selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 20:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tukan vs. Keilidh
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 02:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
Det verkar vara en del på forumet som är på jakt efter ett par Tukan. Själv är jag också ute efter ett par sådana. Men som sagt de verkar ganska svåra att få tag på.

Däremot finns det ju ganska många Keilidh på begagnatmarknaden. Keilidh och Tukan tillhör ju samma generation av högtalare. Keilidh hade ju ett högre inköpspris och skulle ju då rent logiskt vara något bättre, eller?!

Vad är skillnade mellan dem ljudmässigt. Varför är det nu så många på forumet som verkar föredra Tukan framför Keilidh?

Kom med åsikter. Jag vill byta ut mina gamla Royd NU, och orkar inte vänta längre på ett par Tukan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 07:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Tukan tycker jag spelar snyggare och mer exakt än Keilidh, däremot så får man "mer ljud" med dom jämfört med Tukan. Det saknas inget i Tukan det blir bara lite mindre av allt men som sagt lite mer detaljerat och musikaliskt.

Keilidh spelar dock tillräckligt "bra" för att jag skall bli nöjd, men då skall ni veta att jag föredrar de äldre produkterna framför de nyare. Tycker att det blir för gnälligt och vasst annars.

Keilidh får ett rejält lyft om man på något sätt höjer dom en bit, förslagsvis med en sten/marmorplatta på 4-5 cm kanske. Jag upplevde att ljudbilden var väldigt nere vid golvet och spelade.

Young! vad säger du om Keilidh aktiv med 3* Lk100?? Rockar fett, va?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 07:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Instämmer! Skulle gärna haft den combon igen! Du kan spela så sjukligt hårt med Keilidh att det är snuskigt! Elemententen rör sig typ en halvmeter och inbjuder lustigt nog bara till mer. Skulle rekommendera dem alla dar i veckan, men det är ju fråga om tycke och smak och det verkar ju variera en hel del på detta forum.
Keilidh spelar mer avslappnat än Tukan och kan drivas aktivt med tre slutsteg (lämpligast ngt av de äldre) och de växer hela tiden du skjuter till ett steg och när du går aktivt, men med detta absolut inte sagt att Tukan är en dålig högtalare. Tukan spelar även de riktigt riktigt bra, men inte med samma pondus som Keilidh.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
young wrote:
Instämmer! Skulle gärna haft den combon igen! Du kan spela så sjukligt hårt med Keilidh att det är snuskigt! Elemententen rör sig typ en halvmeter och inbjuder lustigt nog bara till mer. Skulle rekommendera dem alla dar i veckan, men det är ju fråga om tycke och smak och det verkar ju variera en hel del på detta forum.
Keilidh spelar mer avslappnat än Tukan och kan drivas aktivt med tre slutsteg (lämpligast ngt av de äldre) och de växer hela tiden du skjuter till ett steg och när du går aktivt, men med detta absolut inte sagt att Tukan är en dålig högtalare. Tukan spelar även de riktigt riktigt bra, men inte med samma pondus som Keilidh.
En del föredrar KAN "derivaten" (=KAN, KATAN etc), andra Keilidh.
Iom att rummet o grejjerna före påverkar - lyssna hemma.

Jag föredrar:
antingen - KAN derivaten för de är "ärliga" i vad de gör (inge bas typ) men o andra sidan låter resten SUPER.
eller - LINNS topp modeller (aktiva) där du har ALLT

Mellanmodeller försöker ge "allt" och misslyckats - om ni fattar...

En gammal KAN med toppgrejjer framför är snuskigt BRA!!

Alla har olika smak :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 16:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
young wrote:
Skulle gärna haft den combon igen!
Vad kör du nu som är bättre/sämre?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited