Jag kan inte påstå satt jag har lyssnat på så många MP3 spelare på marknaden. Men några stycken har det blivit. Folk som vet att jag är musik (ljud enligt dem) intresserad kommer och ber mig lyssna och bedömma. Svaret har alltid blivit detsamma - Helt kass, värdelöst! Även om jag utryckt mig något mera diplomatiskt, typ: - Huvudsaken är att du är nöjd. Grejen är den att jag har alltid haft samma åsikt som de flesta linnister att MP3 är kass, komprimerat stinker. Men det ska erkännas att jag har varit faschinerad av DVD formatet som trots komprimering lyckas med att låta så bra som det gör. Min Classik Movie Di kan låta lika bra på filmmusik som samma CD på min (f.d.) Ikemi. Så det borde kunna fungera.
Nu har jag lyckats snubbla över en MP3 spelare som faktiskt fungerar! MP3 spelaren som är så överaskande bra är en Sandisk Sansa M250 2GB köpt på
www.inet.se Kolla på deras utförsäljningssida. Jag hade först köpt en billig till min fru för 395 kr (512 MB, M230) så hon kunde spela in intervjuer i sitt jobb. Smått chockad av prestandan var jag tvungen att omedelbart köpa en till mig själv! En inbiten Linnist kompis vägrade tro på mina utsagor att den var bra, men efter ett besök hemma hos mig åkte han direkt till butiken och köpte en egen! Bästa MP3 spelare jag har hört på långa vägar. Min fru säger alltid, - "Häftigt, det låter Linn", varje gång hon använder sin spelare. Den ger bra musik på WMA, MP3 och WAW filer. Påminner lite om en Mimik 1 tycker jag. (Som jag inte hört på 10 år...) Jag kopplade in den på Tonläget och spelade när William (deltidsarbetande på TL) var i mekhörnan. Jag frågade om det var bra? - Ja, svarade han. Han trodde det var en CD-R i Majik CD:n! (Han hörde att artisterna blandades.) Den låter bra både kopplad till linjeingången på stereon och kopplad till bra hörlurar. De medföljande lurarna är förstås aningen tveksamma, men fungerar för att höra hur bra den är. Jag har mest kört med filer jag rippat själv till WMA format i WMP 9.
Rekomenderas varmt! Ger engagerande podradio och trevliga bokupplevelser med möjlighet till att upptäcka musik däremellan. Kompisen som köpte samma spelare fick WMA filer av mig som redan har inspirerat honom till köp av CD. - "Jag visste inte att Galenskaparna var så bra." Man hör helt enkelt om det svänger om musiken! Den har gett mig förnyad inspiration till mitt "Bergsprängarprojekt"! Perfekt signalkälla till sommartugor, jobb, garage m.m. Det är ingen Ikemi, men jag vågar nog påstå (utan att ha jämfört direkt) att den låter bättre än de flesta CD spelare under 5 tusen i nypris. Köp nu!