selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klippt från Linnist medlemspresentation, LÄNK
/ Sony

Verkligen snyggt, Linnist!

Innan du tänker aktivering vill jag helt partiskt föreslå att du provar att koppla ett bättre grammofonsteg mellan LP12 och Majik I.

Jag passar på att hijacka tråden för att fråga om Quadraspires hyllplan. Om ni tittar på Linnofils medlemstråd så kan ni på första sidan se en bild av hans QS vägghyllor. På hans modell står hyllplanets spikar på två gummifötter som vilar i stora cylindriska hål i de två horisontella kolumnerna.

På min vägghylla - och även alla andra QS vägghyllor jag sett - så står spikarna direkt mot kolumnerna, på botten av de borrade hålen. Alltså INGA gummifötter, enbart metall mot metall.

Hur ser era QS vägghyllor ut? Någon som jämfört dessa två varianter? Kan förresten tipsa om att hårdheten man drar fast hyllplanen med har tydlig inverkan på ljudet. Det går att trixa lite där för att få det ännu bättre; jag tycker att bästa lösningen är att ovanpå hyllplanet, under toppskruven, lägga en tunn ring av tyg och sedan dra åt ganska hårt. Naturligtvis ska vikten fördelas så jämnt mellan de fyra spikarna som möjligt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Verkligen snyggt, Linnist!

Innan du tänker aktivering vill jag helt partiskt föreslå att du provar att koppla ett bättre grammofonsteg mellan LP12 och Majik I.

Jag passar på att hijacka tråden för att fråga om Quadraspires hyllplan. Om ni tittar på Linnofils medlemstråd så kan ni på första sidan se en bild av hans QS vägghyllor. På hans modell står hyllplanets spikar på två gummifötter som vilar i stora cylindriska hål i de två horisontella kolumnerna.

På min vägghylla - och även alla andra QS vägghyllor jag sett - så står spikarna direkt mot kolumnerna, på botten av de borrade hålen. Alltså INGA gummifötter, enbart metall mot metall.

Hur ser era QS vägghyllor ut? Någon som jämfört dessa två varianter? Kan förresten tipsa om att hårdheten man drar fast hyllplanen med har tydlig inverkan på ljudet. Det går att trixa lite där för att få det ännu bättre; jag tycker att bästa lösningen är att ovanpå hyllplanet, under toppskruven, lägga en tunn ring av tyg och sedan dra åt ganska hårt. Naturligtvis ska vikten fördelas så jämnt mellan de fyra spikarna som möjligt.
Ja, jag har också sett detta. Tänkte kommentera det då men det glömdes bort sedan. Det som Linnofil har stuckit ned i hålen ser ut som de plastfötter med gänga som följde med min vägghylla. Jag blev rätt brydd när jag packade upp den var jag skulle applicera dessa så jag ringde importören som sa att det är ett alternativ till spikes om man inte vill repa golvet. Både han och jag tyckte det var underligt att dom skickade med detta till en vägghylla men så var det enl honom. Han tvekade inte, spiksen skall ned i det borrade hålet och vila på botten där.

Till Linnist så vill jag instämma i att det ser verkligen läckert och snyggt ut och berömma den goda smaken på vinylen.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnist wrote:
Tror ni att Majik I + Slipsik 3 + 6100 är ett mer välljudande alternativ än Majik Kontrol + 2x 4100? :?
Det vore ju ofint om jag svarade på den frågan...

Men med LP12 som källa så tycker jag du kan prova att jämföra det första alternativet med Akurate Kontrol + 2x 4100. Det kan bli spännande.
stefan wrote:
spiksen skall ned i det borrade hålet och vila på botten där
Ja, jag tyckte att jag kände igen de där fötterna från racken. Men vem har jämfört? Du och jag kör alltså med spikarna rakt ner i hålen och Linnofil kör med gummifötter. Någon har en gratis uppgradering framför sig! :D

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 01:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till Linnist kan jag bara rekomendera att prova en Slipsik 3 i systemet, du lär bli förvånad! Det borde väl handlaren kunna låna ut på en söndag?

Vad gäller akrylhyllan så ska det bli spännande att höra vad bytet från trähyllplan kan ge. Mycket intressant!
stefan wrote:
spiksen skall ned i det borrade hålet och vila på botten där
Precis vad jag själv trodde först! Men...
Lejonklou wrote:
Ja, jag tyckte att jag kände igen de där fötterna från racken. Men vem har jämfört? Du och jag kör alltså med spikarna rakt ner i hålen och Linnofil kör med gummifötter. Någon har en gratis uppgradering framför sig! :D
Jag hoppas det är ni! Jag har nämligen ingen möjlighet att göra som ni. Mina hål i konsollerna/pinnarna är så djupa att spiksen inte når botten på hålet utan fastnar med konan i överkant på hålet. Jag får alltså en mycket stark mekanisk koppling, där jag istället vill ha en mekanisk avkoppling! :evil: Har någon av er kvar plast/stålfötterna? Kan ni i så fall testa att montera dem och provlyssna?

Jag antar att detta är ett klassiskt uttryck för brittisk tillverkningsprecision... :roll: Och om det nu är någon på denna jord som ska få ett kasst måndagsexemplar, varför inte jag? Grrr!!!

Jag har länge haft funderingar på att svarva aluminiumpuckar som passar i hålen och minskar djupet. Jag skulle du kunna ställa spetsen på spiksen på dem. Men det känns heller inte optimalt. Det bästa kanske är att borra upp hålen i överkant till större diameter? Vad har ni för diameter på hålen?

Post subject:
    PostPosted: Mon Jan 07, 2008 15:08 
    Moderator
    Moderator

Minn hylla är i samma utförande som Linnofils, men jag fick inga gummiploppar med i leveransen. Spikesen vilar i nuläget på hålets kant. Jag har inte haft möjlighet att prova något annat. :? Däremot är hyllan väldigt stabil i sidled. Ingen risk att den flyger av åt sidan.

Post subject:
    PostPosted: Mon Jan 07, 2008 15:45 
    Erfaren&Avancerad Medlem
    Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
    Spikesen vilar i nuläget på hålets kant.
    ...
    hyllan väldigt stabil i sidled.
    Menar du att den är precis som min? D.v.s. att konan på spiksen går emot den övre kanten på hålet och "kilar" sig fast i hålet? Det kan väl aldrig vara bra? Jag tyckte också att konstruktionen var underlig, men trodde (efter jag såg att spiksen kilade fast) att det var ett nytt koncept som QS lanserat för att kunna säga något i stil med: "The new QS wall shelf with increased decoupling for an even higher audio performance."

Men det är väl som vanligt engelsmännens osvikliga känsla för variation i produktion och packlistor som drabbat oss båda. :evil: Men det kanske är jag som har bäst hylla av alla tack vare deras misstag? :D Det KAN vara ett bevis på Darwin, ett misstag begås i den löpande produktionen av kopior och en bättre variant skapas av misstag. ;) Återstår bara att se om min hylla är ännu ett i raden av (brittiska) misstag som bör dö ut eller reproduceras som den nya referensen... :P

Nu måste vi reda ut det här! Någon som kan testa båda alternativen?

Note to moderator: Någon borde bryta ur dessa inlägg (f.o.m. Lejonklou: Fre Jan 04, 2008 5:40 pm) och starta en tråd under Teknik som heter "Quadraspire's vägghylla, olika utföranden" eller något liknande. Detta är för intressant för att i framtiden gömmas i en medlemstråd! (För oss "QS wall" ägare...)

Post subject:
    PostPosted: Mon Jan 07, 2008 16:15 
    Moderator
    Moderator

Japp, det är så jag menar med hyllan. Konen vilar inte på sin spets, utan den vilar på hålets kant. Jag har aldirg kunnat jämföra med en hylla i annat utförande. Men min hylla är bättre än vad jag nu hade tidigare, någon konstig Ikeamöbel. Det vore ju skoj om man hittade en förbättring till denna variant av hylla.

Jo, slumpen är bra ibland. Penicillinet hade väl kanske inte funnits annars, och Newton hade säkert däckat under ett träd, men fick ett äpple i skallen och kom på något.

Post subject:
    PostPosted: Tue Jan 08, 2008 00:15 
    Erfaren&Avancerad Medlem
    Erfaren&Avancerad Medlem

På min hylla kilar inte konerna fast, man lyfter den lätt. Går ju inte att se om spikarna vilar på botten men det lär dom väl göra då. Den verkar helt som den skall i alla fall. Jodå, hittade plastfötterna i en låda och visst kan jag väl testa och lägga i dom. Skall i alla fall testa Fredriks tips med tyg under toppskruvarna, just nu är allt åtdraget ganska rejält hårt. Men först måste min Slipsik anlända från Uppsala efter uppgradering.

Post subject:
    PostPosted: Tue Jan 08, 2008 15:36 
    Erfaren&Avancerad Medlem
    Erfaren&Avancerad Medlem

Ah... kolumnerna är alltså borrade olika. Mina har hål som inte är så djupa, kanske halvägs ner i kolumnen. Spikarna står med spetsen på botten. Har inte sett efter så noga, men hålet är inte platt i botten utan snarare spetsigt. Kanske det helt enkelt har formen av en vanlig metallborr som hålet gjordes med?

Men Linnofil, kan du inte testa att byta dina fötter med gummi mot:

1. Korta skruvar med avsågad skalle/kort bit gängstång - så att hålet inte blir lika djupt och spiken vilar med spetsen på denna?

2. Skruvar med krysspår, där spikarna står med spetsen i mitten på krysset?

Båda varianterna ger ju en extra övergång mellan skruv och kolumn, vilket kanske är sämre än när spikarna står direkt mot kolumnen, men du får ju i alla fall svar på huruvida gummit gör nytta eller skada.

Post subject:
    PostPosted: Thu Jan 10, 2008 15:54 
    Erfaren&Avancerad Medlem
    Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag testat med plastfötterna a la Linnofil. Gick ju snabbt att stoppa dit dom och det räckte att spela 10 sek. Klar försämring alltså, det låter segt. Som en dåligt åtdragen hylla ungefär. Bort med dom alltså!

Testade lite med toppskruvarna till själva hyllan, kom också fram till att dom skall vara åtdragna "lagom" hårt. Det här får man lyssna sig fram till. Har inte satt något tyg där dock, vad skulle det egentligen tillföra? Egentligen var det bra innan jag började, toppskruvarna hade väl släppt med tiden till lagom hårdhet.

Till sist så kan jag tipsa om att man får dra åt den i väggen ibland kanske, i alla fall hos mig (jag har dubbelgipsväggar). Detta blev jag varse om när Anders från Tonläget var hos mig en gång. Han tyckte att det inte lät rätt och hade haft egna erfarenheter att vägghyllor skall dras åt rätt hårt.

Edit: Diametern i hålet var det ja. Har inget skjutmått men fick det till runt 9 mm.

Post subject:
    PostPosted: Thu Jan 10, 2008 21:19 
    Erfaren&Avancerad Medlem
    Erfaren&Avancerad Medlem

Det var som F-n! Men det ligger väl i linje med vad jag misstänkt. Egentligen borde jag ju ha testat att köra utan fötter, med fastkilad hylla också. Men det verkar så osannolikt att det ska vara bra. Problemet ligger alltså i att mina (Och per's. M.fl.?) hål i konsollerna är borrade alldeles för djupt! Härligt konsekvent "kvalitet"...

Så då har jag fått levererat ännu en felaktig produkt till det Linnofilska hemmet. Detta trots att jag vänt mig till en auktoriserad återförsäljare för inköp av helt nya prylar. Ytterligare intressant att notera är att ett av mina hyllplan (av 2, =50%) var felaktigt. En stor klump med lack fanns på ena hyllplanet. (Ca: 2 mm tjock och 4-5 cm i diameter.) Det fick jag dock utbytt efter en hel del tjat med generalagenten, delvis via återförsäljaren. Klart att det är jag som ska drabbas, solklart!

Nu är det läge för mig att skaffa fyra puckar i rostfritt stål som är ca: 5 mm tjocka och knappa 9 mm i diameter. Jag vill ju inte att det ska låta "segt" därhemma! Tygtipset borde också gå att testa.

Post subject:
    PostPosted: Thu Jan 10, 2008 22:05 
    Erfaren&Avancerad Medlem
    Erfaren&Avancerad Medlem

Kom på att man kan ju kolla med borr att det verkligen är 9mm som använts. Då kan jag också mäta djupet samt se om det skiljer något mellan dom fyra hålen. Men jag får återkomma om det, är på jobbet just nu.

Post subject:
    PostPosted: Thu Jan 10, 2008 22:39 
    Erfaren&Avancerad Medlem
    Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
    Det var som F-n! .
    Du igen :shock:
    Hur kan det komma sig att du så ofta får felaktiga produkter?

Post subject:
    PostPosted: Thu Jan 10, 2008 23:14 
    Erfaren&Avancerad Medlem
    Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
    Du igen :shock:
    Hur kan det komma sig att du så ofta får felaktiga produkter?
    Det har jag också grunnat på många gånger... :cry: Den enda logiska förklaringen jag har är att jag är en sån person som upptäcker när det är fel på grejerna. Dessutom köper jag mycket på beg. marknaden. Men det kanske är dålig Karma? Jag kanske ska ge tusan i att peppa mig själv en gång i veckan genom att läsa på den här websidan? http://www.despair.com/viewall.html :lol: Tänker särskilt på denna: http://www.despair.com/problems.html. Jag har dessutom trillat i min trappa därhemma i måndags morse och utöver 4 blåa tår fått en fraktur i foten...

Eftersom ingen tror på min otur (Skulle jag knappt själv göra!) så bifogar jag en bild på mitt numera utbytta hyllplan. Vem skulle vara nöjd med detta?

Attachments:
    File comment: Så här såg mitt hyllplan ut när jag packade upp det ur kartongen...
    Lack_kladd_QS-Wall_1.JPG
    Lack_kladd_QS-Wall_1.JPG [ 45.57 KiB | Viewed 1243 times ]

Post subject:
    PostPosted: Fri Jan 11, 2008 01:39 
    Erfaren&Avancerad Medlem
    Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
    Nu har jag testat med plastfötterna a la Linnofil.
    Tack Stefan!

Ingen anledning att deppa Linnofil, den här gången har du en gratis uppgradering att hämta! Jag är övertygad om att det finns en bra lösning. Antingen ska spikarna sitta fastkilade eller stå på något. Ska de stå på något misstänker jag att detta något ska vara i metall och limmas fast mot botten av hålet. Lösa metalldelar låter nästan aldrig bra och i detta fall är ju trenden solklar mot att kopplingen ska vara stum.

En liten fråga kan vara om väggen hyllan är fäst mot påverkar resultatet (min gissning är nej)? Jag har min skruvad i en betongvägg - den sitter stenhårt! Har dock inga gummifötter att prova med.
    Quote:
    Har inte satt något tyg där dock, vad skulle det egentligen tillföra?
    Jo, jag testade att klippa till tunna bomullstygbitar med hål som var precis lika stora som hålet i hyllplanet. Lägger man dessa ovanpå hålen (inte under, det låter inte bra!) och drar skruven hårdare, så uppnår man en annan effekt än om man drar skruven lagom hårt utan något imellan.

Hos mig låter det bäst med 2 mycket tunna tygringar ovanpå varje hål, men skillnaden är inte så stor. Om det är värt besväret får var och en bedöma, för mig var det en timmes mekanisk "research". :)

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00