkt och köp en Kairn eller en Kolektor. Jag vet inte hur en gammal Kairn står sig mot en Kolektor på lineingångarna, men en ny är naturligtvis bättre. Båda är mycket bättre än Majik. Du kan ju förmodligen byta Majiken jämt mot en Kolektior eller en äldre Kairn, så det finns ingen anledning att vänta.

Jag kommer ihåg när Kolektor kom och jag bytte majik - LK100 mot Kolektor - LK100. Skillnaden var jättestor. Det var med en LP12/Akito/valhalla/K13 och Index2


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
henriklh wrote:
Jo, det finns svar...

Sälj Majiken direkt och köp en Kairn eller en Kolektor. Jag vet inte hur en gammal Kairn står sig mot en Kolektor på lineingångarna, men en ny är naturligtvis bättre. Båda är mycket bättre än Majik. Du kan ju förmodligen byta Majiken jämt mot en Kolektior eller en äldre Kairn, så det finns ingen anledning att vänta.

Jag kommer ihåg när Kolektor kom och jag bytte majik - LK100 mot Kolektor - LK100. Skillnaden var jättestor. Det var med en LP12/Akito/valhalla/K13 och Index2
jaså du :) hmm ingen annan som har erfarenheter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 15:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Självklart är Kairn mycket bättre än Majik som försteg. Fattas bara med 16000 (väl?) i prisskillnad för respektive enhet ny.

Majik och Kolektor saknar den switchade nätdelen som de andra har.

Vad är du inte nöjd med när du lyssnar nu?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 15:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Klev in i en affär en dag och slogs av vad Kolektor och LK140 kunde göra med Katan som inte min Majik klarade av hemma och det var ändå ingen regelrätt A/B-lyssning. Min Majik är idag historia och i hyllan står i stället en Kolektor :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Ayn wrote:
Självklart är Kairn mycket bättre än Majik som försteg. Fattas bara med 16000 (väl?) i prisskillnad för respektive enhet ny. Majik och Kolektor saknar den switchade nätdelen som de andra har.
Det är väl intressantare att jämföra med utgångspunkt i vad man får betala idag? Kolektor är också mycket bättre än Majik, oavsett nätdel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Haakan: Vad är det som får dig att överhuvudtaget fundera på att behålla Majiken? Resultatet blir ju bara att du låser pengar i ett (inbyggt) slutsteg som du inte använder.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 15:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
henriklh wrote:
Ayn wrote:
Självklart är Kairn mycket bättre än Majik som försteg. Fattas bara med 16000 (väl?) i prisskillnad för respektive enhet ny. Majik och Kolektor saknar den switchade nätdelen som de andra har.
Det är väl intressantare att jämföra med utgångspunkt i vad man får betala idag? Kolektor är också mycket bättre än Majik, oavsett nätdel.
Ja, det håller jag med om. OM man ska ha en för-/slutstegskombination finns det just ingen anledning alls att behålla Majik och köra den som försteg. Både Kolektor, Wakonda och Kairn kan man få för nästan samma pengar (lägg på några tusingar för en bra Kairn) som en Majik idag, om man köper beggat.

Anledningen till att jag låter lite skeptisk är att Haakan just köpt sin Majik, och jag tycker det är farligt att inte ens ge nyinköpta prylar en chans innan man börjar byta ut dem ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Ayn wrote:
Anledningen till att jag låter lite skeptisk är att Haakan just köpt sin Majik, och jag tycker det är farligt att inte ens ge nyinköpta prylar en chans innan man börjar byta ut dem
Aha! Nu ser jag... jag trodde att han redan satt på ett slutsteg. My misstake :oops: :wink:

Haakan: Jag tar tillbaks mitt första råd direkt! Vad har du för utrustning i övrigt?


Top
   
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Haakan wrote:
om man skulle köpa ex vis lk85/100 steg och köra majiken som försteg, hur bra skulle det stå sig mot ovanstående?

snälla idiotförklara mig inte om det e nåt som e fel lr missförstått :)
jag e lite ny på det här!

jag har då en majik nu och e väl rätt nöjd med den :) men har inte lyssnat på mycket annat tyvärr så lägg gärna lite kommentarer och tips osv
Mot en gammal Wakonda så står den väl sig hyfsat men får se sig frånåkt ändå.
Om du skulle ta en av dom sista Wakondorna mot en tidig Kairn så är det nog jämnt skägg.
Jag håller med om att en Kairn med slimline brilliant är ett klipp i dagens läge, finns väl en till salu för 8500:- om jag inte minns helt fel.
Alltså blir det att Majik får se sig omsprungen av Wakonda, Kolektor och Kairn. Har dock inte testat Kolektor mot Wakonda så där har jag ingen aning hur det går.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 17:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ayn wrote:
Anledningen till att jag låter lite skeptisk är att Haakan just köpt sin Majik, och jag tycker det är farligt att inte ens ge nyinköpta prylar en chans innan man börjar byta ut dem ;)
Är Majik:en en ny investering, hur länge har du haft den Haakan? Om du bara haft den ett kort tag tycker jag du ska lira vidare med den ett tag till. Visst får du säkert bättre ljud om du säljer den och skaffar kairn och lk140 men det blir ju en hel del pengar emellan också. Om du inte känner att du absolut saknar något är det ju lite onödigt att lägga ut 5-siffriga belopp på nya saker just nu, du kommer nog ändå uppgradera tids nog, varför skynda?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 17:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Köp ett (eller helst fler) slutsteg till så att den stackars Majiken inte behöver driva högtalarna själv! De flesta högtalarna behöver en skjuts för att det ska bli fart på dem!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
henriklh wrote:
Ayn wrote:
Självklart är Kairn mycket bättre än Majik som försteg. Fattas bara med 16000 (väl?) i prisskillnad för respektive enhet ny. Majik och Kolektor saknar den switchade nätdelen som de andra har.
Det är väl intressantare att jämföra med utgångspunkt i vad man får betala idag? Kolektor är också mycket bättre än Majik, oavsett nätdel.
Ja, det håller jag med om. OM man ska ha en för-/slutstegskombination finns det just ingen anledning alls att behålla Majik och köra den som försteg. Både Kolektor, Wakonda och Kairn kan man få för nästan samma pengar (lägg på några tusingar för en bra Kairn) som en Majik idag, om man köper beggat.

Anledningen till att jag låter lite skeptisk är att Haakan just köpt sin Majik, och jag tycker det är farligt att inte ens ge nyinköpta prylar en chans innan man börjar byta ut dem ;)
ärligt talat så har jag ingenstans bråttom...sätter igång dessa "debatter" för att lära mig så mycket som möjligt , det e lite rörigt med infon på forumet då man är ny å inte fattar så mycket :)

ayn inte tycker du väl jag är som en 7åring med en godispåse ? :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited