selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: RipStation MicroDS
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 22:08 
Moderator
Moderator

Linn har på sin webbsajt publicerat nedladdningsbara program som används för kontroll av DS-produkterna.

Det finns även ett program från en underleverantör som förenklar processen med att läsa in sin cd-samling. Detta program är otroligt smidigt att använda, till skillnad från EAC.

http://www.linn.co.uk/ds_software

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 03:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har testat programmet ikväll och jag är väldigt imponerad av hastigheten och hur enkelt det var. Rippade 26 album på en timme.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

men låter det lika bra då?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 30, 2008 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Musiken låter likadant oavsett om filerna är skapade med Ripstation Micro DS 1.0.0.16 eller Exact Audio Copy 0.99b så jag antar att det är "bra".

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 30, 2008 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Satt igår och testade lite och noterade då att FLAC-filer skapade med RipStation var 10-20% större än de som jag gjorde med dBPowerAmp (Beroende på vilken FLAC-nivå jag valde i det sistnämnda programmet.) Det är ju lite skumt, då även de "minst" komprimerade med dBPowerAmp var klart mindre än den enda komprimeringen som RipStation tillåter. Hann dock inte testa om det var någon ljudmässig skillnad.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vart får man tag på EAC som tidigare låg på Linn´s hemsida?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 18:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

http://www.exactaudiocopy.de/en/index.p ... /download/

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Musiken låter likadant oavsett om filerna är skapade med Ripstation Micro DS 1.0.0.16 eller Exact Audio Copy 0.99b
En fråga, Roland - har du jämfört med lite längre lyssningar, kanske från ett annat rum? Jag hoppas snart få tillfälle att jämföra dessa program ordentligt själv, men har hittills fått förlita mig på rapporter från andra.

Den senaste rapporten fick jag för några dagar sedan, där DS-ägaren ifråga tyckte att filerna från RS och EAC ljudmässigt lät i stort sett identiskt vid en snabb jämförelse, men vid en längre stunds lyssning så upplevdes filerna gjorda med EAC vara behagligare och trevligare än samma filer gjorda med RS.

Då jag tidigare hört något liknande från annat håll så blev jag än mer sugen på att höra med egna öron... Men tills dess så lyssnar jag med intresse på vad ni andra upplever.

Det har också rapporterats skillnader i ljudkvalitet beroende på vad DS:en kopplats till (NAS bäst och laptop på batteri sämst). Någon som testat?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 01:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det har också rapporterats skillnader i ljudkvalitet beroende på vad DS:en kopplats till (NAS bäst och laptop på batteri sämst). Någon som testat?
Intressant, fast det låter jobbigt. :?

Men om vi antar att det stämmer borde väl en stationär med påkostad nätdel och bra andra komponenter slå NASarna som är mer sparsamt byggda.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, jag har tyvärr inte gjort några längre lyssningstester än ca två timmar. Att försöka höra skillnad på EAC och RS har jag bara gjort som hastigast vid några tillfällen och där känner jag mig ganska säker på den skillnad som jag inte kan höra. Jag hade dessutom assistans och gjorde någon variant av blindtest.
:roll:

Jag tror ändå att den eventuella skillnaden mellan olika "perfekta" filer är försumbar. Tex är placeringen av hifin på stereomöbel viktigare, nätsladd, efterdragningar, lufttryck, ljusstyrka, säkring, fas tror jag också gör betydligt större skillnad på helheten.

Ber att få återkomma i ämnet om några veckor när jag har mer erfaranhet om detta.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag och min sambo samt en kompis har jämfört en skiva RS vs EAC ingen av oss kunde höra skillnad, men vissa skivor som det blivit fel med RS har EAC klarat att rippa dock med betydligt lägre hastighet men med bra resultat

Enligt detta svar från RS så måste man ju utgå fran att det finns svagheter i deras freeware, men om EAC är bättre är ju ändå inte säkert

Hello Mats Our freeware is exactly that - free and feature ,limited and not the same asour pro software which is used for converting cd collections robotically. In a pro rip, we have much deeper metadata, more metadata fields, automatedmetadata consistency checking and matching, high resolution cover art ,higher error correction, more codec option, a very detailed and precise QAprocedure which ensures that the metadata, audio quality and delivery is thevery highest I can be. Of course, the fact that we do the process also saves you considerable time,but quality and attention to detail is the most important aspect of what weand our partners do. So, yes, it will be better ! I hope that helps Patrick

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 08:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Men om vi antar att det stämmer borde väl en stationär med påkostad nätdel och bra andra komponenter slå NASarna som är mer sparsamt byggda.
Tvärt om, i en NAS slipper man en massa skitprogram, interface som stör mm.
Borde kunna bygga en NAS som stör mindre...
Om de nu fokuserar på det vill säga.

O andra sidan (om jag förstått det hela rätt) kan man från en PC koppla DS direkt utan switch, det behövs tydlingen om man kör från NAS.
Att undvika en switch kanske gör skillnad.

Någon som testat?

Man vill ju ha en så minimalistisk lösning som man kan.
Dvs systemet ska ENDAST spela musik.
Rippning, internetanslutning, ordbehandling o andra PCsysslor har man givetvis en separat PC till.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en renodlad filserver på gång stor tyst tung låda och massa plats för diskar. Ska köra en helt ren Windows Server 2000 sen bara twonky och det som behövs för DSen. Går det sen att koppla direkt kan jag göra det via min mediacentral(läs patch-list) i huset.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:
Tvärt om, i en NAS slipper man en massa skitprogram, interface som stör mm.
Borde kunna bygga en NAS som stör mindre...
Om de nu fokuserar på det vill säga.
Tror hårdvaran har större betydelse än mjukvaran om nu något har betydelse. Men visst bästa är att ha en ren dator både mjukvaru och hårdvarumässigt. Nu är jag ingen expert på NASar men färdigbyggda datorlösningar brukar inte vara speciellt välbyggda.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00