selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: unidisk sc & Akurate ds
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Går det att koppla in en Akurate ds i en sc med bra resultat?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är väl klart? SC kan ju användas som rent försteg.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Analog R + L in på AUX blir nog kanonbra.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

varför jag undrar är p.g.a att jag börjar fundera om man kanske ska gå mot en 2 kanals setup.......och det kanske är dumt att byta bort sc eftersom man trots allt då har kvar dvd möjligheten

sen vet jag ju inte hur stor skilland det är mellan analog exotik vs sc försteg för priset blir ju ganska lika begade

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kombinationen är väl i det närmaste idealisk så till vida att man, precis som du skriver, får både superbra tvåkanal samt möjlighet att spela SACD/DVD-Audio och se på DVD filmer. Allt med bra prestanda!

Skulle vara kul/intressant att jämföra Akurat CD+Akurat Kontrol mot Akurat DS+Unidisk SC. De senare ger ju betydligt mer fkt. och till lägre pris. Jag skulle också bli förvånad om den kombinationen inte låter klart bättre. Har dock inte gjort just den jämförelsen!

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det analoga försteget i SC är väldigt bra, i alla fal i min rätt sena (HDMI) version. Kör ju en bra LP12 med Slipsik3 in i den. Att byta till Akurate CD vore otänkbart för mig, vad skulle jag då ha till mina DVD-Video? Jag har inte jämfört SC-försteget med Ak K och faktiskt ännu inte hört Ak DS. Idealkombinationen vore väl Ak DS/Kontrol och en Bluerayspelare. Men jag vill ju inte ha sämre DVD-prestanda.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag går lite i samma tankar faktiskt Pekka, det var frun som föreslog det faktiskt hon tyckte jag var galen om jag bytte in SCn

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 28, 2008 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Skulle vara kul/intressant att jämföra Akurat CD+Akurat Kontrol mot Akurat DS+Unidisk SC. De senare ger ju betydligt mer fkt. och till lägre pris. Jag skulle också bli förvånad om den kombinationen inte låter klart bättre. Har dock inte gjort just den jämförelsen!
Håller med, jag skulle inte heller bli förvånad. Det är som du säger snarare ganska troligt att det är så. Jag har heller inte jämfört just dessa. Min uppfattning är att SC försteget är ungefär som en 5103. Jag tycker det låter som en utmärkt kombination.

Vet någon om det går att separera fjärrkommandona för CD, DVD och DS? Har DS burken CD header på sina kommandon och inte DVD så borde det fungera, både med fjärr och Knekt.

Jag håller med don Tomasos fru också, för film är väl kul för er också? På beloppet som man får för sin SC ska minst en beg. analog Exotik dras av, och vad kostar DVD funktionen (ink processor) då egentligen? Billigt för så mycket nöje!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
hardcorelinnie wrote:
Håller med, jag skulle inte heller bli förvånad. Det är som du säger snarare ganska troligt att det är så. Jag har heller inte jämfört just dessa. Min uppfattning är att SC försteget är ungefär som en 5103. Jag tycker det låter som en utmärkt kombination.

Vet någon om det går att separera fjärrkommandona för CD, DVD och DS? Har DS burken CD header på sina kommandon och inte DVD så borde det fungera, både med fjärr och Knekt.

Jag håller med don Tomasos fru också, för film är väl kul för er också? På beloppet som man får för sin SC ska minst en beg. analog Exotik dras av, och vad kostar DVD funktionen (ink processor) då egentligen? Billigt för så mycket nöje!
Ja funderade ett tag på Akurate DS och ny Majik Kontrol på kampanjen. Blir 6000kr dyrare att behålla SCn än att byta in den då fick jag ändå ett riktigt bra pris på Takt & Ton på inbytet.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 12:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Linnofil wrote:
hardcorelinnie wrote:

Ja funderade ett tag på Akurate DS och ny Majik Kontrol på kampanjen. Blir 6000kr dyrare att behålla SCn än att byta in den då fick jag ändå ett riktigt bra pris på Takt & Ton på inbytet.
Har själv samma ideer. Låter som en väldigt bra kombination.
När plånboken tillåter :D

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 30, 2008 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
... Min uppfattning är att SC försteget är ungefär som en 5103. ...
Du menar ur tune-dem synpunkt kan man anta, vilket jag håller med om (ungefär - kan säkert variera beroende av ålder på 5103:an). F.ö. "låter" inte försteget i SC:n alls som 5103:an. SC:n gör grundläggande saker ungefär lika rätt som 5103:an medan 5103 tillför en hel del detaljer som t.ex. nyanseringar hos (kanske främst) kvinliga röster (om jag kommer ihåg rätt - det var ca. tre år sedan jag jämförde). En 5103 är väl idag att betrakta som rena kapet vad det gäller pris/prestanda.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Du menar ur tune-dem synpunkt kan man anta
Ja.
hardcorelinnie wrote:
om jag kommer ihåg rätt - det var ca. tre år sedan jag jämförde
Samma här...
hardcorelinnie wrote:
5103 är väl idag att betrakta som rena kapet vad det gäller pris/prestanda.
Ja.

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00