selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 19:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 17, 2004 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ja nu skall vi se. Jag har en arbetskamrat som gillar hifi och så. Vi har haft ett antal diskussioner under årens lopp, och nu är det så att han har lyssnat på ett märke som tillverkas i Stockholm tror jag det var.

Nordic Consept. Detta ska vara bland det bästa han någonsin hört. När jag då förde LP-12 på tal fick jag höra att den har en ålderdomlig konstruktion. Att utvecklingen har gått framåt sedan -73.

Jag kan inget, eller väldigt lite om LP-12. CD är mitt media, jag har en Pro-Ject, men är inte insatt i vinyl branschen i övrigt. Jag har aldrig ens hört en LP-12.

Nu vet jag dock att det finns flera av er här som har en 12a och verkar kunna mycket om den. Personligen har jag svårt att tro att Linn inte har utvecklat sin vinylspelare under årens lopp. Bara för att spelaren har haft samma namn så betyder det inte att allt är identiskt. Som jag ser det är en av Linns styrkor just att dom inte byter modeller hela tiden.

Så vad har hänt med spelaren under åren som har gått? Vad är likheterna och skillnaderna mellan dagens LP-12 och sjuttitalets maskin?

Hjälp mig reda ut detta ni som kan. Det skulle vara roligt att få veta. Jag lovar att vidarebefordra era åsikter till min arbetskamrat så får vi se vad han säger.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 17, 2004 21:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det här ska väl egentligen besvaras av någon som faktiskt äger en LP12 själv, men jag kan inte låta bli ändå :)

Såna där diskussioner tenderar att aldrig kunna lösas hur många argument som än slängs fram och tillbaka. Så jag skulle tro att även om din arbetskamrat får se att en hel del faktiskt gjorts sen '73 så lär han avfärda allihop som trams. Han har ju hört en bättre vinylspelare, hur kan LP12 då vara prisvärd...? Om du förstår tankegångarna här ;)

Här hittar du (bland annat) en lista över alla ändringar som LP12:an genomgått under årens lopp. Vissa större (Cirkus, Valhalla, Trampolin...) och en del mindre. Men egentligen tycker jag inte det har med saken att göra så mycket. Det viktigaste är trots allt - låter den bra? För om den gör det, då spelar det väl ingen större roll hurdan konstruktionen är egentligen?

Sen kan jag iofs hålla med om att Nordic Concept är en läcker skivspelare, även om jag inte hört den. Dyr, men läcker. :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 17, 2004 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jo jag vet. Är ganska säker själv på att inte komma någonstans med jobbsnacket. Dagen går dock fortare om man har någon att kivas lite med....

Frågan var mest för min egen skull och lite för att kunna visa att det finns människor som är nöjda med Linns lp spelare.

På något annat hifi foum hade jag aldrig ställt denna fråga. Det hade varit ganska lätt att räkna ut hur den diskussionen hade slutat. Här känns det lite tryggare eller hur?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 17, 2004 23:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Du kan ju börja med att fråga din polare om han kan räkna ut varför LP12:an har varit och är så otroligt omtyckt ända sen 1973, även av icke Linnister.....jag tycker det talar lite för sig själv :!:

//Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
I princip det som är lika från 70 talets spelare är grundkonstruktionen och utseendet ingenting annat. hur nordic konsept är har jag inte en aning om men jag vet att forsell air reference skulle vara så mycket bättre än en LP12a och den har jag lyssnat på och jag kan direkt säga att en Linn basik med K9 är bättre än forsellen med shinon red.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Yepp
Nu är det så att LINN uppmanar alla som vill - att jämföra LINN mot konkurrenterna!
Det är en kaxig attityd o kommer av det faktum att LINN är "rätt vassa på att bygga HIFI" :lol:

Så... släpa in valfri spelare till en LINN butik o be din kompis lyssna så ni kan avsluta diskussionen sedan :P

Det var en tid då LINN "bara" var bra på sväng.
Sedan många år är de banne mig i topp på både SVÄNGET och DETALJERNA

Oavsett om man SKITER i musiken o bara lyssnar på trillande vattendroppar...så låter LINN bättre.

Bättre sväng o bättre HIFI :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Min arbetskompis säger följande:

"Han tycker att linn är duktiga på detaljer har en torr ljudbild, saknar scenkännsla. Live känslan och djup saknas. Det finns många märken som håller samma klass/kvalite samt prisvärdhet. Både naim och roksan är två bra alternativ. På lp fronten så finns dels nordic consept, shoue (tyskt) samt champion, dessa skall vara bra alternativ till lp-12an."

Det var ord och inga visor det. Det vara vad han ville att jag skulle skriva men jag har en känsla av att detta inte behöver utvecklas så mycket här...?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tjagge wrote:
Min arbetskompis säger följande:

"Han tycker att linn är duktiga på detaljer har en torr ljudbild, saknar scenkännsla. Live känslan och djup saknas. Det finns många märken som håller samma klass/kvalite samt prisvärdhet. Både naim och roksan är två bra alternativ. På lp fronten så finns dels nordic consept, shoue (tyskt) samt champion, dessa skall vara bra alternativ till lp-12an."

Det var ord och inga visor det. Det vara vad han ville att jag skulle skriva men jag har en känsla av att detta inte behöver utvecklas så mycket här...?
Mycket snack...
Jämför istället! Jag kan ta om han föredra något annat, men har han VERKLIGEN hört en bra LINN system??


Om han tycker att LINN saknar scenkänska/livekänsla så har han inte hört Keltik's!
Har haft mina under 10 år o har aldrig haft någon hemma som INTE fullständigt tappar hakan efter en demo...

Musiker/ljudtekniker/ljudproducenter - (o de ska ju vara proffs på ljud) samtliga har varit HELT tagna efteråt. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 14:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Tjagge wrote:
Min arbetskompis säger följande:

"Han tycker att linn är duktiga på detaljer har en torr ljudbild, saknar scenkännsla. Live känslan och djup saknas. Det finns många märken som håller samma klass/kvalite samt prisvärdhet. Både naim och roksan är två bra alternativ. På lp fronten så finns dels nordic consept, shoue (tyskt) samt champion, dessa skall vara bra alternativ till lp-12an."

Det var ord och inga visor det. Det vara vad han ville att jag skulle skriva men jag har en känsla av att detta inte behöver utvecklas så mycket här...?
Det där är ju som sagt tycke och smak. Svårt att argumentera mot. Om han tycker bättre om andra skivspelare är det ju inget fel med det! Det har blivit som ett mantra vid det här laget, men "alla är vi olika" och "om alla hade lika smak hade alla köpt samma prylar" ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 18:35 
Ignorera kollegan. Vi håller ju på med hifi och musik för att göra oss själva
lyckliga och vad som gör oss människor nöjda är ju bekant olika.

Det finns inget som är generellt bäst - det gäller att hitta det man trivs med
själv.

Visserligen är det ju verkligen inget hokuspokus i Linns apparater - det är
ren överlägsen ingenjörskonst och inget annat, så antagligen skulle de flesta
gilla det bäst om de gav det en chans, det är mycket myter och osanningar
runt Linn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 18:38 
sportbilsentusiasten wrote:
Om han tycker att LINN saknar scenkänska/livekänsla så har han inte hört Keltik's!
Snarare: om han tycker att Linn saknar scenkänsla/livekänsla har han inte
hört Linn. Han grundar antagligen sina åsikter på vad han hört/läst på
internet. Och alla vill ju vara bäst...

Sen att Linn prioriterar att den musikaliska kvalitén kommer fram snarare
än stereobild och mikrodetaljer tycker nog de flesta är bra, iaf om man inte
analyserar sina skivor utan lyssnar på musiken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jo det läses nog en hel del...........


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
LP-12, omodärn och icke prisvärd?
Och det får man veta nu när man redan investerat i en del uppgraderingar....

Att jag kan vara så lättlurad :oops:

Nä jag tror att jag byter till någonting som låter lite blötare :idea: :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
”Sen att Linn prioriterar att den musikaliska kvalitén kommer fram snarare än stereobild och mikrodetaljer tycker nog de flesta är bra, iaf om man inte analyserar sina skivor utan lyssnar på musiken.”

Jag har försökt förklara……så gott det nu går.

Men åsikten om vad som skall kallas ”musikaliskt” går isär.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 02:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Mortifikator Crenshaw wrote:

Visserligen är det ju verkligen inget hokuspokus i Linns apparater - det är
ren överlägsen ingenjörskonst och inget annat, så antagligen skulle de flesta gilla det bäst om de gav det en chans, det är mycket myter och osanningar runt Linn.
Du har givetvis jämfört alla dom andras ingenjörskonster och kommit fram till att Linn har klart mest överlägsen teknik??

Det känns som ditt resonemang faller på ren logik.

Av vilken anledning skall Tjagge ignorera sin kollega, han väl har rätt till sina åsikter och synpunkter?? Det kanske är fel att diskutera i sådana banor som Tjagges kollega gör för att det verkar finnas en mall på hur man förhåller sig till hifi, eller?
Sedan så är jag helt övertygad att Tjagge kan sortera och ta ut det som passar honom, han är ingen marionett!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited